ضوابط استفاده از صفات تفضیلی یا عالی در تبلیغ مطبوعات

   مطبوعات برای استفاده از هرگونه صفات تفضیلی یا عالی که در معرفی یا تبلیغ خود مورد استفاده قرار می دهند، مراتب را به تأیید اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانند.
به گزارش آریا، روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی با اعلام این مطلب گفت :
توصیه جدی ما این است که برای حفظ حقوق عمومی و حریم مطبوعات کشور ، استفاده از عبارات و قیودی که به طور صریح یا ضمنی ، برتر یا برترین بودن یک نشریه را در یکی از زمینه های شمارگان ، قدمت ، تعداد صفحات ، اولین بودن در یک جنبه خاص و یا موارد مشابه القا می کند ، قبل از انتشار به تایید این اداره کل برسد .
پدرام پاک آیین افزود : به موجب مقررات تبلیغاتی کشور ، آگهی های تبلیغاتی نباید خدمات یا کالاهای دیگران را بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهند . همچنین در آگهی های تبلیغاتی نمی بایست ادعاهای غیر قابل اثبات گنجانده شود.
بر این اساس و با استناد به ماده شش قانون مطبوعات که انتشار مطالب خلاف واقع را ممنوع دانسته است ، لازم است مطبوعات نیز در معرفی یا تبلیغ خود از استفاده از صفات مطلق و عبارات اغراق آمیز خودداری کرده و خود را فراتر از واقعیت یا با عباراتی آمیخته به اغراق معرفی نکنند.
وی با اشاره به اینکه سوابق ، شاخص ها و ویژگیهای هر یک از نشریات کشور در اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی به طور مدون موجود است ، افزود : هماهنگی مطبوعات در زمینه استفاده از صفات تفضیلی یا عالی با این اداره کل موجب می شود ، رژیمی یکسان و واقعی بر این گونه اوصاف و تبلیغات حاکم شده و از رواج ادعاهای غیر قابل اثبات و اغراق آمیز درباره مطبوعات کشور اجتناب شود.
پاک آیین درباره نحوه استفاده از صفات تفضیلی و عالی افزود : فرقی نمی کند که این صفات بر روی جلد یا در متن نشریه به کار رود و یا در قالب آگهی تبلیغاتی عرضه شود ، بلکه در هر صورت باید با واقعیت انطباق داشته باشد و مرجع تشخیص این انطباق نیز اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی است.


سه شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۰