ضوابط جدید انتشار آگهی نامه ها با اصلاح مصوبات قبلی از سوی معاونت مطبوعاتی تعیین می شود

  با اصلاح مصوبات قبلی از سوی معاونت مطبوعاتی تعیین می شود ضوابط جدید انتشار آگهی نامه ها
اصلاحیه دستورالعمل انتشار "آگهی نامه ها" تدوین و برای تصویب در دستور کار کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور قرار می گیرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، اصلاحیه این دستورالعمل در راستای ساماندهی آگهی نامه ها و با هدف ایجاد توازن میان فعالیت های تبلیغاتی مطبوعات و کانون های تبلیغاتی تدوین شده است.
بر اساس پیش نویس این اصلاحیه تعریف آگهی نامه بازنگری شده و ابهامات و تعارضات موجود در خصوص مرزبندی میان آگهی نامه ها و نشریات برطرف گردیده است تا مانع شباهت یافتن  آگهی نامه ها به نشریات شود. بر اساس اصلاحیه این دستورالعمل، چاپ هر گونه آگهی نامه در قطع و اندازه نشریات ممنوع خواهد بود و برای آگهی نامه اندازه های مشخص و جدیدی که متمایز از قطع های متعارف نشریات است تعریف و پیش بینی شده است.
در این پیش نویس همچنین درج نام کانون تبلیغاتی در بالاترین قسمت صفحه اول آگهی نامه، به طوری که حداقل نیمی از عرض آگهی نامه را شامل شود و درج عبارت«آگهی نامه» به طور واضح در کنار آن پیش بینی شده است.
در صورت تصویب این دستورالعمل، انتشار "گزارش آگهی" در آگهی نامه ها تنها با قید عبارت «گزارش آگهی» و در صورتی مجاز خواهد بود که در هر مجلد مجموعاً از 30 درصد حجم آگهی نامه بیشتر نباشد.
در پیش نویس این دستورالعمل، علاوه بر ممنوعیت چاپ هر گونه مطلب تحریری اعم از خبر،مصاحبه، گزارش و یادداشت در آگهی نامه ها، درج پیام های عام المنفعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مشروط بر این که حجم هر پیام از 30 کلمه و حجم مجموع پیامها در هر مجلد از 300 کلمه تجاوز نکند، بلامانع دانسته شده است.   
بنا بر این گزارش به دنبال تصویب آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات در سال 81 و با توجه به تعارضات دستورالعمل در حال اجرا با آیین نامه مذکور، اصلاح و تنظیم ضوابط جدید برای پرهیز از تعارض مقررات ضرورت داشته است.
بر این اساس، در صورت تصویب اصلاحیه پیشنهادی، ضوابط جدید جایگزین ضوابط قبلی کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور که در سال1382 به تصویب رسیده بود، خواهد شد. گفتنی است کمیتة مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور طی روزهای آینده به ریاست معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل می شود.
روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی


دوشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۰