بیست‌و یکمین نشست تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌هامطرح شد:گفتمان‌سازی اقتصادی تا چه حد توانسته وارد زندگی انسانها شود

نقش گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در رسانه‌ها " نام بیست‌ویکمین نشست از سری نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌هاست که در سوم بهمن ماه 1395 در محل این دفتر با حضور برخی از مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها؛ این نشست تخصصی با حضور علی‌اصغر کاراندیش، رئیس ستاد گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمد حیدری مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محسن ایلچی مدرس روزنامه‌نگاری، دکتر گیتا علی‌آبادی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و زهره جوادیه پژوهشگر و کارشناس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد .
در این نشست محورهای: -اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل-نقشه راه رسانه‌ها برای تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور-راهبردهای اجرایی‌شدن بندهای 24گانه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
دکتر حیدری، مدیرکل دفتر تبلیغات واطلاع رسانی گفت:  باتوجه به موقعیت ژئوپلتیک کشورمان نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه استفاده کنیم
وی با اشاره به تغییراتی که تحت پوشش نظم نوین جهانی از سوی قدرت‌های بزرگ به سراسر جهان دیکته شده و می‌شود بر این نکته تاکید کرد که هم‌اکنون مولفه‌ای به‌نام قدرت نظامی در مناسبات جهانی جای خود را به اقتصاد به عنوان رکن رکین نظام بین‌الملل داده است. وی به تاثیرات سازمان‌های اقتصادی جهانی در مناسبات بین‌الملل پرداخت و به‌جای خالی ایران در این مناسبات و پیمان‌های اقتصادی اشاره کرد و تاکید کرد با توجه به فضای ژئوپلتیک ایران در منطقه، مرزهای مشترک آبی، هوایی و زمینی با همسایگان و مشترکات فرهنگی فراوان با کشورهای منطقه نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های منطقه استفاده کنیم. 
مدیر کل دفتر تبلیغات گفت :امروز جنگ اقتصادی، جنگ نرمی است که با هوشمندی و ظرافت خاصی دولت‌ها و ملت‌ها را در خودش گرفتار کرده است. وی در ادامه با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان از سوی قدرت‌های اقتصادی جهانی در سالیان گذشته و موفقیت نسبی این تحریم‌ها در قراردادن کشور در یک فضای بسته؛ به آثار برجام اشاره و تاکید کرد برای رهایی از این فروبستگی‌های اقتصادی و رسیدن به یک اقتصاد مقاوم که بتواند در برابر تکانه‌های خارجی تاب‌آوری لازم را داشته باشد ضروری است تا به یک گفتمان عقلانی دقیق برسیم و همه اعضا و جوارح یک نظام سیاسی می‌بایست به یک اندیشه و فکر واحد برسند آن‌وقت درآن‌صورت می‌توانیم ادعا کنیم که گفتمان اقتصاد مقاومتی شکل گرفته و اندیشه‌ها به یک برنامه جامع و مدون تبدیل شده‌اند. حیدری در ادامه بر ضرورت وجود رایزنان اقتصادی در دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد و بر این نکته اشاره داشت که وجود این رایزنان یا دیپلمات‌های اقتصادی باعث می‌شود تا تمامی تحولات اقتصادی جهانی پایش و رصد شود و کشور بتواند با ارزیابی دقیق‌تری به برنامه‌ریزی اقتصادی براساس اصول اقتصاد مقاومتی بپردازد. 
دکتر حیدری در پایان مطالب خود به بحث تاثیرات و نقش رسانه‌ها در پیشبرد اقتصاد مقاومتی پرداخت و متذکرشد که رسانه باید مبلغ فرهنگ‌سازی باشند و مطبوعات باید بتوانند الگوی سبک زندگی ایرانی-اسلامی را برای مردم تبیین کنند.
.


دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۵