جناب آقای مسعود اسعدی، رییس اداره نظارت بر کانون های آگهی و تبلیغات
متن مصاحبه
1- راهکارهای ایجاد نوعی همبستگی شغلی و صنفی در کانونهای تبلیغاتی در کشور چیست؟
به طور معمول افراد شاغل در یک حوزه، رشته یا صنف مشابه برای ایجاد همبستگی
بیشتر از طریق تشکیل انجمن یا اتحادیه صنفی این خواست خود را تحقق
میبخشند.
2- ضرورت تشکیل اتحادیه مستقل کانونهای تبلیغاتی چیست و چه تأثیری در تسهیل فعالیتهای کانونها دارد؟
با توجه به گسترش موضوع تبلیغات بازرگانی در جامعه و توجه مسئولان،
رسانهها و مخاطبان به این امر و در نظر گرفتن اشتیاق افراد دیگر بخصوص
جوانان به حضور و فعالیت در این حوزه، وجود یک تشکل صنفی همانند اتحادیه که
حضور در آن الزامی باشد (و نه مانند انجمن صنفی که حضور در آن اختیاری
است) به طور حتم در تصمیمگیریهای درون صنفی و همچنین آنچه در ارتباط با
دستگاههای نظارتی و سیاستگذار است (مانند وزارت متبوع) میتواند بسیار
موثر باشد.
3- چه موانعی بر سر راه اتحادیهای مستقل برای کانونهای تبلیغاتی وجود دارد؟
در حال حاضر موضوع مکان فعالیت کانونها که اکثراً در مکانهای مسکونی قرار
گرفتهاند، مانع اصلی است زیرا طبق قانون نظام صنفی، برای دریافت پروانه
کسب از اتحادیه مربوطه، داشتن مکان تجاری یا اداری الزامی است. لازم به ذکر
است قیمت خرید یا اجاره مکانهای تجاری یا اداری بسیار بیشتر از مکانهای
مسکونی است و اکثر کانونها توان تأمین آن را ندارند.
4- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی بحث تبلیغات، چه نقشی در رفع این موانع دارد؟
به هر حال این موضوع بیشتر به خود کانونها ارتباط دارد. اگر کانونها
خواهان تشکیل اتحادیه و بهرهمندی از مواهب آن باشند، باید اقدام لازم را
به عمل آورده هزینه آن را بپردازند، ولی به هر شکل در سالهای اخیر وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به این خواسته اقداماتی را انجام داده است.
مانند مذاکره با مسئولان وزارت بازرگانی یا پلیس اماکن نیروی انتظامی و حتی
طرح پیشنهادی برای اصلاح قانون و آئیننامه اجرایی مربوط به مجاز بودن
فعالیت نشریات در مکانهای مسکونی که طی آن پیشنهاد شد کانونهای تبلیغاتی
نیز مشمول این قانون شوند که البته هنوز نتیجه لازم حاصل نشده است.
5- کدام سازمانها و وزارتخانهها میتوانند به رفع موانع تأسیس اتحادیه مستقل کانونهای تبلیغاتی کمک کنند؟
شهرداری، وزارت بازرگانی و پلیس اماکن نیروی انتظامی میتوانند کمک موثری
بکنند، ولی همانطور که اشاره شد کار اصلی را خود کانونها، اگر به دنبال
تشکیل اتحادیه هستند، باید انجام دهند.
6- اگر شما لزومی برای تأسیس اتحادیه مستقل نمیبینید، لطفا دلایل مخالفت خود را توضیح دهید.
همانطور که گفته شد تصمیم گیری درمورد لزوم تشکیل اتحادیه بیشتر به خود
کانونها برمیگردد، زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب مقررات و
شرح وظایف مربوطه، بر امور کانونها و تبلیغات نظارت لازم را انجام میدهد و
بدیهی است چنانچه اتحادیه بتواند با تعامل با این وزارتخانه در ساماندهی
امور مذکور نقش موثری داشته باشد، این موضوع با استقبال مواجه میشود در
غیر این صورت نتیجه لازم عاید نخواهد شد و خود کانونها نیز از عضویت در
اتحادیه خودداری میکنند.
7- آیا با ایجاد اتحادیههای هم سو و معین موافقید؟ اگر نه، دلایل خود را بیان کنید.
طبق قانون نظام صنفی ابتدا باید به یک اتحادیه معین مراجعه شود، ولی به
دلیل شرایط و خصوصیات کاری کانونها و افراد آنها که به طور معمول از قشر
تحصیلکرده هستند، اگر شرایط طوری بود که از ابتدا اتحادیه مستقل تشکیل
میشد، بهتر بود.
8- این که چه اتحادیهای به عنوان اتحادیه معین برای عضویت کانونهای
تبلیغاتی انتخاب شود، اهمیت دارد یا خیر؟ لطفا دلایل این موضوع را بیان
نمایید.
با توجه به توضیحات فوق، اتحادیه معین اگر از جنس اتحادیههای فرهنگی باشد مثل اتحادیه ناشران یا کتابفروشان بهتر است.
9- تشکیل اتحادیه چه ظرفیتها و فرصتهایی را برای فعالیت کانونها به وجود خواهد آورد؟
اتحادیه عالیترین تشکل صنفی است که به لحاظ حقوقی جایگاه خاص خود را در
امور کشور دارد. به عنوان مثال در قانون تبلیغات قید شده است در کمیته
مرکزی نماینده اتحادیه حق حضور در جلسات را دارد که به این ترتیب اتحادیه
میتواند در تصمیمگیریها نقش اساسی ایفا کند.
از طرف دیگر این امکان به وجود خواهد آمد که مسائل صنفی تحت رویه یکسان
مورد رسیدگی قرار گیرد و آنچه برای وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی مهم میباشد،
این است که علاوه بر قوانین موجود تبلیغات، میتوان با تهیه یک نظامنامه
حرفهای درخصوص تبلیغات، کانونها در انجام تبلیغات و در جهت حفظ منافع
مخاطبان، خود را ملزم به رعایت برخی مسائل نمایند.