تبلیغات گمراه کننده پزشکی همچنان گمراه می کند

طبق اعلام سازمان نظام پزشکی در سال 85 حدود یک هزار مورد تخلف در تبلیغات و آگهی های پزشکی وجود داشته و به همین تعداد نیز مجوز برای تبلیغات پزشکی صادر شده است. در واقع در سال گذشته نیمی از تبلیغات پزشکی غیرواقعی بوده است.
بر اساس قانون مصوب مجلس، تنظیم دستورالعمل های تبلیغاتی و آگهی های امور پزشکی به عهده سازمان نظام پزشکی است. بر این اساس شورای عالی نظام پزشکی کشور نیز آیین نامه مربوط به شكل نسخه، تابلو و تبلیغات امور پزشکی را در تاریخ 18 آذر سال 1382 تصويب کرده که طبق بند 2 این آیین نامه، درج هر گونه آگهی گمراه کننده درمطبوعات ممنوع بوده و مرجع تشخیص آن سازمان نظام پزشکی است. مطالبی که در آگهی های پزشکی به کار برده می شود، باید قبل از استفاده به معاونت نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ارسال و پس از تایید مطالب اگهی از سوی کارشناسان این معاونت، آگهی قابل انتشار و انعکاس خواهد بود. تخلفات در تبلیغات و آگهی های پزشکی در مرحله نخست، تذکر به دنبال دارد و در صورت تکرار، دادسرای ویژه انتظامی سازمان نظام پزشکی، به این گونه تخلفات رسیدگی می کند.

چنانچه تخلف در امر تبلیغات پزشکی از سوی فرد غیرپزشک صورت گرفته باشد، سازمان نظام پزشکی به عنوان شاکی و مدعی العموم، موضوع را از طریق قوه قضاییه پیگیری می کند.
همچنین رسیدگی به تخلفات تبلیغاتی موسسات پزشکی که از وزارت بهداشت پروانه کار دارند نیز به عهده سازمان نظام پزشکی است. با این تفاسیر و با وجود این که بیش از یک سال است که از ابلاغ آیین نامه تبلیغات پزشکی، مواد خوراکی و بهداشتی می گذرد، حذف تبلیغات گمراه کننده در رسانه توقع زیادی نیست.
البته باور مردم هم در افزایش یا کاهش این تبلیغات بی تاثیر نیست، به ویژه که وجود آیین نامه تبلیغات پزشکی سبب اعتماد بیشتر مردم به این آگهی ها می شود. در هر شكل مردم نیز باید هوشیار باشند و به این آگهی ها که عموما کذب است توجهی نکنند.


دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۶