خرید کالاهای تبلیغی شبکه های ماهواره ممنوع

چند روز پیش بود که خبری در وب دا بدنمان را به لرزه در آورد.خبر در مورد قرص های لاغرکننده چینی بود که چند نفر از هموطنانمان مصرف کننده  را به سی سی یو فرستاده بود.
این روزها انگار بازار کالاها و محصولاتی که از شبکه های ماهواره ای پخش می شود بسیار گرم است.اگر امشب یک کالا از سوی شبکه های آن ور آبی تبلیغ شود،فردای آن روز هموطنان عزیزمان چشم بازار را برای خریدن آن کالا کور می کنند!!کالایی که حتی از عواقبش خبر ندارند.علت چه می تواند باشد؟شاید تبلیغات زرق و برق دار و شاید دروغهایی که صاحبان کارخانه های تولید کننده این محصولات  به خورد مردم می دهند. نقش تبلیغات در سال‌های اخیر آنچنان غیر قابل انکار شده است  که به جرائت می توان گفت حتی قدرت فکرکردن و تامل در مورد کالا را از مردم سلب کرده است.
با توجه به نقش مهم تبلیغات در امر فروش کالاهایی که روزانه مشکلات فراوانی را برای هموطنان عزیزمان ایجاد کرده است خبرنگار نشریه سلام همکار به سراغ علی رضا کریمی،مدیرکل دفتر تبلیغات  و اطلاع رسانی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی رفت تا درمورد تبلیغات ماهواره ای و چگونگی برخورد این اداره با این تبلیغات  سئوال کند که ایشان نیز با توجه به مشغله های کاری زیاد با روی خوش و سعه صدر پاسخگوی تمام سئوالات خبرنگار نشریه شد،که جا دارد از این تریبون از زحمات  ایشان قدردانی نماییم.
گفت و گوی سلام همکار با ایشان در پی می آید:
سلام همکار:اگر موافقید ابتدا خودتان رامعرفی کنید.
علی رضا کریمی و متولد سال 1334 هستم. از 8 اسفند سال 1357 یعنی 16 روز بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به ضرورت کار در صدا و سیمای جمهوری اسلامی مشغول شدم. از 5 سال پیش نیز به عنوان مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی فعالیت دارم.
سلام همکار: آقای کریمی عمده فعالیت‌های شما در این مرکز چیست؟
در واقع کار ما در دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی، نظارت بر عمده تبلیغات در کشور است. یعنی تمام تبلیغاتی که در رسانه‌های داخلی کشور انجام می‌شود، رصد و نظارت این تبلیغات براساس قانون به عهده این دفتر است. قانونگذار در سال 1358 نظارت بر تبلیغات را برعهده وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی گذاشته است. با توجه به مسئولیت‌هایی که برای این اداره کل در نظر گرفته شده است، بنده و همکارانم در این اداره باید بر تمام تبلیغات در سطح کشور و رسانه‌ها، یعنی مطبوعات، صدا و سیما و پایه‌های تبلیغاتی، نظر کمی و کیفی داشته باشیم. این اداره موظف است از بابت اجرای قانون و برخورد با مخاطب بر تبلیغات نظارت ویژه‌ای داشته باشد.
سلام همکار: آقای کریمی برای نظارت بر تبلیغات نشریات و صدا و سیما معمولاً چه فرآیندی در این اداره طی می‌شود؟
به مانند تمام قوانینی که در کشور اطلاع‌رسانی می‌شود و به اطلاع مخاطب می‌رسد، قوانین مربوط به تبلیغات هم بدین شکل است. بنده و همکارانم در این اداره تمام قوانین مربوط به تبلیغات را به مراکزی که امر تبلیغات را برعهده دارند، ارایه و گوشزد کرده‌ایم. همه دستگاه‌ها تبلیغ کننده اعم از مطبوعات و نشریات و صدا و سیما باید براساس این قوانین و مقررات تبلیغات را انجام دهند و در مرحله بعد اگر تخلفی در این عرصه صورت بگیرد این اداره کل در ابتدا به واحد تبلیغی تذکر داده و در مرحله بعد برخورد حذفی انجام می‌دهیم.
