پیش نویس لایحه ممنوعیت تبلیغ کالا در شبکه های ماهواره ای تدوین شد
مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:" پیش نویس لایحه قانونی ممنوعیت تجاری در مبادی غیرمجاز به مجلس شورای اسلامی ارایه می شود و پس از تصویب در کشور اجرا می شود." علیرضا کریمی در نشست خبری که در روز سه شنبه مورخ 5/7/90 در دفتر تبلیغات وزارت فرهنـــگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، افزود:" با توجه به مصوبات جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص این قانون ، وزارتخانه موظف شده با همکاری دستگاه های مختلف از جمله قوه قضاییه، ناجا، صدا و سیما، وزارت صنعت و تجارت و سازمان شهرداری ها نسبت به تدوین و تهیه لایحه این قانون اقدام کند.
مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت:" یکی از مهمترین منابع درآمدی شبکههای ماهوارهای، جذب تبلیغات بازرگانی از داخل کشور است که پس از دریافت هزینه کلان از تولیدکنندگان داخلی، مبلــــغ فراوانی را از کشــور خارج می کنند. بر اساس ماده یک قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره ، ورود، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره جز در مواردی که قانون تعیین کرده برای صاحبان کالا و بنگاههای تجاری ممنوع است."
وی اظهار داشت: "در ماده 10این قانون به موضوع تبلیغات اشاره شده و قانون تاکید می کند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمانهای ذیربط موظف است با استفاده از ابزارهای حقوقی موضوع را پیگیری کند".
وی با تاکید بر این که نشر آگهیهای تبلیغاتی از مبادی مختلف توسط مطبوعات، صدا و سیما یا تبلیغات شهری که متضمن جواز استفاده از برنامههای ماهوارهای باشد، ممنوع است ، تصریح کرد:" صاحبان کالا و بنگاههایی که در شبکه های ماهواره ای و داخل کشور تبلیغات همزمان دارند از این پس حق تبلیغ در داخل را ندارند مگر این که انجام امور تبلیغاتی در مبادی غیر قانونی قطع شود. "
وی با اشاره به این که با تاسیس شبکه بازار درصد قابل توجـــهی از مشکلات تبلیغاتی محصولات داخلی حل می شود، گفت: "بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته ،مبلغ دریافتی تبلیغات در این شبکه بسیار کمتر از سایر شبکه های تلویزیونی کشور است که این موضـوع می تواند کمک شایانی به احیا و رونق تبلیغات در میان برندهای کشورمان کند ." کریمی با تاکید بر این که تنها دو شبکه پرشین تیوی و ایرانیان مجوز موقت فعالیت دریافت کرده اند، خاطر نشان کرد:" این شبکه ها می توانند مخاطبان خود را ایرانیان خارج از کشور قرار داده و به بهبود اوضاع کسب و کار کشور مانند فرش دست بافت،صنایع گردشگری و... کمک کنند."
وی با اشاره به راهکارهای پیشبینی شده برای عملی شدن ممنوعیت تبلیغ در شبکههای ماهوارهای یادآور شد: "برای این منظور با شورای اصناف ارتباط مستمر داریم و خود شورای اصناف نیز برابر ضوابط با متخلفان برخورد میکند همچنین با سازمان توسعه تجارت نیز صحبت شده و با متولیان واردات کالا نیز هماهنگی لازم صورت گرفته تا توضیحات لازم به آنها ارائه شود." مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 200 آگهینامه در شمارگان 2 میلیون نسخه در کشور منتشر میشود، گفت:" هزینه تبلیغات در این آگهینامهها مناسب است و بسیاری از تبلیغاتی که در شبکههای ماهوارهای انجام میشود اگر در این آگهینامهها، انجام شود تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. همچنین تخلفات صورت گرفته در حوزه تبلیغات را صـرفا محدود به حوزه مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندانسته و وزارت صــــنعت،معدن و تجارت، مؤســسه استاندارد، صدا و سیما و بسیاری از دستگــــاههای ذیربط را در این خصوص مسئول دانست.