احسان اله حجتی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اهداف ساماندهی تبلیغات محیطی را تشریح کرد
يكشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
متن مصاحبه
احسان الله حجتی تشریح کرد:
اهداف ساماندهی تبلیغات محیطی
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ساماندهی تبلیغات محیطی گفت: " برای ساماندهی تبلیغات محیطی در سطح کشور مصوبهای از سوی شورای انقلاب فرهنگی تصویب و در مردادماه سال 90 ابلاغ شد که این مصوبه کشوری، کارگروهی نظارتی دارد و رییس آن دبیر شورای فرهنگ عمومی است."
احسانالله حجتی در گفتوگو با خبرنگار "رسانه" خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد:" اعضای شورای انقلاب فرهنگی افرادی از نهادها و سازمانهای مرتبط با تبلیغات در سطح شهر هستند که شامل دبیر شورای فرهنگ عمومی، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل ذیربط وزارت بازرگانی، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده سازمان صدا و سیما، نماینده نیروی انتظامی، نماینده وزارت راه، مسکن و شهرسازی، رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران، دو صاحبنظر در حوزه تبلیغات و ارتباطات به انتخاب شورای فرهنگ عمومی، نماینده وزارت راه و ترابری، نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نماینده اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، نماینده مؤسسات و شرکتهای تبلیغاتی با تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند."
حجتی ادامه داد:" از وظایف این کارگروه، تهیه آییننامههای لازم برای اجرای این مصوبه است. به منظور تجمیع و تمرکز فعالیتهای این کارگروه، دبیرخانهای تشکیل شده است که مسوولیت آن فعلا برعهده مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در حال حاضر، تدوین آییننامه نیز در حال انجام است و همچنان به دنبال آن هستیم تا سیاستهای ابلاغی هرچه زودتر عملیاتی شوند."
او با اشاره به ضرورت تقویت تبلیغات فرهنگی گفت:" یکی از ضرورتها و اهداف ساماندهی تبلیغات محیطی، اصلاح غلبه حجم بالای تبلیغات بازرگانی به تبلیغات فرهنگی است. به این معنا که برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تبلیغات بازرگانی نباید بر تبلیغات فرهنگی غالب شوند و باید فضایی خاص و مناسب برای ارائه تبلیغات فرهنگی تأثیرگذار اختصاص یابد. وی با اشاره به کمتر دیده شدن تبلیغات کالاهای داخلی نسبت به کالاهای خارجی در سطح شهر تاکید کرد: گاهی شرکتهای داخلی یا برای تبلیغ بیشتر احساس نیاز نمیکنند و یا بنیه مالی کافی برای تبلیغات گسترده ندارند."
وی افزود: "فضاهای تبلیغاتی در شهر تهران در اختیار شهرداری تهران است که تعداد، اندازه، نوع سازه، متراژ و سازههای تبلیغاتی را شهرداری مشخص میکند و این فضاها را هر ساله در قبال مبالغی به شرکتهای مجری تبلیغات واگذار میکند. این شرکتها نیز این فضاها را در قبال مبالغ بیشتری برای تبلیغ کالا و خدمات اختصاص میدهند. لذا شرکتها باید برای تبلیغ کالاهای خود هزینههایی را متحمل شوند که گاهی شرکتهای تولیدکننده کالاهای داخلی حتی اگر نیاز به تبلیغات را احساس کنند، به دلیل نداشتن بنیه مالی کافی و بالا بودن هزینههای تبلیغ عملاً امکان تبلیغات بیشتر را ندارند و در مقابل شرکتهای خارجی با توجه به احساس نیاز به تبلیغ و دارا بودن توان مالی بالا، عملاً فرصت و امکان تبلیغات بیشتر را در اختیار میگیرند."
حجتی گفت: "گرچه تعرفهها و هزینه تبلیغ کالاهای داخلی و خارجی متفاوت است، اما با توجه به توان مالی بالای شرکتهای خارجی عملاً در سطح شهر شاهد تبلیغ کالاهای متنوع خارجی هستیم و به همین دلیل تبلیغ یک کالای خارجی در سراسر شهر به وفور و به انواع مختلف اعم از بیلبورد، عرشههای پل، بنرهای تبلیغاتی متصل به تیرهای برق (که به نام لمپ پست بنر در سراسر شهر گسترده شده) دیده میشود و در مقابل، تبلیغ کالاهای ایرانی کمتر شده است. این مهم حتی در تبلیغات صداوسیما نیز به وفور دیده میشود. در مصوبه ساماندهی تبلیغات محیطی و در آییننامههای مرتبط با آن، انشاءالله سعی خواهد شد این مشکل به نحوی حل شود تا شهر از این همه تبلیغات کالاهای خارجی پاک شود."
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: "متأسفانه هرگاه بحث کسب درآمد مطرح میشود، بسیاری از موارد و مشکلات اجتماعی به تبع آن پیش میآید و در این خصوص نباید زیبایی شهر و آسایش مردم را با تبلیغات بسیار زیاد و کالاها و خدماتی که گاهی مردم کمترین نیاز به آنها را هم ندارند، خدشهدار کنیم. اغتشاشات بصری موجود در سطح شهر، نبود یا کمبود تبلیغات فرهنگی مناسب، سازههای متعدد تبلیغاتی که بسیاری از آنها مختص فرهنگهای دیگری است، تعدد بیش از حد سازههای مختلف تبلیغاتی و ... از مواردی است که باعث خدشه بر آرامش بصری جامعه میشود."
