تصویب معادل های فارسی جدید در فرهنگستان زبان وادب فارسی

       گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در جدیدترین اقدام خود 30  واژه فارسی را در مقابل کلمات غیر فارسی آنها به تصویب رساند که تعدادی از آنها، واژگانی مرتبط با فضای مجازی و رایانه است.
      از آنجا که مصوبات فرهنگستان به امضای رییس جمهور می رسد، اجرای آنها الزامی است و فرهنگستان بعد از تصویب، این واژه ها را به مراکز مربوطه ابلاغ می کند.
      دراین ارتباط، برچسب به جای "لیبل"، خرد کن به جای "چاپر " chopper، درجه بندی به جای " ریتینگ"، رتبه بندی به جای"رنکینگ" و رده بندی به جای "کلاسیفیکیشن classification"، به تصویب رسیده است.
       همچنین واژه صورتک به جای"ماسک"، قلم به جای "فونت"، نخبگان به جای "الیت elite"، نخبه گرایی به جای "الیتیسم"، نخبه گرا به جای"الیتیست"، چرخانه(بخش چرخدنده هر ماشین) به جای "روتور"، آرمان گرا به جای "ایده آلیست"، اتاقک به جای "کابین"، تکاور به جای "کماندو" و دربست به جای "چارتر"، از دیگر واژه های مصوب فرهنگستان زبان است.
      دو واژه دور پزشکی به جای "  تله مدیسون"  و بی درنگ به جای "رییل تایمrealtime "  از دیگر مصوبات  فرهنگستان است.
     درحوزه مجازی و فضای رایانه واژه های: گپ سرا به جای "چت روم"، نت وند(وابسته به نت) به جای "نیتزن netizen"، هرزنامه به جای "آنتی اسپم"، آگهی افزار به جای "adware "، جاسوس افزار به جای "spyware" ، نمود افزار به جای"demoware"، دزد افزار به جای "stealware"، ثابت افزار به جای "firmware"، نق افزار به جای "nagware"،
   رایگان افزار به جای "freeware" و بد افزار به جای "malware" نیز از دیگر مصوبات جدید فرهنگستان است.

تهیه و تنظیم خبر: معصومه رحیمی


شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۰