دام ماهواره‌ برای کالای ایرانی:تبلیغات شبکه های ماهوارهای در خصوص تولیدات ایرانی به بهانه حمایت از تولید ملی ایرانی

در حالی برخی شبکه‌های ماهواره‌ای این روزها سعی در تبلیغ گسترده کارخانجات، شرکت‌ها و بانک‌های کشورمان دارند که تبلیغ کالاهای داخلی در شبکه‌های ضدانقلاب، خلاف قوانین کشوراست واغلب مسئولان این شرکت‌ها از این حرکت ابراز بی اطلاعی می کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبربه نقل از روزنامه جام جم، تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای برای تولیدکننده‌های ایرانی در سناریویی کاملا برنامه‌ریزی شده و ظاهرا با هدف حمایت از تولید ملی ایران با مارک هایی در صنعت مواد غذایی و بعضا هم برخی از موسسات مالی و بانکی کشورمان آغاز شد و رفته‌رفته به تعدادی از شرکت‌های ایرانی سرایت کرده است.
نکته جالب اینجاست که اگرچه همه برندهای یادشده درباره چگونگی روند تهیه و پخش این تبلیغات ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند؛ اما اطلاعات به کار رفته در تک‌تک این آگهی‌ها کاملا به‌روز و دقیق بوده و این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند که آیا واقعا این آگهی‌ها بدون هماهنگی تهیه و پخش شده است؟
خصوصا آن که دادن آگهی تبلیغاتی به ماهواره‌های ضدانقلاب، خلاف مقررات کشور است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با توجه به این‌که شرکت‌های داخلی ارائه آگهی به شبکه‌های ماهواره‌ای را تکذیب می‌کنند، علت این آگهی‌های ظاهراً رایگان را باید در برنامه بلندمدتی که گردانندگان این شبکه‌های خارج‌نشین در سر دارند، پیدا کرد. به نظر می‌رسد این آگهی‌ها، دامی است که برای فریب تولیدکنندگان داخلی از یک سو و ضربه به رسانه‌های داخلی از سوی دیگر، چیده شده است.
کارشناسان معتقدند مطابق قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای، تبلیغ کالاهای ایرانی در کانال‌های ماهواره‌ای ممنوع است؛ بنابراین وزارت صنعت باید با شرکت‌های متخلف برخورد کند.

مقرراتی که اجرا نمی‌شود
در این زمینه بسیاری ازکارشناسان و فعالان عرصه تبلیغات معتقدند بحث ممنوعیت انجام هرگونه تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای از اواسط دهه هشتاد شمسی مطرح شده است. اما بنا به هر دلیلی تاکنون در حد یک دستورالعمل و بخشنامه باقی مانده است؛ تا جایی که حتی مسئولان امر برای این‌که تولیدکنندگان یا نمایندگان انحصاری کالاهای خارجی دچار مشکلی نشوند، در این زمینه دستورالعملی نیز تهیه و منتشر کرده‌اند؛ اما ظاهراً این دستورالعمل تاکنون بلااستفاده مانده است.
دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی معاونت امورمطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به شرح وظایف قانونی و با درک ضرورت برخورد جدی با فعالیت‌های تبلیغاتی غیرقانونی شبکه‌های ماهواره‌ای، رصد تبلیغات بازرگانی شبکه‌های مذکور را از ابتدای سال 1386 در دستور کار خود قرار داده است وهم‌اکنون با بهره‌گیری ازامکانات و تجهیزات موردنیاز، تمامی شبکه‌های فارسی‌زبان غیرقانونی را به صورت روزانه و مستمر بررسی می‌کند.
در دستورالعمل یادشده برای جلوگیری ازهرگونه سوءاستفاده، اخلال و ازهمه مهمترحمایت از تولیدات داخلی، یازده ارگان و نهاد قانونی به صورت همزمان و هم‌راستا مسئول رسیدگی این مهم معرفی شده است تا در مقابله با نیات سوء رسانه‌های بیگانه در بازار واقتصاد کشورمان دست به دست یکدیگر داده و مانع از هرگونه اخلال شوند.



مجلس وارد عمل شود
در همین حال نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره تبلیغات کالاهای ایرانی در کانال‌های ماهواره‌ای گفت: این‌که بگوییم این تبلیغات، اشکالی ندارد، منطقی نیست چون همه می‌دانیم شیطنت‌هایی همواره علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی بیگانگان صورت می‌گیرد بنابراین بهتر است برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده یک مرجع مشخص در این زمینه معرفی شود.
اوافزود: لازم است مسئولان در این زمینه لایحه‌ای را به مجلس ارائه دهند تا کمیسیون‌های تخصصی در این زمینه تصمیم‌گیری و قانون مناسبی هم تدوین شود. یا این‌که اگر شرایط برای ارائه لایحه مهیا نیست خود کمیسیون قضایی می‌تواند وارد عمل شده و در این زمینه گام بردارد.

برخلاف منافع ملی ایران است
در همین حال اسدی، عضو کمیسیون صنایع گفت: اگرچه هنوز قانونی مشخص درباره ممنوعیت سفارش آگهی تبلیغاتی به کانال‌های ماهواره‌ای نداریم اما اگر به قانون ممنوعیت استفاده از تجهیزات ماهواره‌ای برای دریافت کانال‌های خارجی توجه داشته باشیم، کاملا واضح است که این کار غیرقانونی و خلاف است.
اسدی در ادامه افزود: نکته دیگری که باید تولیدکنندگان و سفارش‌دهندگان آگهی به کانال‌های خارجی مدنظر داشته باشند این است که این کار هیچ منافع اقتصادی برای کشورمان به ارمغان نخواهد آورد و فقط کمک کردن به این کانال‌های ضدانقلابی برای تجهیز بیشتر خود جهت مقابله با آرمان‌های اسلامی ایرانی کشورمان خواهد بود.
اوتاکید کرد: برخی از کارشناسان و فعالان صنفی با استناد این‌که این کار باعث بازارسازی برای ایران می‌شود ظاهرا موافق تبلیغات کالاهای ایرانی در کانال‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب هستند ولی این افراد باید توجه داشته باشند جامعه هدف این کانال‌ها کدام کشورهاست و این کشورها آیا دور از دسترس تولیدات باکیفیت کشورمان بوده‌اند که کانال‌های بیگانه بخواهند برای ما بازارسازی کنند؟
عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است، نمایندگان مجلس باید با توجه به تهدید منافع ملی کشورمان در این زمینه قاطعانه وارد عمل شده و با تصویب قانونی این کار را ممنوع اعلام کنند. و لازم است با استفاده از راهکارهای اصولی و علمی در جهت‌دهی این نوع تبلیغات در کانال‌های داخلی صدا و سیما و آن دسته از کانال‌های ماهواره‌ای که دشمنی با اسلام و کشور ایران ندارند، تلاش کنند.


دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