برخورد قضایی به هزار سفارش دهنده تبلیغات در شبکه های ماهواره ای

   برخورد قضایی به هزار سفارش دهنده تبلیغات در شبکه های ماهواره ای
سال گذشته حدود 3 هزار سفارش تبلیغات به شبکه های ماهواره ای فارسی زبان رصد شده که با یک هزار سفارش دهنده این تبلیغات برخورد قضایی صورت گرفت.
علیرضا کریمی مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکــــــشنبه مورخ 8/3/90 در گفت و گو با ایرنا به ممنوعیت سفارش تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی ‌زبان و برخورد با این دسته از سفارش‌دهندگان اشــاره کرد و گفت: "وزارت فرهنــــگ و ارشاد اسلامی  این افراد را به نیروی انتظامی معرفی کرده و نیروی انتظامی نیز با مجوز دستگاه قضایی با آنان برخورد می کند.
این مقام مسوول در وزارت فرهنگ و ارشــــاد اســــلامی تصریح کرد، بر اساس قوانین موجود، شرکت‌های تولیدی داخلی اجـــــازه ارایه تبلیغـــــات محصولات خود را به شبـکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌ زبان ندارند و
اکنون ارایه تبلیغات به حدود 50 شبکه ماهواره‌ای فارسی‌ زبان ممنوع است.
مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مستندات قانونی ممنوعــــیت سفارش تبلیغات تولیدات داخلی در شبکه‌های ماهواره‌ای فارســــی‌ زبان اشاره کرد و گفت: "‌هیات وزیــــران در 21 فروردین سال 74 به استناد ماده 11 قانون ممنوعیت بکارگــــــــیری تجهیزات دریافت از ماهواره، قانونی را تصویب و ابلاغ کرد که در ماده 13 این قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما در اجرای ماده 10 قانون، موظف شده اند به تناسب مسوولیــــت‌های خود شیوه هایی را برای تعیین آگـــهی‌های تبلیغاتی غیر‌مجاز تدویـــــن و بنابر حوزه صلاحیت خود، راسا و به طور جداگانه به ناشرین، مطبوعات و بنگاه‌های تبلیغاتی و همچنین واحدهای داخلی و تابع خود ابلاغ کنند".'
کریمی تصریح کرد، ‌همچنین بخشنامه‌ای از سوی معاون اول رئیس‌جمهور در 25 تیر ماه 1385 ابلاغ شده که در آن آمده است' فعالیت‌های تمامی شبکه‌های تلویزیونی فارسی ‌زبان مستقر در خارج از کشور که در فضای کشور برنامه پخش می‌کنند براساس قوانین و مقررات ایران غیر مجاز است، بنابراین انجام هر نوع مصاحبه، ارسال خبر و “سفارش آگهی ” به شبکه‌های یاده شده، ممنوع بوده و لازم است از انجام هرگونه اقدام در این زمینه خودداری شود.'
این مقام مســـوول افزود:" در صـورت مشاهـده تخلفات این چنیــــنی، ابتدا اخطـــاری به‌صورت کتبی برای آگهی‌دهنده ارسال می شود که در بسیاری از موارد سفارش‌دهندگان آگهی با دادن تعهد کتبی به دفتر تبلیغات وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی، آگهی خود را قطع می‌کنند، در صورت تکرار تخلف براساس قوانیـــــن، این تخلف به نیروی انتظامی ارجاع داده می‌شود و در موارد بسیاری بوده که با این تخلفـــــــات از سوی نیروی انتظامی برخورد شده است. 

به نقل از ایرنا


سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۰