قاچاق داروهای لاغری حاوی ماده مخدر شیشه به کشور

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت درباره توزیع داروهایی که تحت عنوان داروهای لاغری، حاوی داروی مخدر شیشه هستند، هشدار داد.  
دکتر محمدرضا شانه‌ساز گفت: بارها تاکید کرده‌ایم که افراد از خرید و مصرف داروهایی که از طریق ماهواره و یا در اینترنت تبلیغ می‌شوند خودداری کنند و باید دانست که کاهش وزن در کوتاه مدت از نظر علمی و پزشکی صحیح نیست.باید دانست که کاهش وزن در کوتاه مدت از نظر علمی و پزشکی صحیح نیست و عوارض جبران ناپذیری برای بدن به دنبال خواهد داشت و کاهش وزن نیاز به رژیم غذایی صحیح از طریق دستور پزشک متخصص دارد.
وی افزود: سازمان غذا و دارو، گزارش‌هایی مبنی بر توزیع داروهایی که تحت عنوان داروهای لاغری به صورت قاچاق وارد شده و توزیع می‌شود دریافت کرد که عمدتا بحث وجود داروی مخدر شیشه در آنها مطرح است و در حوزه بازرسی سازمان غذا و دارو با این موارد برخورد شده است.
معاون دارویی سازمان غذا و دارو گفت: این داروها عوارض کوتاه مدت و وسیعی داشته و فعالیت فرد با مصرف این دارو افزایش پیدا کرده و همچنین دچار کمی اشتها می‌شود اما نکته مهمتر این است که این داروها اعتیادآور است.
وی تاکید کرد: احتمال عرضه این داروها در داروخانه‌ها بسیار کم  است و از طرفی مسئولین فنی داروخانه‌ها حضور دارند و با نوع دارو آشنایی داشته، بلافاصله جلوی عرضه این داروها را می‌گیرند؛ همچنین بازرسین وزارت بهداشت عملکرد آنها را کنترل می‌کند.
دکتر شانه ساز گفت: مهمترین اهرم برخورد با این موارد خود مردم هستند که باید توجه داشته باشند، داروهایی که در ماهواره تبلیغ می شود به علت متخلف بودنشان از وزارت بهداشت نمی توانستند مجوز بگیرند و حتی در برخی از این تبلیغات به دروغ عنوان می‌شود که از وزارت بهداشت مجوز دارند و اکثریت قریب به اتفاق تبلیغات ماهواره‌ای و اینترنتی غیرمجاز بوده و همان طور که اشاره شد به دلیل اینکه نمی توانند برای محصولات خود از وزارت بهداشت مجوز دریافت کنند اقدام به تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی می‌کنند.
 مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: مهمترین کاری که در این خصوص توانسته‌ایم انجام دهیم این بوده که با هماهنگی قوه قضاییه و نیروی انتظامی تلفن‌های اعلام شده در تبلیغات ماهواره‌ای را بلافاصله شناسایی و می‌سوزانیم و بیش از 100 شماره به مراجع قضایی اعلام شده تا نتوانند به تخلفات خود ادامه دهند اما باید گفت پیگیری و شناسایی این افراد کار آسانی نیست و افراد شنونده بایستی عاقلانه عمل کنند تا به عوارض این داروها دچار نشوند و دقت داشته باشند که در این تبلیغات هیچ آدرسی از ارئه کننده محصولات در تبلیغ اعلام نمی شود و این خود نشانه خوبی برای تشخیص غیرمجاز بودن کالاهای تبلیغی در ماهواره و اینترنت است. 


شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۰