معاون امورمطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:" روابط عمومیها باید ارتباط و درک متقابل خود را نسبت به اصحاب رسانه افزایش دهند و با ادبیاتی حرفهای و تعاملی، با رسانهها سخن بگویند. همچنین روابط عمومیها باید از حریم و حیثیت فرهنگی خبرنگاران دفاع کنند."
محمدجعفر محمدزاده 26 اردیبهشت ماه جاری، در همایش روابط عمومیها که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد با تاکید بر نقش روابط عمومیها و نهادهای فرهنگی برای رفع مظلومیت از حوزه فرهنگ اظهار داشت: "روابط عمومیها میتوانند سطح گفتوگوی اهالی فرهنگ را با مخاطبان و مدیران فرهنگی افزایش دهند و از این طریق در مهندسی فرهنگی کشور تأثیر بگذارند. البته لازمه این تأثیرگذاری رفع مظلومیت از خود روابط عمومیها و تغییر نگاه به آن است."
وی خاطرنشان کرد:" متاسفانه تصوری که در حال حاضر از روابط عمومیها وجود دارد حوزهای تدارکاتی، فرعی و دست دوم است در حالیکه روابط عمومی آینهدار دستاوردهای یک مجموعه و ضامن اوج و فرود و ضریب نفوذ آن در افکار عمومی است و دستگاههای گوناگون ناگزیر باید نگاه خود را به روابط عمومی تغییر دهند و تلقیشان را نسبت به این بخش از حوزه عام و غیر تخصصی به جایگاهی حرفهای و بهرهمند از اصول و معیارهای علمی بدل کنند. "وی افزود: "نسبت روابط عمومی و سایر شئون عام و غیر ارتباطی هر دستگاه باید تعریف شود و بین این حوزه و دیگر حوزههای مشابه، مرزبندی دقیق صورت گیرد. "
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه روابط عمومیها باید با اقدامات پیشگیرانه ارتباطی، تنشهای درون و برونسازمانی را به حداقل برسانند، اظهار داشت: "روابط عمومیها در تکریم مراجعه کنندگان به دستگاههای دولتی و تحقق شعار مهرورزی دولت نقش محوری دارند و از روابط عمومی ها انتظار میرود که با استفاده از فناوریهای جدید ارتباطی مانع سرگردانی مردم در مراجعه به دستگاهها شوند."
محمدجعفر محمدزاده تدوین آییننامه جامع روابط عمومیها در دولت نهم را یکی از اقدامات بزرگ در حوزه فعالیت روابط عمومیهای سطح کشور دانست و گفت:" در این آییننامه که چشماندازی مناسب برای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب در خصوص فعالسازی روابط عمومیهاست، چارچوب فعالیت روابطعمومی ها تعیین و ساختاری جدید برای اطلاعرسانی سازمانها پیشبینی شده است."
وی با تاکید بر نقش روابط عمومیها در ایجاد زمینه مشارکت حداکثری مردم تصریح کرد: "درنامه پنجاه و یکم حضرت امیرالمومنین (ع) در نهجالبلاغه آمده است که «ای مردم بدانید در اموری که میخواهم تصمیمگیری کنم باید شما را مشارکت بدهم و از شما نظر بخواهم» با تأسی به این کلام نورانی امیرالمومنین علیه السلام باید گفت که علاوه بر تغییر نگاه دستگاهها، روابط عمومیها نیز باید نوع نگاه خود را به حوزه فعالیتشان تغییر دهند."
محمدزاده افزود:" روابط عمومیها نباید فقط به مردم بگویند که دستگاهها چه میکنند، بلکه باید خواستهها و نیازهای مردم را نیز با دستگاهها در میان بگذارند و ارتباط و درک متقابل خود را نسبت به اصحاب رسانه افزایش دهند و با ادبیاتی حرفهای و تعاملی با رسانهها سخن بگویند."
وی متذکر شد: "روابط عمومیها باید از حریم حیثیت فرهنگی خبرنگاران دفاع کنند و در فضایی شفاف میان دستگاه متبوع خود و رسانهها به اعتماد سازی بپردازند. همچنین اطمینان مردم به خود را، که بالاترین سرمایه آنها است ، پاس بدارند و قدر آن را بدانند. "