مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد
لزوم نظارت درونسازمانی رسانهها بر حوزه تبلیغات
پیش از آنکه معاونت مطبوعاتی بخواهد در حوزه تبلیغات ورود نظارتی کند، از خود مطبوعات و رسانهها این توقع وجود دارد که نظارت درونسازمانی خود را بر حوزه تبلیغات اعمال کنند.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی با اعلام این مطلب اظهار داشت :"مطبوعات و رسانهها باید در حوزه تبلیغات و درج آگهیها همان حساسیتی که در بخش محتوایی و اخبار خود دارند را به خرج دهند. اینکه به دلیل جدایی سازمانی و ساختاری حوزه آگهی ها از تحریریه، از سوی رسانه ها نظارت کمرنگتری نسبت به آن اعمال میشود، آسیبزا است. "
پاک آیین خاطرنشان کرد:" چه بسا اثر حوزه آگهی و تبلیغات رسانهها هم از لحاظ کثرت مخاطبان و هم از لحاظ تأثیرگذاری و شکلدهی به فرهنگ عمومی، کمتر از بخش محتوایی مطبوعات و رسانهها نباشد، این آسیب در مطبوعات از گذشته وجود داشته که سازمان آگهیها با این توجیه که ممکن است وجه غالب آگهیها جنبه تبلیغاتی و اقتصادی داشته باشد، کمتر به محتوای تبلیغات خود توجه داشتهاند. "
وی متذکر شد:" باید دقت داشت که قانون مطبوعات در مورد بخش آگهیهای روزنامهها نیز صادق و لازمالاجراست و آگهیها با معیارهای موجود در قانون مطبوعات ارزیابی میشوند و نظارت بر تبلیغات هم عینا مانند نظارت بر محتوای نشریات صورت میپذیرد."
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تذکر این نکته که اگر در آگهی رسانهها، فرهنگ منحط و استعماری غربی ترویج شود یا در قالب این آگهیها اسراف، تجملات و مباحث مغایر با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی انتشار یابد با آن برخورد میشود، اظهار داشت:" در مجموع در صورتی که در غالب تبلیغات مطبوعات و رسانهها هرآنچه که در قانون مطبوعات به صراحت احصاء شده، رعایت نشود قطعا با آنها برخورد خواهد شد."
پاکآیین خاطرنشان کرد: با توجه به حجم کار و سرعتی که در روزنامهها وجود دارد، بخشی از نظارت بر تبلیغات نیز باید از سوی کانونهای تبلیغاتی اعمال شود یعنی کانونهای تبلیغاتی نباید مبادرت به تولید آثار تبلیغاتی کنند که در آنها فرهنگ منحط استعماری تبلیغ شده باشد یا استفاده ابزاری از تصاویر صورت گرفته باشد.
مدیرکل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:" توقع نظارت بر تبلیغات مطبوعات و رسانهها نباید تنها معطوف به مطبوعات باشد بلکه بخشی از این جریان نظارتی وظیفه کانونهای تبلیغاتی است. "