نگاه درون سازمانی به روابط عمومیها باید تغییر کند
محمدجعفر محمدزاده در آستانه روز ارتباطات و روابط عمومیها اظهار داشت:"روابط عمومیها یک جریان دو طرفه و شریان حیاتی دستگاهها محسوب میشوند و یکی از تهدیدهای بسیار جدی روابط عمومیها ، "عدم شناخت آنها نسبت به رسانهها " است و روابط عمومیها باید شناختی عمیق از رسانهها داشته باشند."
وی با بیان اینکه متأسفانه نگاه به روابط عمومیها، نگاهی تدارکاتی و دست دوم است، خاطرنشان کرد:" باید این نوع نگاه به روابط عمومیها اصلاح شود چرا که روابط عمومیها پیشانی دستگاهها محسوب میشوند که از یک سو، نیازها و بازخوردهای دستگاهها را باید از بیرون دریافت کنند و منعکسکننده این باشند که مردم از سازمان مربوطه چه میخواهند و از سوی دیگر، روابط عمومیها مشخص میکنند که چه اقداماتی باید در راستای نیازهای مردم صورت گیرد و فرصتها و تهدیدها را مورد شناسایی قرار میدهند."
محمدزاده یکی از تهدیدهای بسیار جدی در حوزه کاری روابط عمومیها را "عدم شناخت آنها نسبت به رسانهها " دانست و متذکر شد:" روابط عمومیها باید شناختی عمیق از رسانهها داشته باشند و اگر روابط عمومیها، رسانه را به خوبی بشناسند، میتوانند از توان و ظرفیت آنها در راستای وظایف خود استفاده کنند."
معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: "اشکال کار روابط عمومیها در این است که یا با رسانهها ارتباط ندارند و یا شیوه ارتباط و استفاده صحیح از رسانهها را نمیدانند چرا که در فضای کشور به لحاظ تعداد رسانهها هیچ کمبودی وجود ندارد اما ارتباط روابط عمومیها با این رسانهها، ارتباطی حرفهای و علمی نیست."
وی در ادامه اظهار داشت:" اگر در حوزه کارکرد روابط عمومیها این آسیبها برطرف شود و روابط عمومیها جایگاه اصلی و درخور خود را بیابند، میتوانیم شاهد ارتقای سطح "سواد رسانهای عمومی " مردم باشیم و این مهم یکی از کارکردهای عمده روابط عمومیهاست و در واقع این روابط عمومیها هستند که از پس چنین کار مهمی برمیآیند."
معاون مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتقای سطح سواد رسانهای عمومی را یکی از نیازهای جدی جامعه امروز دانست و گفت:" اگر سطح سواد رسانهای عمومی افزایش یابد در آن صورت مردم به راحتی فریب بازیها و جریانسازیهای رسانههای خارجی، شبکههای معاند و مخالف نظام را نخواهند خورد و روابط عمومیها در تحقق این امر نقش مؤثری دارند و به عنوان واسطهای بین رسانهها، مردم و دستگاهها میتوانند این نقش را بهخوبی ایفا کنند."
محمدزاده با بیان اینکه شاید خود رسانهها در انجام وظیفه ارتقای سطح سواد رسانهای عمومی کمتر موفق باشند، خاطرنشان کرد:" از سوی دیگر خود مردم هم به خودی خود نمیتوانند در پی این موضوع باشند مگر افرادی که نیاز اولیهای به خاطر اقتضائات شغلی خود احساس کنند. روابط عمومیها با درک نیازهای متقابل باید سطح رسانهای مردم را افزایش دهند و در آن صورت مردم به خوبی میتوانند پیام روابطعمومیها را دریافت کنند."
محمدزاده تصریح کرد: "روابط عمومیها در ارتباط سه جانبهای بین رسانه، مردم و دستگاه میتوانند از این ظرفیت در راستای ارتقای جایگاه خود بهرهمند شوند."
تهیه و تنظیم خبر: معصومه رحیمی