اهداف ساماندهی تبلیغات محیطی
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ساماندهی تبلیغات محیطی گفت: " برای ساماندهی تبلیغات محیطی در سطح کشور مصوبهای از سوی شورای انقلاب فرهنگی تصویب و در مردادماه سال 90 ابلاغ شد که این مصوبه کشوری، کارگروهی نظارتی دارد و رییس آن دبیر شورای فرهنگ عمومی است."
احسانالله حجتی در گفتوگو با خبرنگار "رسانه" خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد:" اعضای شورای انقلاب فرهنگی افرادی از نهادها و سازمانهای مرتبط با تبلیغات در سطح شهر هستند که شامل دبیر شورای فرهنگ عمومی، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل ذیربط وزارت بازرگانی، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی، نماینده سازمان صدا و سیما، نماینده نیروی انتظامی، نماینده وزارت راه، مسکن و شهرسازی، رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران، دو صاحبنظر در حوزه تبلیغات و ارتباطات به انتخاب شورای فرهنگ عمومی، نماینده وزارت راه و ترابری، نماینده فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نماینده اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، نماینده مؤسسات و شرکتهای تبلیغاتی با تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند."
حجتی ادامه داد:" از وظایف این کارگروه، تهیه آییننامههای لازم برای اجرای این مصوبه است. به منظور تجمیع و تمرکز فعالیتهای این کارگروه، دبیرخانهای تشکیل شده است که مسوولیت آن فعلا برعهده مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در حال حاضر، تدوین آییننامه نیز در حال انجام است و همچنان به دنبال آن هستیم تا سیاستهای ابلاغی هرچه زودتر عملیاتی شوند."
او با اشاره به ضرورت تقویت تبلیغات فرهنگی گفت:" یکی از ضرورتها و اهداف ساماندهی تبلیغات محیطی، اصلاح غلبه حجم بالای تبلیغات بازرگانی به تبلیغات فرهنگی است. به این معنا که برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تبلیغات بازرگانی نباید بر تبلیغات فرهنگی غالب شوند و باید فضایی خاص و مناسب برای ارائه تبلیغات فرهنگی تأثیرگذار اختصاص یابد. وی با اشاره به کمتر دیده شدن تبلیغات کالاهای داخلی نسبت به کالاهای خارجی در سطح شهر تاکید کرد: گاهی شرکتهای داخلی یا برای تبلیغ بیشتر احساس نیاز نمیکنند و یا بنیه مالی کافی برای تبلیغات گسترده ندارند."
وی افزود: "فضاهای تبلیغاتی در شهر تهران در اختیار شهرداری تهران است که تعداد، اندازه، نوع سازه، متراژ و سازههای تبلیغاتی را شهرداری مشخص میکند و این فضاها را هر ساله در قبال مبالغی به شرکتهای مجری تبلیغات واگذار میکند. این شرکتها نیز این فضاها را در قبال مبالغ بیشتری برای تبلیغ کالا و خدمات اختصاص میدهند. لذا شرکتها باید برای تبلیغ کالاهای خود هزینههایی را متحمل شوند که گاهی شرکتهای تولیدکننده کالاهای داخلی حتی اگر نیاز به تبلیغات را احساس کنند، به دلیل نداشتن بنیه مالی کافی و بالا بودن هزینههای تبلیغ عملاً امکان تبلیغات بیشتر را ندارند و در مقابل شرکتهای خارجی با توجه به احساس نیاز به تبلیغ و دارا بودن توان مالی بالا، عملاً فرصت و امکان تبلیغات بیشتر را در اختیار میگیرند."
حجتی گفت: "گرچه تعرفهها و هزینه تبلیغ کالاهای داخلی و خارجی متفاوت است، اما با توجه به توان مالی بالای شرکتهای خارجی عملاً در سطح شهر شاهد تبلیغ کالاهای متنوع خارجی هستیم و به همین دلیل تبلیغ یک کالای خارجی در سراسر شهر به وفور و به انواع مختلف اعم از بیلبورد، عرشههای پل، بنرهای تبلیغاتی متصل به تیرهای برق (که به نام لمپ پست بنر در سراسر شهر گسترده شده) دیده میشود و در مقابل، تبلیغ کالاهای ایرانی کمتر شده است. این مهم حتی در تبلیغات صداوسیما نیز به وفور دیده میشود. در مصوبه ساماندهی تبلیغات محیطی و در آییننامههای مرتبط با آن، انشاءالله سعی خواهد شد این مشکل به نحوی حل شود تا شهر از این همه تبلیغات کالاهای خارجی پاک شود."
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: "متأسفانه هرگاه بحث کسب درآمد مطرح میشود، بسیاری از موارد و مشکلات اجتماعی به تبع آن پیش میآید و در این خصوص نباید زیبایی شهر و آسایش مردم را با تبلیغات بسیار زیاد و کالاها و خدماتی که گاهی مردم کمترین نیاز به آنها را هم ندارند، خدشهدار کنیم. اغتشاشات بصری موجود در سطح شهر، نبود یا کمبود تبلیغات فرهنگی مناسب، سازههای متعدد تبلیغاتی که بسیاری از آنها مختص فرهنگهای دیگری است، تعدد بیش از حد سازههای مختلف تبلیغاتی و ... از مواردی است که باعث خدشه بر آرامش بصری جامعه میشود."
[+] ارسال نظرات |