برای این مسأله قانون وجود دارد. طبق ماده 15 قانون مربوطه که در سال 1358 آیین‌نامه آن مصوب شورای عالی انقلاب است مشخص شده است که تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی که از طریق رسانه‌های همگانی از جمله: رادیو، تلویزیون، سینما، نشریات، مجله، سالنامه ویزیتوری که پخش و انتشار می‌یابد. تابع قانون مندرج در این آیین‌نامه می‌باشد یعنی تمام دستگاه‌های مربوطه باید براساس این آیین‌نامه که توسط شورای عالی انقلاب تهیه و تصویب شده است، عمل نمایند. در صورتی که احیاناً تخلفی در این باره صورت بگیرد به مانند تخلفاتی که در نشریه اتفاق می‌افتد که در ابتدا نشریه منتشر می‌شود و در صورت وجود تخلفی مورد ارزیابی و نظارت قرار می‌گیرد در بحث تبلیغات هم این روش صورت می‌گیرد.
سلام همکار: آقای کریمی، آیا نظارت خاصی بر روی داروها و محصولاتی که در نشریات چاپ می‌شود وجود دارد؟ به طور مثال اگر تبلیغ داروی لاغری در نشریه‌ای چاپ شود، آیا این اداره بعد از بی‌خطر بودن این دارو اجازه چاپ آن را به نشریات می‌دهد یا خیر؟
این اداره فقط ناظر بر تبلیغ است و رسانه‌ها و نشریات نیز تبلیغ‌کنندگان هستند. این  وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی است که باید شخص تبلیغ کننده را رصد کند و مطمئن شود که تبلیغ کننده راست یا دروغ می‌گوید. زیرا این اداره نمی‌تواند دارویی را بررسی و ارزیابی کند تا متوجه شود که این دارو از لحاظ پزشکی مستند است یا نه؟ متولی این امر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. در ابتدا وقتی یک داروی ترک اعتیاد یا لاغری بخواهد تولید شود وزارت بهداشت کد بهداشتی و مجوز تولید این دارو را به شرکت تولیدکننده می‌دهد. در زمان تبلیغ این دارو،رسانه ها وظیفه دارند که مجوز و کد بهداشتی دارو را از شرکت تولیدکننده درخواست کنند که بعد از تایید این مجوز و کد بهداشتی این محصول در نشریات چاپ ‌شود. یعنی وزارت ارشاد هیچ دخل و تصرفی در حیطه درمانی این دارو نخواهد داشت.
در اینجا ما فقط به فرهنگی که از طریق تبلیغ این دارو در کشور ایجاد می‌شود کار داریم. در مقررات تبلیغات گفته شده است که تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی نباید به ضرر و زیان مردم باشد و نباید فرهنگ کشور را تحت شعاع قرار بدهد، تبلیغات نباید به مردم دروغ بگوید و مسائلی که مورد اثبات نیست را به مردم بخوراند. حال وظیفه کارشناسان ما در این اداره و مطبوعات و صدا و سیما این است که از تبلیغ کننده سوال کندآیا مجوز لازم از وزارتخانه مربوطه برای تبلیغ محصول خود دارد یا نه؟ به طور مثال شرکت تولیدکننده داروی لاغری آیا مجوزی از وزارت بهداشت کسب کرده است یا نه؟ البته این گونه مسایل تاکنون در وزارت بهداشت وجود نداشت. در 1 الی 2 سال اخیر با همکاری‌هایی که ما بین این وزارتخانه و وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی ایجاد شد بر این گونه تبلیغات با وسواس بیشتری توجه می‌شود.
بنابراین  علت اینکه بسیاری از موارد تبلیغاتی از عرصه تبلیغات در کشور حذف شده‌اند به خاطر دقت و وسواسی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه داشته است. این مسأله باعث شده است که شرکت‌های تولیدکننده نتوانند از طریق نشریات داخلی دروغ‌های خود را به خورد مردم بدهند تا کالاهای خود را بفروشند به همین خاطر این شرکت‌های تولیدکننده به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای هجوم آورده‌اند.
