نگاهی بر تأثیر «همایش کارشناسان تبلیغات استان‌ها» بر پویایی و آگاهی‌بخشی تبلیغات (قسمت دوم)

همایش معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات استان‌ها، محملی برای بیان ناگفته‌ها و تأکید بر گفته‌هایی است که می‌تواند عرصه تبلیغات کشور را متحول کند. گزارشی که می‌خوانید، به بررسی نظرها و پیشنهادهای کارشناسانی می‌پردازد که نتایج همایش‌های سال گذشته را بیان کرده و اثرات آن را در استان‌های کشور برمی‎شمارند.
در نهمین همایش «معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات استان‌ها»، آنچه به عنوان هدف مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته است، بررسی و بازآموزی قوانین و مقررات تبلیغات است. قوانینی که انتظار می‌رود در سایه آن خلاقیت متصدیان تبلیغات بیش از گذشته شکوفا شود و حمایت از تبلیغ‌کننده در کنار آسایش مصرف‌کننده فراهم شود.

تبلیغات باید پویا و آگاهی‌بخش باشد
به نظر می‎رسد که این هدف پیشرفت هر چه بیشتر علم تبلیغات را نیز در کشور موجب شود و در نتیجه زمینه پیشرفت هر چه بیشتر مهارت و تجربه علاقمندان و دانشجویان این حوزه را فراهم می‌کند.
این چشم‌اندازی است که محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین همایش کارشناسان تبلیغات درباره آن سخن گفت و اظهار کرد: "عرصه‌های مختلف فرهنگی کشور باید از ظرفیت‌های بسیار زیاد تبلیغات استفاده مؤثر کند زیرا پیشرفت در عرصه‌های مختلف فرهنگی کشور بدون حضور جاذبه‌ها و ظرفیت‌های تبلیغاتی قابل تصور نیست. تبلیغات باید پویا و آگاهی‌بخش باشد و همه فعالان عرصه تبلیغات کشور باید در راستای ایجاد رابطه بین کانو‌ن‌های آگهی و تبلیغات و مطبوعات کشور تلاش کنند و در این ارتباط، اعتباربخشی به کانون های آگهی و تبلیغاتی و ارتقای جایگاه کانون‌ها ضروری به نظر می‌رسد."
حال در روزهای باقی مانده تا برگزاری نهمین همایش، برخی کارشناسان و معاونان فرهنگی در این باره نظرات خود را مطرح کرده‌اند.

همایش «معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات» زمانی برای تبادل اطلاعات کارشناسان
محمود گلکار، کارشناس تبلیغات استان یزد با رویکردی انتقادی در این باره تصریح می‌کند: "در مورد برخی قوانین و مقررات در حوزه تبلیغات ابهاماتی وجود داشت که با تدوین کتاب قوانین و مقررات تبلیغات و در دسترس قرار گرفتن آن، این مشکلات تا حدودی حل شد. با توجه به زمان اندک باقیمانده تا برپایی همایش، خوب است بدون تکرار مباحث گذشته، بازه زمانی خاصی از همایش به رفع مشکلات و ابهامات مطرح شده از سوی استان‌ها اختصاص یابد تا شرکت‌کنندگان بیش از بیش از این فرصت بهره ببرند."
اما هادی فیض‌منش، معاون فرهنگی استان همدان معتقد است: " برگزاری این دست از همایش‌ها با طرح مباحث تخصصی و عملی در حوزه تبلیغات و قوانین و مقررات تبلیغاتی بسیار مفید است چرا که منجر به بروزرسانی و تبادل اطلاعات کارشناسان این حوزه شده و زمینه را‌ برای بازگویی و رفع مسائل و مشکلات آن‌ها ایجاد می‌کند."

کارگاه‌های آموزشی، همایش راهی برای شناخت ظرفیت‌های علمی تبلیغات
در هفتمین همایش کارشناسان تبلیغات استانی، کارگاهی آموزشی با موضوع «رفتار سازمانی» برگزار شد که در آن به شرح وظایف سازمانی، ذینفعان تبلیغات در جامعه، انتظارات موجود و مسائل مبتلا به تبلیغات پرداخته شد. به گفته پرویز درگی، مدرس حوزه تبلیغات و بازاریابی، برگزاری این دست از کارگاه‌های آموزشی،  تاثیر به سزایی در بهره‌گیری و به کارگیری ظرفیت‌های علمی و شناخت‌های تجربی برای تسهیل فرآیند ارتباطی متولیان و مخاطبان و ذینفعان تبلیغات دارد. درگی در این کارگاه آموزشی، رفتار دست اندرکاران و نمایندگان رسمی دولت در بحث تبلیغات در تسهیل رابطه و رشد و توسعه این صنعت در کشور را بسیار پر اهمیت دانست.
کارشناسان بسیاری پس از شرکت در این کارگاه‌ها از مطالب ارائه شده در آن اعلام رضایت کردند و اکنون پس از یک سال، بسیاری از معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغاتی اعتقاد دارند که این کارگاه‌ها برای افزایش مهارت و دانش کارشناسان و متصدیان امر تبلیغات، حرکتی علمی به شمار می‌رود.

