تلویزیون های ماهواره ای و ارزش های اجتماعی بین نسلی
نویسندگان: دکتر منصور ساعی ، احمد ساعی
ناشر: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، بهار ۱۳۹۴
امروزه تلویزیون با کمک فناوری ماهواره با گذشتن از مرزهای ملی یک کشور قادر به انتشار ارزش¬ها و عناصر فرهنگی یک جامعه در میان جوامع دیگر بوده و باعث شده تا تغییرات و تحولات ارزشی در بیشتر کشورهای جهان با شتاب زیادی همراه باشد.
کتاب ((تلویزیون¬های ماهواره¬ای و ارزش¬های اجتماعی بین نسلی)) به بررسی نقش تلویزیون¬های ماهواره¬ای در ایجاد همگرایی یا واگرایی ارزشی بین نسل¬های جوان و میانسال در جامعه ایران می¬پردازد.
این کتاب که حاصل یک کارتیمی منسجم بوده، به بررسی پیامدها و تاثیرات پدیده تلویزیون¬های ماهوارهای بر ارزشهای جامعه ایرانی پرداخته است.
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: به دلیل توسعه و پیشرفت فناوریهای نوین ارتباطات و اطلاعات، اکنون رسانههای پخش مستقیم جهانی، یعنی رسانههای ماهواره¬ای، شامل در دسترس ترین رسانهها هستند. در این میان از تلویزیونهای ماهوارهای، به دلیل جذابیت ها و قابلیتهای تصویری به ویژه محتوای داستانی و دراماتیک آن، در همه جهان و در بیشتر فرهنگ ها و خانه ها استقبال بی نظیری شده است. به عبارتی، یک بیگانه و «دیگری»ای متفاوت با نظام ارزشی فرهنگ مقصد، وارد حریم «خودی» خانوادگی و چهاردیواری بسیاری از کشورهای شرقی و مسلمان شده است.
این کتاب در شش بخش تدوین شده است:
در بخش اول، به مفهوم شناسی ارزش و انواع و دسته بندی های مختلف ارزشهای اجتماعی از نظر صاحب نظران پرداخته شده است.
در بخش دوم، به مفهوم شناسی نسل و روابط نسلی توجه شده است.
در بخش سوم، چیستی رسانهها و تلویزیون های ماهوارهای و دیدگاه ها و نظریههای تبیین کنندۀ تأثیرات اجتماعی رسانهها و پیشینة تجربی در مورد رسانهها و ارزشها مدنظر قرار گرفته است.
در بخش چهارم، مبانی نظری و پیشینة تجربی، چارچوب نظری - مفهومی و روش شناسی مطالعه آمده است.
دربخش پنجم، یافته های توصیفی و تبیینی حاصل از مطالعه میدانی و تجربی عرضه شده است.
در نهایت در بخش ششم به ارائه نتایج و تحلیل و تبیین آن پرداخته شده است.
[+] ارسال نظرات |