سلام همکار:یعنی علت این که برخی از محصولات به شبکه های ماهواره ای پناه برده اند،این است که این محصولات از نظر وزارتخانه های ارشاد و بهداشت مورد قبول نبوده اند؟
بله.دقیقا همین موضوع باعث شده که برخی از کالاها به سمت شبکه های ماهواره ای هجوم ببرند. حال وزارت ارشاد این گونه شرکت‌ها را حتی نیز در شبکه‌های ماهواره‌ای هم رها نمی‌کند. در ابتدا می‌خواهم بگویم وزارت ارشاد هیچ کدام از شبکه‌های ماهواره‌ای را قبول ندارد و چون این شبکه‌های ماهواره‌ای را قبول نداریم هر شرکتی که با این شبکه‌ها همکاری دارد، قبول نداریم. وزارت ارشاد طی مکاتبه‌ای به این شرکت‌ها می‌گوید که با چه مجوزی با این شبکه‌های ماهواره‌ای همکاری می‌کنند و تبلیغات خود را به دست آنها می‌سپارند؟بنابراین  با کمک نیروی انتظامی با آنها برخورد می‌شود و مانع کار آنها می‌شویم.
سلام همکار: در مورد فرآیند برخورد شرکت‌های تبلیغ کننده در کانال‌های ماهواره‌ای توضیح می‌دهید؟
طی روش جدید که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داشته‌ایم، این اداره کل گزارشی از تبلیغات پخش شده در شبکه ماهواره‌ای به وزارت بهداشت ارایه می‌دهد. در این مرحله می‌طلبد که برای مردم فرهنگ‌سازی شود که از این کالاها خریداری نکنند در این مرحله کار فرهنگ‌سازی را نیز انجام می‌دهیم زیرا معتقدیم اگر خریداری وجود نداشته باشد این کالاها فروخته نمی‌شود. مردم باید بدانند این تبلیغات، تبلیغات دروغی است تا مردم به سراغ خریداری این کالاها نروند.
دوستان ما در وزارت بهداشت با همکاری صدا و سیما گزارشات خوبی را در قبال این تبلیغات انجام داده‌اند و در این مرحله مردم هستند که باید با ما همکاری داشته باشند. به طور مثال وقتی در تبلیغی گفته می‌شود با پوشیدن یک کفش چند سانت به قد شما افزوده می‌شود یا در تبلیغات گفته می‌شود با مهره مار همه دردها درمان می‌یابد مردم کشور ما باید کمی هوشیارتر عمل کنند تمام این وظایف را برعهده صدا و سیما، وزارت ارشاد یا وزارت بهداشت نگذارند آنها باید دقت کنند آیا با یک مهره مار می‌شود تمام دردها را درمان کرد یا با پوشیدن کفش می‌شود بر قد کسی 10 سانت اضافه کرد؟ در این گونه موارد کمی جای فکر وجود دارد. به طور مثال اگر کسی برای دخترمان خواستگاری بیاید تمام زوایای وجودی خواستگار را بررسی خواهیم کرد. چطور می‌شود که وقتی می‌گویند یک کپسول پوست شما را زیبا می‌کند بدون مشورت با پزشک این قرص را می‌خوریم؟ چطور مردم به همین راحتی از کنار سلامت خود می‌گذارند. ما مردمی داریم که حتی برای خرید یک دست کت و شلوار ده فروشگاه را مورد بررسی قرار می‌دهد حال چطور برای یک عمل زیبایی، صورتش را به دست جراح ناوارد می‌سپارد؟
آیا نمی‌توان در مورد این جراح از سازمان نظام پزشکی سئوال کند؟ در این موارد مخاطبان ما هم کمی تقصیر دارند آنها برای این تبلیغات باید با صاحبان امر مشورت داشته باشند. زیرا این مشورت منافع زیادی را هم برای مخاطب، و هم برای دستگاه‌هایی مانند وزارت ارشاد، وزارت بهداشت و حتی دستگاه‌های قضایی و مجموعه کشور دارد.
