را ه اندازی جشنواره فصلی رسانه های مکتوب

  سرای روزنامه نگاران ایران محلی برای انجام امور صنفی و آموزشی روزنامه نگاران ایرانی است؛ ضرورتی که سال ها مورد غفلت قرار گرفته بود.
    این جمله را محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاح سرای روزنامه نگاران بر زبان آورد. روزنامه نگاران باید محلی برای هم اندیشی صنفی داشته باشند که چنین مکانی تاکنون وجود نداشت ونظر ایجاد این مرکز بر همین اساس شکل گرفت. سرای روزنامه نگاران ایران که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد، مرکزی است که براساس اهداف تعریف شده، تمام روزنامه نگاران ایرانی می توانند از خدمات ارائه شده در آن استفاده کنند.
    سرای روزنامه نگاران ایران در واقع همان ساختمان نشرآوران است که با تغییر کاربری و بازسازی اساسی، آماده بهره برداری شده است. این مرکز از بخش های مختلفی تشکیل شده است که از آن جمله می توان به تالار برگزاری همایش های مرتبط با علوم رسانه و نمایشگاه عکس های خبری اشاره کرد. کتابفروشی تخصصی رسانه با هدف تجمیع کتاب های مرتبط با علوم رسانه، دفتر مشاوره مطبوعاتی و دفتر مشاوره صنعت تبلیغات نیز از دیگر بخش های این مرکز به شمار می آیند.
    محمدزاده در این باره گفت: "در بسیاری از موارد مشاهده می شود که برخی بدون دانش کافی در حوزه رسانه های مکتوب، وارد این حوزه می شوند که ایجاد دفتر مشاوره های علمی و اصولی مطبوعاتی و همچنین صنعت تبلیغات یکی از راه هایی است که در این زمینه می تواند راهگشا باشد."
    دفتر حقوقی رسانه، دیگر بخش این سرا را تشکیل می دهد که روزنامه نگاران با حضور در آن می توانند مشکلات حقوقی خود را با کارشناسان خبره این مرکز در میان بگذارند. در این دفتر، کارشناسان خبره حقوقی و قضایی، میزبان خبرنگاران و روزنامه نگارانی می شوند که به هر دلیل مشکلات صنفی و حقوقی در زمینه شغل و حرفه خود دارند.
    مسوولان برای این مرکز، امکانات سخت افزاری جدیدی را تدارک دیده اند که از آن جمله می توان به اتاق مصاحبه ای با جدید ترین ابزار های ضبط اشاره کرد که در اختیار روزنامه نگاران متقاضی قرار می گیرد.
    محمدزاده حضور هفتگی استادان رشته ارتباطات در سرای روزنامه نگاران و برگزاری کلاس های آموزشی در زمینه ارتباطات و رسانه را از دیگر برنامه های این مرکز عنوان کرد. به عقیده او، بحث آسیب شناسی مطبوعات ایران و بررسی راهکارهای پیشرفت آن از جمله مسائلی است که باید در این مرکز به عنوان یکی از دغدغه های اصلی به آن توجه شود.
جشنواره فصلی مطبوعات
    سرای روزنامه نگاران ایران اما تنها به برگزاری برنامه های آموزشی اختصاص داده نمی شود، زیرا این مرکز از روز گذشته میزبان دبیرخانه دائمی چندین جشنواره رسانه ای شد که مهم ترین آن، دبیرخانه جشنواره های فصلی مطبوعات ایران بود. به گفته محمدزاده، برای بررسی موشکافانه وضعیت مطالب چاپ شده در روزنامه ها و مجله های ایران علاوه بر جشنواره سالانه مطبوعات، برگزیدگان فصلی مطبوعات نیز معرفی می شوند.
        افتتاح دبیرخانه جشنواره رسانه ای نسیم شمال، آغاز به کار دبیرخانه تجلیل از پیش نگاران که براساس آن از بزرگان علم رسانه تجلیل می شود، راه اندازی دبیرخانه جایزه بین المللی صلح و عدالت، معرفی و تشریح شاخه های مختلف جایزه جهانی سیدجمال الدین اسدآبادی و تشکیل اتحادیه مطبوعات جهان اسلام از دیگر بخش های برنامه افتتاح سرای روزنامه نگاران ایران بود.
    همچنین از نمایشگاهی از عکس های برگزیده مطبوعات در محل این سرا به نمایش درآمده است که بازدید از آن برای علاقه مندان آزاد است. سرای روزنامه نگاران ایران در خیابان ولی عصر(عج)، خیابان اکبری بالاتر از سه راه بهشتی، نبش خیابان 21 واقع شده است.
تجلیل از سه پیشکسوت عرصه رسانه
    اما افتتاح این مرکز با تجلیل از سه نفر از بزرگان علم رسانه ای ایران همراه بود که براساس آن، از یک عمر خدمات رسانه ای استادان کاظم معتمدنژاد و سیدفرید قاسمی در زمینه آموزش علم روزنامه نگاری تجلیل به عمل آمد. همچنین در این مراسم از یک عمر خدمات فرهنگی مرتضی نبوی در عرصه مدیریت رسانه قدردانی شد. این تجلیل در حاشیه رونمایی از جدیدترین کتاب سیدفرید قاسمی با نام مطبوعات ایرانی انجام گرفت. کتابی که در واقع گزیده مقالات و یادداشت های وی است که از فروردین 1380 تا بهار 1389به رشته تحریر درآمده است.


يكشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