بررسی سهم صاحبان کالا و مصرف کنندگان ازپرداخت هزینه های تبلیغات ۴ مرداد ۱۳۹۰


 درحالی که نتایج نظرسنجی صورت گرفته از مخاطبان سایت خبری ام بی ای نیوز درخصوص چگونگی پرداخت هزینه های تبلیغات کالا در ایران حاکی از آن است که ۶۰درصد افراد معتقدند که این هزینه بر دوش مصرف کنندگان تحمیل می شود ، کارشناسان می گویند که سهم صاحبان کالا و مصرف کنندگان در پرداخت هزینه های تبلیغاتی به یک اندازه است.
  شهرزاد اسفرجانی کارشناس ارتباطات تصویری در این رابطه  می گوید:" درجه اول ، آگهی دهنده هزینه تبلیغاتی را متقبل می شود اما باید توجه داشت که مصرف کنندگان نیز به طور غیر مستقیم در زمان خرید کالا برخی از هزینه های تبلیغاتی را متقبل می شوند و شاید بتوان گفت هر دو گروه، سهم برابری در پرداخت هزینه های تبلیغاتی دارند."
  وی گفت:" چون هیچ نهاد مستقل ارزیابی در رابطه با بازخوردهای تبلیغاتی در ایران وجود ندارد ، تعرفه ها روز به روز به صورت کاملا غیر علمی در حال افزایش است که این موضوع تاثیر مستقیمی بر افزایش قیمت تمام شده کالا دارد و متاسفانه مصرف کننده باید آن را بپردازد ."
  در همین رابطه شهرام سیف هاشمی کارشناس تبلیغات می گوید:" در رابطه با این موضوع هرکس از زاویه دید خود رای صادر می کند، یعنی تولید کننده کالا هزینه تبلیغات را بر دوش خود دیده و فکر می کند که این هزینه را او پرداخته است در حالی که مصرف کننده هم مطمئن است که تولید کننده پول این تبلیغ را از او خواهد گرفت، پس از آنجایی که تولید کننده همواره تبلیغ را هزینه می بیند و نه سرمایه گذاری ، طبیعتا با توجه به میزان و مقدار تبلیغ کالایش، یا قیمت کالا را افزایش می دهد یا در جای دیگری آن را جبران می کند."
 وی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد (خصوصا در کالاهای وارداتی) دیده شده که دو کالا با دو نشان تجاری مختلف اما با یک کیفیت وارد بازار می شوند درحالی که قیمت مصرف کننده آنها متفاوت است ،اظهار داشت: "وقتی که علت را جویا می شویم در بعضی از موارد شنیده می شود که چون یکی از آن کالاها از دیگری هزینه تبلیغ بیشتری دارد پس قیمتش بالاتر رفته است."
  اماآنچه تاکنون بیشتر برای هزینه ها و بودجه های تبلیغاتی توسط برخی صاحبان کالاها دیده شده، حاکی از این موضوع است که آنها از یکی از روشهای مرسوم (کسب بودجه تبلیغ برحسب درصدی از قیمت فروش محصول از پخش کننده، نماینده و یا مصرف کننده) استفاده کرده و با توجه به این روش طبیعتا هزینه را صاحب کالا می پردازد نه مصرف کننده.
  سیف هاشمی معتقد است تبلیغ ،سرمایه گذاری است نه هزینه، بنابراین این پول در صورت درست خرج شدن ، حتما بازگشت معقولی خواهد داشت.
گفتنی است نظرسنجی مذکور توسط سایت خبری ام بی ای نیوز و با اختصاص فقط یک حق رای به هرIP صورت گرفته و نتایج آن حاکی از آن است که ۶۰ درصد افراد شرکت کننده در این نظرسنجی پرداخت هزینه های تبلیغات کالا را بر دوش مصرف کننده و۴۰ درصد این هزینه را بر دوش تولید کننده می دانند.



يكشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۰