سلام همکار: گاهی برخی از شرکت‌های تولیدکننده که کمی سرشناس هستند هم در نشریات و هم در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغات می‌کنند. آیا شما با این شرکت‌ها هم برخوردی دارید؟
ببینید برخی از نشان و شرکت‌های معروف جهانی را نمی‌شود به خوبی با آن درگیر شد. زیرا محصول این شرکت معروف هم در داخل کشور و هم در شبکه‌های ماهواره‌ای و برای همه مردم قابل شناسایی است. اما در مورد کالاهایی که مجوز پخش در رسانه های داخلی ایران را ندارند و به همین خاطر مجبور می‌شوند که در شبکه‌های ماهواره‌ای کالاهای خود را تبلیغ کنند با صاحبان این کالاها برخورد قانونی می‌شود به خصوص که این کالاها در شبکه‌های معاند فارسی زبان باشد. با این شرکت‌کننده‌های بزرگ و معروف هم به شکلی خاص برخورد می‌شود. به طور مثال با شرکت واردکننده کالا در ایران گفته می‌شود که چون کالای شما در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان معاند پخش می‌شود، وزارت ارشاد تبلیغ کالای شما دررسانه های داخلی ایران را قطع می‌کند. گاهی برخی از شرکت‌ها ابراز می‌کنند که پخش تبلیغات این گونه کالاها به دست ما نیست. وزارت ارشاد هم از این شرکت‌های واردکننده داخلی می‌خواهد که با شرکت تولیدکننده مادر تماس بگیرد و بگوید اگر این محصولات می‌خواهند که درشبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ شود در شبکه‌های فارسی زبان پخش و تبلیغ نشود و در شبکه‌های ماهواره‌ای فرانسوی زبان، انگلیسی زبان و غیره تبلیغ شود. در شبکه‌های فارسی زبان که در مقابل فرهنگ کشور جمهوری اسلامی ایران قرار دارند این گونه کالاها تبلیغ نشوند.
البته در برنامه جدید سعی داریم که این شرکت‌ها را قانع کنیم که این گونه تبلیغات را در شبکه ماهواره‌ای معانه پخش نکنند.که البته چون کشور ایران یک بازار بزرگ فروش برای آنها محسوب می‌شود این شرکت‌ها با هوشیاری کامل این تبلیغات را در شبکه‌های ماهواره‌ای دیگر کمرنگ یا بیرنگ خواهند کرد.
سلام همکار: مردم باید از کجا بدانند که این محصولات برای سلامتی آنها مضر است؟
وزارت ارشاد می‌تواند جلوی تبلیغ این شرکت‌های تولیدکننده را در داخل ایران بگیرد. به طور مثال با شماره تلفن‌هایی که برای فروش این محصولات از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود تماس گرفته و با آنها برخورد قانونی می کنیم.
اما برای اینکه مردم بدانند باید این محصولات را خریداری نکنند از آنها درخواست می‌کنم که خودشان را در این راه پیش‌قدم باشند مردم باید یک نفر را به عنوان مشاور قبول داشته باشند وقتی در تبلیغی گفته می‌شود کمربند لاغری با لرزش چربی‌های شکم را می‌شکند مردم از یک متخصص سوال کنند که آیا این لرزش‌ها بر ستون فقرات تاثیر سویی ندارد؟ من فکر می‌کنم مردم ما برای خرید این کالاها باید با یک پزشک مجرب مشورت کنند. قبلا در صحبت هایم عرض کردم مردم برای خرید یک کت و شلوار از ده فروشگاه سوال می‌کنندپس باید در مورد خرید محصولاتی که به نوعی با سلامتی آنها سروکار دارد نیزبا افراد متخصص و آگاه به امر جستجو کنند. 
سلام همکار: چه همکاری‌هایی در حال حاضر بین وزارت ارشاد و وزارت بهداشت وجود دارد؟
به جهت وظیفه‌ای که برای خودمان قایل هستیم نه تنها به وزارت بهداشت بلکه به تمام وزارتخانه‌هایی که تبلیغات مربوط به فعالیت‌هایی در آن وزارتخانه انجام می‌شود ارتباط داریم به طور مثال اگر یک دارو یا کمربند لاغری در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ شود ما موظفیم که این تبلیغات را به وزارت بهداشت منعکس کنیم. به خاطر اینکه این اداره نظارت خوبی بر روی تبلیغات داشته باشد موظفیم که به تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذی‌ربط اطلاع رسانی کنیم.
