هـــفدهمبن نمایشـــگاه بیــن المــــللی مطبـوعات وخـبرگزاری ها گشایش یافت

 

          هفدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبـرگزاری ها روز شنبه 3/8/89  دیروز با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد علی رامین معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران مسئول نشریات و خبرگزاری ها و روزنامه نگاران برگزار شد.

 

       به گزارش ایسنا وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در این مراسم گفت: انتظار داریم کشورهایی که می خواهند ما را با توجه به مطبوعات و رسانه ها رتبه بندی کنند، به واقعیت های مطبوعات کشور نگاه کرده و مردم  سالاری را در رسانه های ما ببینند.

 

       سید محمدحسینی با بیان اینکه شاهد رشد و توسعه درزمینه رسانه هستیم، گفت:"رسانه ها در انتقال اطلاعات و افزایـش سطح آگاهی مردم نقش بی بدیل و اجتناب ناپذیری دارند".

 

       او با بیان اینکه اکنون در کشور 3930 نشریه و روزنامه مجوز دارند که از این تعداد،  3134  نشریه در حال انتشار است، ادامه داد: "اگر این عدد را با قبل مقایسه کنیم، شاهد رشد قابل توجهی خواهیم بود. همچنین از سال 84  به بعد بیشترین مجوز صادر شده است و اگر در سال 84 فقط در پنج استان روزنامه استانی داشتیم، امروز این امکان  در25 استان وجود دارد."

 

     وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین  اظهار کرد:" در حال حاضر شرایط به گونه ای است که همان طور که در دیپلماسی عمومی موفق بوده ایم و پیام آزادی بخشی را منتقل کرده ایم، در امر رسانه نیز باید به یک همدلی برسیم".

 

     وی با بیان اینکه قالب افراد حاضر در بدنه رسانه ها را دلسوز می دانیم، هرچند ممکن است اختلاف نظراتی هم وجود داشته باشد، گفت:" اگر در هیات نظارت تذکر می دهیم برای این است که مراقب باشند دیگران از نوشته های آن ها علیه کشور سو استفاده نکنند".

 

     حسینی با ابراز امیدواری از اینکه نمایشگاه فرصت خوبی برای آشنایی بیش تر رسانه های مختلف با یکدیگر باشد، بر اینکه شهرستان ها نیز صاحب نشریه خاص خود باشند، تاکید کرده و گفت:" رفع گلایه، کم بودن شمارگان، نیازمند بررسی دلایل آن در نشست های حاشیه ای به ویژه در نمایشگاه است تا ببینیم کدام کارها از مردم سلب اعتماد می کند تا انجام نپذیرد".

 

    محمد علی رامین  معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  نیز به عنـوان نخستـین سخنران مراسم افتتاحیه هفدهمین  نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها، با بیان این که رسانه های حاضر از هر جای جهان در نمایشگاه امسال میزبانان بازدیدکنندگان هستند، اظهار داشت:" نمایشگاه مطبوعات می تواند فرصت مناسبی باشد تا رسانه ها در تعاملی رو در رو، انتظارات مخاطبان را دریابند و نیز رسانه های داخلی و خارجی به تبادل تجربیات با یکدیگر بپردازند".

 

    اوگفت:"امسال با جهش نسبتا قابل  قبولی از نظر کیفی و کمی در نمایشگاه وجشنواره مواجه بودیم، هرچند معتقدیم  تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله نسبتا زیادی داریم."

 

    وی با یادآوری اینکه  نمایشگاه سال گذشته 480 غرفه داشت، گفت: نمایشگاه امسال با 700 غرفه ، برپاست.

 

          اوهمچنین گفت:" 2400رسانه فعال از سراسر کشور در نمایشگاه امسال حاضرند. 1600 نشریه استانی و بیش از دو هزار نشریه دانشجویی در این بین دیده می شوند". امسال همجنین 175نشریه و خبرگزاری ا ز55 کشور جهان داریم که نسبت به 44 نشریه و خبرگزاری سال گذشته از 28 کشور رشد قابل توجهی داشته است.

 

       رامین  همچنین اظهار کرد:" در این نمایشگاه جشنواره های جانبی هم چنین جشنواره  نشریات دانشجویی، رسانه وفرهنگ، جلوه های رضوی، نماز ورسانه ورسانه نگاران زن جهان اسلام را برگزار می کنیم."

 

 

      اوخاطر نشان کرد:" نسل جوانی در رسانه ها داریم که هر چند تازه کارند اما با انرژی فعالیت می کنند و آمادگی دارند با کشورها به خصوص جهان اسلام وبه  ویژه  کشورهای  همسایه جدی تر و جامع تر همکاری  داشته باشند تا اخبارمنطقه خود را منتشر کنیم."

 

.

 

هفدهمین نمایشگاه بین المللی  مطبوعات و خبرگزاری ها تا دهم آبان از ساعت 9 صبح تا 20 پذیرای دیدار کنندگان است.     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


شنبه ۰۸ آبان ۱۳۸۹