معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی بر لزوم اصلاح قانون مطبوعات تأکید کرد

      معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی نواقص قانون مطبوعات بر اصلاح این قانون تأکید کرد.
       محمد جعفر محمدزاده روز دوشنبه 19/2/90 در غرفه سرای روزنامه‌نگاران ایران در نمایشگاه بین‌الــــــمللی کتاب تهران در جمع خبرنگاران یکی از مشکلات حوزه کاری مطبوعات و رسانه‌ها را نبود نظام آماری دقیق دانست و اظـــــهار داشت:" در حال حاضر به صورت دقیق نمی‌دانیم چه تعداد خبرنگار فعال در سطح کشـــــــور داریم  وعلت اصــــلی وجود مشکلات در حوزه کاری رسانه‌ها،  نداشتن نظام آماری است "
      وی با بیان اینکه با طراحی ساز و کار تازه‌ای در حال شناسایی خبرنگاران فعال سطح کشور هستیم، خاطرنشان کرد: "یکی از این اقدامات راه‌اندازی سامانه اینترنتی سمان است که خبرنگاران از طریق این سامانه، اطلاعات و نمونه آثار خود را به صورت ماهانه ارایه می‌کنند و بدین ترتیب اطلاعات خبرنگاران به طور دائم به روز می‌شود".
      وی در ادامه این نشست مطبوعاتی بااشاره به تدوین آئین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری اظهار داشت: "از سال‌ها قبل برای تدوین آئین‌نامه کار حرفه‌ای اقدامات زیادی صورت گرفته بود و در دور جدید نیز نشست‌هایی برگزار و اطلاعات به روز شد و آئین‌نامه کار حرفه‌ای برای دولت ارسال شد، در این آئین‌نامه تعاریف دقیقی از حرفه خبرنگاری و اینکه چه کسی خبرنگار است، مدیر مسئول کیست؟ روزنامه‌نگار کیست و تعاریف دقیقی از حرفه روزنامه‌نگاری و خبرنگاری ارائه شده. همچنین در این آئین‌نامه حقوق خبرنگاران نیز لحاظ شده است".
      محمدزاده با بیان اینکه این آئین‌نامه پس از تصویب مجلس تبدیل به قانون و برای همه لازم‌الاجرا می‌شود، گفت :" نظام جامع رسانه‌ای که در حال طی کردن مراحل نهایی خود است، از آئین‌نامه کار حرفه‌ای متفاوت است. "
وی در خصوص لزوم اصلاح قانون مطبوعات متذکر شد: "با گذشت زمان قانون مطبوعـــات نیز نیازمند اعمال اصلاحاتی است چرا که قانون مطبوعات فعلی نواقصی دارد که باید در قالب اصلاحیه برطرف شود و تاکید بنده بر اصلاح قانون فعلی است. "
      معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رســــــــانی وزیر فرهنگ و ارشــــــاد اسلامی رابطه‌ بیــــــن کتاب و مطــــبوعات را رابـــــطه تنگاتنگی دانست و گفت:" بسیاری از مولفان از طریق فعالیت در رسانه‌ها و نشریات رشـــــــد کرده‌اند و بسیـــــاری از آثار خبرنگاران قابلیت تبدیل به کتاب شدن را دارد و باید تلاش کنیم دو حوزه کتاب و مطبوعات و رسانه‌ها به هم نزدیک شوند. "
     محمدزاده درباره نقش مطبوعات در ترویج کتاب و کتابخوانی تصریح کرد: "معاونت امور مطبوعاتی آماده همکاری با معاونت فرهنگی برای تبلیغ امر کتاب به منظور شناساندن کتاب و فرهنگ کتابخوانی از طریق مطبوعات است. "
      معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشکلات سایت‌ها و پایگاه‌هــــــای خبــــــری و اطلاع‌رسانی اینترنتی نیز اشاره و تصریح کرد: " ‌ خبرگزاری‌ها به دلیل اینکه شناسنامه دارند در عرصه خبری و اطلاع‌رسانی به درستـــــــی عمل می‌کنند اما برخی پایگاه‌های اطلاع رسانی به دلیل نداشتن شناسنامه عملکرد صحیحــــــــی ندارند، پس از اجرای طرح سازماندهی پایگاه‌های اطلاع رسانی در پی شناسنامه دار کردن پایگاه‌های خبری و اینــــــترنتی هستیم و در صورتی که این پایگاه‌ها دارای شناسنامه شوند، خبرنگاران آنها نیز مانند سایر خبرنگاران از حقوق و تسهیلات برابر برخوردار می‌شوند. "


چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