سلام همکار: با وزارت بهداشت چند وقت است که همکاری دارید؟
با وزارت بهداشت از زمان حضور خانم دکتر وحید دستجردی در وزارتخانه همکاری دارم. فکر می‌کنم پیگیری دوستان ما در وزارت بهداشت بوده است که در صدا و سیما،به خصوص در بخش خبر توصیه‌های بهداشتی پزشکان در مورد کالاهایی که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود، توضیحاتی به مردم داده می‌شود. مسلماً تکرار این مطالب بر باورها و فرهنگ مردم در مورد استفاده از این کالاها تأثیر خواهد داشت. ما همگی در این مجموعه به دنبال این هستیم که اگر ما نمی‌توانیم نظارتی بر روی کالاهای تبلیغی از شبکه‌های ماهواره‌ای داشته باشیم حداقل می‌توانیم فرهنگی که این شبکه‌ها و این تبلیغات بر روی مردم ایجاد می‌کند را از بین ببریم. مسلماً وزارت بهداشت، صدا و سیما، رسانه‌ها وارد عرصه نشوند نتیجه مطلوبی نخواهیم گرفت. هرچقدر حلقه همکاری سازمان‌های اجرایی کشور تنگ‌تر باشد این فضاهای خالی میان آنها از بین خواهد رفت و وقتی که این فضاها پر شود هیچ خلافی نمی‌تواند از این میان عبور کند. ما سعی کرده‌ایم که با اطلاع‌رسانی که به وزارتخانه‌ها و واحدهای مربوطه می‌شود این فضاها را پر کنیم.
 پیشنهاد می‌کنم وزارت بهداشت از این اداره کل به حدی اطلاعات بخواهد که ما را عاصی کند نه اینکه وزارت ارشاد از بس به وزارت بهداشت اطلاعات بدهد همکارانمان در وزارت بهداشت را عاصی کنیم! باید به شکلی باشد که بین این دو وزارتخانه تفاهم‌نامه‌ای مدون و مشخص امضا شود که ارشاد موظف باشد این اطلاعات را به وزارت بهداشت ارایه دهد. زیرا این مسأله یک وظیفه باوری و اداری باید تلقی شود. زیرا بعد از بنده نیز افراد دیگر پیگیر این مسأله باشند.
اگر وزیر محترم بهداشت، از وزیر محترم ارشاد بخواهند که اطلاعات تبلیغات منتشر شده از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای را در اختیار آنها بگذاریم این کار یک کار بنیانی‌تر و اصولی تری می شود.زیرا تا کنون اطلاعات  از راه دور رد و بدل می‌شود. تا این لحظه مسئولان وزارت بهداشت هیچ‌گونه ارتباطی با وزارت ارشاد نداشته است که اگر تعامل و ارتباطی ایجاد شود کار بسیار پخته‌تر و اصولی‌تر می‌شود.
سلام همکار: فرمودید بعد از روی کار آمدن شما ایده ارایه اطلاعات تبلیغات به وزارتخانه‌های مربوطه شکل گرفت چگونه این ایده در ذهن شما به وجود آمد؟
وظیفه ما این است که بر تبلیغات نظارت داشته باشیم و وقتی که ببنیم مردم از این تبلیغات صدماتی متوجه آنها خواهد شد به خودمان فرض می‌کنیم که دوستان خودمان را در وزارتخانه‌های دیگر صدا کنیم و به آنها بگوییم ما می‌توانیم شما را این گونه کمک کنیم و شما هم می‌توانید با ارایه راه‌کارهای مناسب و فرهنگ‌سازی، مردم را از صدمات احتمالی ایمن کنید واین چنین  توانمندی‌های دوستان دیگرمان رادر وزارتخانه‌های مختلف طلب کنیم.
 متاسفانه بسیاری از وزارتخانه‌ها از وجود چنین اداره‌ای در وزارت ارشاد و تبلیغات اسلامی آگاه نیستند که دستگاهی هست که می‌تواند بر تبلیغات نظارت کند و آنها هم می‌توانند از این دستگاه کمک‌های زیادی را طلب کنند. من مطمئنم برای همه وزیران و دفاتر آنها قانون نظارت بر تبلیغات و آیین‌نامه نظارت بر تبلیغات رسانه‌ای را ارسال کرده‌ایم و از آنها اعلام نظر خواسته‌ایم. یعنی حداقل این دستگاه را به آنها معرفی کرده‌ایم. بنده در حال حاضر اطلاعات دقیقی از ادارات و معاونت‌های وزارت بهداشت و فعالیت‌ها و توانایی‌ها که آنها دارند، ندارم. بنده نمی‌دانم برای برخی از مسایل به کدام معاونت باید ارتباط داشته باشم. بنده نامه‌ها را به مدیرکل دفتر وزارتی می‌فرستم، این یک نقص است زیرا شاید این مسأله ربطی به ایشان نداشته باشد. ایشان هم این نامه را به واحد دیگری ارجاع می‌زنند.
