تولید گفتمان مسلط تبلیغات در حمایت از رونق تولید

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‏ رسانی با دعوت از متخصصان و فعالان نهادها و تشکل‏ های تبلیغاتی، نخستین نشست کارگروه تخصصی تبلیغات را با هدف آسیب‏ شناسی و چگونگی تولید گفتمان مسلط تبلیغات در حمایت از رونق تولید داخلی برگزار کرد.

ارائه تصویری جامع از وضعیت تبلیغات کشور، نقش و کارکرد دولت و بخش خصوصی، لزوم اتخاذ رویکردهای گفتمانی و ترویجی در عرصه تبلیغات رسانه‌ای، آسیب‌شناسی و شناخت دقیق دغدغه‌های فعالان و متخصصان، شناسایی و به‏ کارگیری الزامات نوین در فضای دیجیتال از جمله موضوعات طرح شده در این نشست بود.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی، محمد خُدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌ رسانی در این نشست بر لزوم بروز تکثر گفتمانی تبلیغات در فضای رسانه‌ای کشور، بهره ‏گیری از ظرفیت‌ های دانشگاهیان و فعالان، توسعه آموزش و مهارت‌افزایی و نوآوری و فرآورده‌سازی در تبلیغات تأکید کرد. وی همچنین خواستار مشارکت فعالان و نهادهای تبلیغاتی در تدوین نقشه راه با توجه به آینده‌نگری مبتنی بر وظایف و تکالیف دولت و بخش خصوصی شد.

وی تاکید کرد: امروزه نقش تبلیغات در اقناع‌ افکار عمومی و شریک‌سازی برای پیشبرد اهداف کلان جامعه، انکارناپذیر است و باید برای این نقش، جایگاه ویژه‌ای تعریف و برخی کارکردها، بازتعریف شود. معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار سال و تاکید بر «رونق تولید» با توجه به جنگ تحمیلی اقتصادی امریکا علیه کشور، خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالای باکیفیت ایرانی در کنار استفاده از ظرفیت تبلیغاتی فضای مجازی، مهمترین وظیفه ما در شرایط فعلی کشور است

این نشست با حضور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی، نمایندگان انجمن‏ های صنفی کانون‏ های تبلیغاتی و فعالان تبلیغات یک شنبه 9 تیر ماه جاری برگزار شد.

احسان‌اله حجتی مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی نیز با قدردانی از مشارکت متخصصان و فعالان برای همکاری در ارتقای جایگاه تبلیغات، بر ضرورت هم‌افزایی در تصمیم‌سازی‏ ها و تقویت تصمیم‌گیری‌های این دفتر با ایجاد تمرکز و وحدت رویه بین نهادها و مراجع تخصصی تبلیغات کشور، تاکید کرد.

حجتی با اشاره به اتخاذ رویکرد تازه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در ارتقای جایگاه تبلیغات و بازآفرینی نقش دولت و بخش خصوصی، افزود: آسیب‌شناسی و تبیین اقدامات دولت در تسهیل امور، اصلاح روش‌ها و رویه‌ها از کارکردهای این کارگروه تخصصی خواهد بود که با توجه به اولویت‌ها و برنامه‌های دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی در دستور کار قرار خواهند گرفت.

بر همین اساس، محمود دهقان رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های تبلیغاتی نیز با استقبال از رویکرد نوین و توجه به اهمیت تبلیغات در معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، شناسایی ظرفیت‌های جدید در دوران گذار از رسانه‌های سنتی به دیجیتال، اصلاح دیدگاه‌ها و فرصت‌سازی‏ها و تقویت جایگاه و نقش حاکمیتی دولت در نظارت بر فعالیت‌های تبلیغاتی را خواستار شد.

پاشاپور مدیر کانون تبلیغاتی اشاره نیز مداقه در واقعیات فضای تبلیغات را برای هرگونه آسیب‌شناسی ضروری دانست و تحلیل و ارزیابی اطلاعات را برای تدوین برنامه‏ ها و تصمیم‏ گیری‏ ها الزامی خواند. وی رقابت‌های ناسالم در بازار انحصاری، تحریم‌های اقتصادی و ...، را منشا کاهش سرانه تبلیغاتی برشمرد و افزود این وضعیت بیان‌گر آن است که در ایجاد تنوع رسانه‌ای، تغییر و اصلاح شاخص‌ها مانند رشد شمارگان رسانه‌های محیطی و چاپی، افزایش مخاطبان، شکست انحصار رسانه‌های تبلیغاتی و ... در بخش دولتی موفق نبوده ‏ایم. هم‌چنین، بخش خصوصی به علت بی‌توجهی به نقش و تاثیر سرمایه‌گذاری در تدوین کمپین‌های رسانه‌ای، نتوانسته در کمک به ارتقای این حوزه موثر باشد.

دَرَگی مدرس دانشگاه و رئیس انجمن متخصصان بازاریابی، آینده‏ پژوهی و سناریوسازی، تبیین و تدوین استراتژی‏ ها، تصمیم‏ گیری‏ های درست مبتنی بر شناخت‏ را از ضرورت‏ های این حوزه برشمرد و تاکید کرد برای رونق تولید باید به رونق بازار مصرف که خود متاثر از تحقیقات بازار و تبلیغات است، توجه شود.

خطیبی مدیر کانون تبلیغاتی نور نیز با تاکید بر نقش کنترلی و هدایتی تبلیغات در بازار مصرف، لزوم اتخاذ پیوست‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی برای همه‌ی تصمیم‌گیری‌های دولت به‏ ویژه در عرصه اقتصاد را ضروری دانست به ‏طوری که از همه ظرفیت‌های موجود در تبلیغات برای جهت‌دهی به افکار عمومی برای موفقیت آن سیاست‏ ها و تصمیم ‏ها بهره‌برداری شود.

بنا بر پیشنهاد معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، کارگروه تخصصی تبلیغات با هدف چابک‌سازی در تصمیم‌گیری‌ها و هم‌افزایی با بخش غیردولتی در دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی فعال شده است.
سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