دستورالعمل تعیین شعارهای تبلیغاتی تدوین می شود

       شعار تبلیغاتی که باعث روشن شدن مسیر پیش روی شرکتـــــها و سازمانهـــا می شــــود، می تواند به جایگاه سازی و متمــــــایز سازی کالاها و خدمات شرکت ها و سازمانها و کســــب موفقیت و جلب رضــــایت مشتریان کمک نماید.این درحالی است که شعارهای تبلیغاتی بسیاری از تولیدکنندگان کشورمان فاقد هرگونــــــه خلاقیت است .
      مسعود باشنگ رئیس انجمن صنفی آژانس های تبلیغاتی گفت: تمـــــام شرکت ها و نهادها بر این باورنــد که حتما باید دارای یک شعار تبلیغاتی باشند و این در حالیست که شرکــــت ها، شعارهای خود را به صورت جملات مقفا و اغراق آمیز، بدون هیچ خلاقیت و صداقتی بیان می کنند و این موضوع نشان از بی توجهی صـــاحبان نشان تجاری، شرکت یا نهاد ها دارد."
      باشنگ با اشاره به اینــکه شعار تبلیــــغاتی، بینش و خــط و مشی یک نهاد ، نشان تجاری یا یــک شرکت را مشخــص می سازد، گفت :"بسیاری از شرکت ها به آینده نگری و اهمیت شعار تبلیغاتی توجــهی نمی کنند که این موضوع نشان گر نقض حقوق مشتریان و مصرف کنندگان است."
      وی اظهار داشت :" انجمن صنـــــفی در تلاش است با تدویــــن دستورالعملی برای ایـــن موضــــوع، حقوق مشتریان را به آنها بازگردانده و شرکت ها را موظف نماید به اصل صداقت در تبلیـــــغات  خود پایبــند باشـــند، اما این موضــوع، نیاز به حمایت مراجع قانونی بالاتر دارد."
     باشنگ در پایان متذکر شد: "نکته آزاردهنده ای که در تبلیغات ما وجود دارد استفاده از اصـــــطلاحاتی مانند جشنواره فروش ویژه و عناوینی از این قبیل است زیرا راه اندازی جشـنواره قواعد و قانون خاص خـــود را دارد، اما بسیاری از تولیدکنندگان ما، با بی توجهی به این موضوع با مطرح کردن شعارهایی مانند جشـــــنواره فروش ویژه و..... حقوق مشتریان را زیر سوال می برند و در حالیکه هیـــچ یک از قوانین جشنـواره را به کار نبرده اند از این لغت برای تبلیغاتشان استفاده می نمایند."
مسعود اسعدی،  مسئول اداره کانون های آگهی و تبلیغات بازرگانی دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه اظهار داشت:"فقدان خلاقیت دربرخی از شعارهای تبلیغاتی به خوبی مشهود است ولی  باید درنظر داشت که خلاقیت یک موضوع حرفه ای-هنری است که با تهیه دستورالعمل اجرایی نخواهد شد. و باید توجه داشت که شعار های تبلیغاتی نیز تابع قوانین هستند و اگر برخلاف مقررات باشند، قابل پیگیری هستند.  در رابطه با حمایت از حقوق مصرف کننده در برابر شعارها و ادعا های مطرح شده در تبلیغات، قوانینی در دست تصویب است  . در همین راستا پس ازتصویب  قانون حمایت از حقوق مصرف کننده در مجلس شورای اسلامی،  معاونت حقوقی سازمان حمایت از مصرف کننده با همکاری معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و دفتر تبلیغات، آیین نامه اجرایی این قانون را تدوین  کردند که در مراحل تصویب  قرار دارد که بر اساس آن صاحبان آگهی، کانون های تبلیغاتی و رسانه ها در ارتباط مطالب و ادعاهای مطرح شده مسؤل و پاسخگو هستند.
وی همچنین در رابطه با طرح واژه ها و شعار های تبلیغاتی از قبیل: جایزه، جشنواره و فروش ویژه نیز گفت:"اگر در تبلیغات از چنین واژه هایی استفاده شود، یک ادعا توسط تبلیغ کننده بوجود آمده است که براساس قوانین و مقررات، اگر خلاف این ادعا اثبات شود، در محاکم قضایی قابل پیگیری است. درهمین راستا  مقرر است کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی  کشور موضوع جایزه را با تدوین دستورالعملی نظامند ساماندهی کند.." 

 


چهارشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۰