اما اگر مستقیم با واحد مربوطه مرتبط شوم راحت‌تر و سریع‌تر می توانم به جواب دلخواه خود برسم پس این اداره کل باید تمام توانمندی‌های وزارتخانه های دیگر را بشناسد اگر این نقص رفع شود به شکل بهتر و زمان کمتری می‌توانیم برخورد مناسبی با واحدهای تبلیغ‌کننده داشته باشیم.
سلام همکار: بارها وزارت بهداشت به غیربهداشتی بودن برخی از اقلام مانند پفک، چیپس اشاره کرده است. آیا این اداره کل نمی‌تواند جلوی تبلیغ این اقلام را از صدا و سیما بگیرد؟
در مرحله اول می خواهم در اینجا یک اصلاحی انجام دهم. پفک اسم یک محصول تجاری است به طور کلی به این اقلام اسنک گفته می‌شود.در گذشته همه اسنک‌ها دچار اشکال بودند اما در حال حاضر در برآوردی که سازمان صدا و سیما از نحوه تولید این کالاها داشته، این است که این محصولات خیلی مضر نیستند و از نظر چربی و محصولات افزودنی خیلی دچار مشکل نیستند و به سلامت خیلی نزدیک شده‌اند.  از طرفی باید یک تعاملی ما بین وزارت صنایع و وزارت بهداشت ایجاد شود. همان طور که در مورد سیگار وجود دارد. شاید اینجا باید تعاملاتی ما بین وزارتخانه‌های ذی‌ربط باشد. وزارت ارشاد و این اداره کل نفر سوم این قضیه باشد. نفر اول مدعی بر تولید که وزارت صنایع است نفر دوم مدعی بر سلامت مردم که وزارت بهداشت است که اگر این دو وزارتخانه به نتیجه برسند نتایج کار خود را به وزارت ارشاد می‌رسانند که در این صورت مشخص می‌شود برای اسنک ها تبلیغی صورت بگیرد یا نه. به نظر بنده حذف یک کالا، کار درستی نیست. به سلامت رساندن و مبتنی بر حقوق عامه مردم کردن محصول خیلی بهتر از این است که کارخانه‌ای را حذف کنیم. شاید بشود اسنک را به شکلی درست کرد که به سلامت مردم لطمه نزند. وزارت بهداشت باید کاری کند که اسنک هارا به شکلی منطبق بر سلامت مردم کند یعنی ضایعات این محصولات را پایین ببرد.
سلام همکار: آیا برای ورود کالاها به کشور کارشناسی صورت می گیرد؟
بله. دوستان ما با این مسأله آشنا شده‌اند، در مراکز استان‌ها با ارتباطی کاری که با آنها داریم و کلاس‌های ویژه‌ای که در مورد قوانین و مقررات تبلیغات در استان‌ها گذاشته‌ایم نه تنها کارشناسان بلکه کانون‌های تبلیغاتی را نیز در کلاس‌ها آورده و توجیه کرده‌ایم. از زمانی که به این سمت رسیده‌ام بیش از 10 هزار جلد کتاب قانون و مقررات را منتشر و سپس به استان‌ها فرستاده‌ایم. فکر می‌کنم دراین باره اطلاع‌رسانی خوبی صورت گرفته است.
سخن آخر:
وزارت بهداشت 300 هزار کارمند دارد.من فکر می‌کنم 300 هزار کارمندی که این نشریه را می‌خوانند مبلغ هستند.اگراین 300 هزار مبلغ این پیام را به خانواده‌هایشان ‌برسانندواگر هر خانواده را هم 4 نفر حساب کنیم برای حدود یک میلیون و 200 هزار نفر اطلاع‌رسانی شده که اگر می‌خواهید کالایی را برای بهداشت و درمان خود و خانواده اتان  بخرید به مانند سایر کالاها بر روی آن دقت کنید. از بابت اطلاعاتی که بر روی کالا هست مطمئن باشید و دقت داشته باشید که این کالا برای سلامتی شما مضر نباشد اگر این یک میلیون و دویست این مطلب را به ده نفر دیگر هم بگویند 12 میلیون نفر از مردم کشورم با این موضوع آشنا می‌شوند یعنی حدود یک پنجم مردم کشورم آگاه شده‌اند. پس اگر این 300 هزار نفر تحرک داشته باشند بسیاری از حرف‌های من به گوش دیگران خواهد رسید.


سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۸۹