آموزه‌های  کارگاه‌های همایش‌ با استفاده از فن‌آوری‌های نوین‌آموزشی استمرار داشته باشد
علی اسلامی، کارشناس تبلیغات استان چهارمحال و بختیاری در این باره می‌گوید:" برگزاری همایش‌های  منطقه‌ای، استانی و شهرستانی پیرامون موضوعات مختلف و طرح مسائل روز به خصوص به صورت کارگاه‌های آموزشی، برگزاری آزمون و امتیازدهی با نظارت و سیاستگذاری دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی و استان مربوطه بهره‌گیری از اساتید مطرح و برجسته می‌تواند به ارتقای دانش و مهارت‌های کارشناسان تبلیغات و دست‌اندرکاران کانون‌های تبلیغاتی استان‌ها کمک کند."
چراغی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نیز در مورد برگزاری کارگاه‌های آموزشی همایش‌ها اظهار می‌کند: "خوب است که کارگاه‌های آموزشی در دوره پیش رو و دوره‌های آتی، بار محتوایی متفاوتی نسبت به کارگاه‌های برگزار شده قبلی داشته باشند و همچنین مناسب است با استفاده از ابزارها و امکاناتی چون لوح‌فشرده آموزشی در استمرار و تکرار آموزه‌های مؤثر در طول سال تلاش شود."
فاطمه ده حقی، کارشناس تبلیغات استان مرکزی نیز با اشاره به مطلوب بودن مطالب ارائه شده در کارگاه‌های سال‌های گذشته تصریح می‌کند: "این کارگاه‌ها موجب  آشنایی بیشتر کارشناسان با موضوعات روز و منابع آموزشی مناسب  با موضوع تبلیغات می‌شود."
اکبریان، معاون فرهنگی استان چهار محال و بختیاری نیز در آستانه برگزاری نهمین همایش کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی سراسر کشور با بیان این مطلب و با اشاره به کارگاه های آموزشی برگزار شده در این همایش‌ها، برگزاری این کارگاه ها را مثبت ارزیابی می‌کند و می‌افزاید:" اگر در این کارگاه ها ارتباط دوسویه برقرار باشد، امکان بحث و تبادل نظر بیشتری برای کارشناسان فراهم می شود. در این صورت استاد، نظر خویش را بیان می کند و کارشناسان پیرامون آن به بحث و تبادل نظر می‌پردازند و کارگاه از حالت کلاس صرف خارج می‌شود."

همایش کارشناسان تبلیغات، تلاشی برای تغییر نگاه عمومی جامعه به جایگاه تبلیغات است
نظرات کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی استان‌ها در این گزارش و گزارش قبل ، نشان‌ می‌دهد گردهمایی متولیان امر تبلیغات، اثرات مطلوبی بر ترویج و ارائه آموزه‌های مناسب به همراه داشته است. در واقع می‌توان این حرکت را گامی بزرگ  برای تحقق نقطه‌نظر معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در هفتمین همایش بیان شده دانست: «تبلیغات باید به صورت جدی‌تری وارد عرصه فرهنگ شده و از متخصصان فرهنگی در این عرصه بیشتر استفاده شود و تلاش شود تا نگاه عمومی جامعه به جایگاه تبلیغات و کانون‌های تبلیغاتی تغییر یابد.»
این گزارش یکی از مجموعه‌گزارش‌هایی است که سعی دارد به نظرات اکثر کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی درباره برپایی نهمین همایش «کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی» بپردازد، از این رو، در گزارش‌های بعدی نیز به بررسی سخنان و نظرات کارشناسان و معاونان فرهنگی استان‌ها خواهیم پرداخت که می‌توانید به زودی از همین پایگاه اطلاع رسانی آن‌ها را مشاهده و مطالعه کنید.

در این رابطه می خوانید:

نهمین همایش معاونان فرهنگی وکارشناسان تبلیغات استان‌ها، فرصتی برای دست‌یابی به مهارت بیشتر


دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