واگذاری امتیاز تبلیغات به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی خلاف قانون است.

        رئیس مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، با استناد به نظر هیئت تطبیق مصوبات، تصویب‌نامه هیــــــئت وزیران را در باره واگذاری امتیاز تبلیغات گردشگری سلامت به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی را که در آن امکان استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای برای تبلیغات در نظر گرفته شده بود، مغایر با قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره اعلام کرد.
        خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد با استناد به اصل 85 و 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نظر مجلس درباره تصویب‌نــامه هیئت دولت درباره واگذاری امتیاز تبلیغات گردشگری سلامت به کانون جهانگردی و اتومبـــــیلرانی را به اطلاع رئیس‌جمهوری رساند و این مصوبه هیئت دولت را مغایر با اصل 44 قانون اساسی و همچنین در تضاد با قانون ممنوعیت بکارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره اعلام کرد.
        یک رونوشت از این نامه بر اســــاس اصل 170 قانون اساسی به صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه ارسال شد.
متن نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به رئیس‌جمهوری به این شرح است:
        بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیأت وزیران به شماره /168119 /ت 43281 ه ـ مورخ 1388/8/24، موضوع «واگذاری امتیاز تبلیغات گردشگری سلامت به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی»، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره 4 الحاقی به « قانون نحوة اجراء اصول هشتاد و پنجم 85 و یکصد و سی و هشتم 138 قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده 10 آیین‌نامه اجرایی‌ آن، ‌مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی برای اقدام لازم در مهلت مقرّر‌ قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌شود.
      بدیهی است پس از انقضـــــای یک هفته مهلت مقرّر در ‌قانون، آن بخش از مصوّبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.
  الف: به موجب ماده 7 قانون ممنوعیت بکارگیری تجهـــیزات دریافت از ماهــــواره مصوّب 1373 «دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که برای انجام وظایف قانونی خویش لازم است از تجهیزات دریافت از ماهواره استفاده کنند، باید مجوز لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامـــی با هماهنگی وزارتخانه‌های اطلاعات و پست و تلگراف و تلفن کسب کنند».
ب: طبق تبصره ماده 10 همین قانون «نشر آگهی‌های تبلیغاتی از طرق مختلف از سوی مطبوعات، صدا و سیما یا تبلیغات شهری که متضمّن جواز استفاده از برنامه‌های ماهواره‌ای است، ممنوع است»، بنا بر این متن مصوّبه که به موجب آن «امتیاز تبلیغات گردشگری سلامت ... در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای که با رعایت ضوابط و مقرّرات تعیینی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی واگذار می‌شود» اولاً از حیث تجویز استفاده از برنامه‌های ماهواره‌ای و ثانیاً از این جهت که بدون تصریح به ضرورت اخذ مجوز از مراجع مذکور در ماده 7 قانون، ضوابط و مقرّرات تعیینی وزارت بهداشت را مبنای اقدام و فعالیت می‌داند، مغایر با قانون است.
2- علاوه بر بند «ج» ماده 45 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوّب 1387 که «قائل شدن شرایط تبعیض‌آمیز در معامله با اشخاص مختلف در وضعیت یکسان» را به دلیل اخلال در رقابت ممنوع می‌داند، به موجب ماده 52 همین قانون «هر گونه کمک و اعطای امتیاز دولتی ... به یک یا چند بنگاه یا شرکت که موجب تسلط در بازار یا اخلال در رقابت شود ممنوع است» بنابراین متن مصوّبه از حیث واگذاری امتیاز تبلیغات گردشگری سلامت به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با عنایت به ایجاد حقّ انحصار برای کانون مذکور و جلوگیری از تحقّق رقابت در امر تبلیغات، مغایر با قانون است».

 

 

 


سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