دومین جلسه بررسی قانون منع به کارگیری اسامی و عناوین و اصطلاحات بیگانه در مشهد برگزار شد

دومین جلسه کارگروه اجرایی قانون منع به کارگیری اسامی و عناوین و اصطلاحات بیگانه در سال جاری با حضور نماینده اداره اماکن نیروی انتظامی ، نماینده شهرداری مشهد مقدس ، نماینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و نماینده فرهنگسرای فردوسی و جمعی از کارشناسان برگزار شد .
در این جلسه سرپرست اداره مطبوعات تبلیغات بی بی فاطمه حسینی اظهار داشت: :هدف از برگزاری این جلسه ، حفظ و تقویت زبان فارسی به عنوان دومین زبان تمدن اسلامی ، انتخاب نام، عناوین و اصطلاحات فارسی برای معرفی کالاها، اجناس یا محل فروش آنها و نیز ارج نهادن به زبان فارسی که بخشی از هویت هر ایرانی محسوب می شود ، است.
بر اساس آیین نامه قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور، انتخاب هرگونه نام،عنوان و اصطلاح بیگانه برای معرفی اجناس و اماکن فروش ممنوع و پیگرد قانونی دارد. در این جلسه مصوب شد شناسایی مراکز متخلف به وسیله اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی مشهد صورت پذیرد و طی هماهنگی های به عمل آمده با اداره اماکن و شهرداری افراد متخلف با اخطارکتبی 10 روزه اماکن برای تایید نام و عنوان واحد تجاری یا محصولات خود به اداره کل فرهنگ وارشاداسلامی معرفی شوندو چنانچه بعد از مهلت تعیین شده براساس مفاد قانونی عمل نکنند، در مرحله دوم احضار و درصورت عدم تمکین مجدد، فعالیت واحدهای متخلف به حالت تعلیق درخواهد آمد.

وی همچنین ياداور شد : تخلفات موجود در مرحله اول شامل تابلوهایی با حروف انگلیسی و فارسی برابر بر سردر بعضی از مغازه ها است که استاندارد لازم را ندارند . این درحالی است که طبق آیین نامه تبلیغاتی کشور چنانچه به هنگام تنظیم متن آگهی های تبلیغاتی ضرورت استفاده از خط بیگانه وجود داشته باشد ،باید اندازه خط زبان فارسی بیشتر از خط زبان بیگانه باشد.
همچنین استفاده از تصاویر و عناوین مقامات عالی رتبه مملکتی و تمثال پیشوایان مذهبی و شخصیت های تاریخی و فرهنگی کشور در تبلیغاتی که هدف آنها ارایه کالاهای مصرفی و خدمات مشابه است،ممنوع می باشد.
در تبلیغات یک کالا یا خدمات نباید تلویحا یا تصریحا کالا و خدمات مشابه دیگری نفی شود، تبلیغ کالا و خدمات در مراکز مذهبی،علمی و آموزشی ممنوع است وتبلیغات نباید تولیدات داخلی را بی ارزش نشان داده و تداعی کننده ترجیح بین جنس مذکر و مؤنث باشد.
تبلیغاتی که مروج تخریب محیط زیست ،جنگل ها مراتع و منابع طبیعی و زیستگاه طبیعی یا القا کننده وحشت و خشونت باشد و همچنین از صحنه هایی نظیر استعمال دخانیات (که برای سلامت انسان مضر است ) استفاده شود، ممنوع است. تبلیغات همچنین نباید مروج فساد و عقاید خرافی یا مخالف ادیان رسمی کشور و توهین به قومیت ها،لهجه ها و گویش های مختلف در کشور باشد.
انتظار می رود در راستای حفظ فرهنگ و زبان فارسي سازمان صدا و سیما , مطبوعات ، اداره ثبت شرکت ها ، شهرداری ، اداره بازرگانی ، اداره صنایع و معادن ، بهداشت و درمان ،مجامع امور صنفی بیش از گذشته همت کنند و دراین راستا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی توانایی ارائه مشاوره، برگزاری جلسات
برای همکاری بیشتر با این ارگان ها و نیز اجرایی کردن قانون منع به کارگیری اسامی و عناوین و اصطلاحات بیگانه را در شهردارد .
گفتنی است در سه ماه اول سال جاری ، 84 مورد از اصناف برای تایید نام به این اداره کل مراجعه کرده اند.


دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۹