برخورد جدی با واحدهای صنفی استفاده کننده از اسامی بیگانه در مشهد مقدس



        سومین کارگروه بررسی قانون منع  به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه در دادگســـتری مشهد با حضور نمایندگان دستگاه ها برگزار شد.
       در ایــن جلسه که با هــدف اجــرایی کردن قانون مذکور در شهر مشهد شــکل گرفت، تصویب شد برخورد با واحدهای صنفی استفاده کننده از اسامی بیگانه به عنوان مهمترین مصوبه در مشهد اجرا شد ه واداره ثبت شرکت ها با هماهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراســـان رضوی نسبت به اطلاع رسانی و آگاهی دادن متقاضــــیان شرکتها قبل از ثبت اقدام نمایند.
       همچنین ابلاغ این قانون توسط سازمان صنایع و معادن به زیر مجموعه های خود نیز تصویب شد  و شـهردار مکلف شد که با استفاده از ظرفیت تابلوهای شهری، در این خصوص اطلاع رسانی نماید.
       همچنین مقرر شد برای اجـــرایی شدن قانـــون در شهر مقدس مشهد از این پس برای تاسیس و نـــام گذاری واحدهای صنفی، مجمع امور صنفی و اداره اماکن  عمومی از اداره کــــل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضــوی اسامی را استعلام نمایند و بر اساس بند 13 آیین نامه اجرایی قانون مذکور تمامی روزنامه ها و نشریــه های فارسی زبان موظف شوند مفاد قانون را در چاپ آگهی های عمومی داخلی تبلیغاتی و تجاری رعایت کنند.
        از دیگر مصوبات اجرایی این جلسه، فرهنگسازی در این خصوص با اختصاص ستون مشخص به این قانـــون، در روزنامـــه های قـدس، شــهرآرا و خراسان بود . گفتـــنی است به دلیل ارتباط دیداری مردم با تابلوهای سردرب واحـــدهای صنفی، اجرای این قانون دربـــاره اصناف اولویت دارد و مشهد و شهــر فردوسی در اجرای این قانـون فعالیت های خوبی انجام داده اند.
        نهادینــه کردن فرهنگ استفاده از نام های فارسی در گرو همکاری تمام دستگاه ها است و ضرورت دارد همــه دستگاه ها به ویژه رسانه ها اعم از دیدار ی و شنیداری در تریج فرهنگ فارسی همت گمارند.


چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۸۹