در چهارمین همایش صنعت تبلیغات بررسی شد: جایگاه تبلیغات در شرایط اقتصادی امروز

چهارمین همایش صنعت تبلیغات ایران، صبح روز سه شنبه 12 مهرماه، با حضور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی،مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی و جمعی از کارشناسان و مسئولان حوزه تبلیغات و خبرنگاران رسانه های مختلف، در هتل المپیک تهران برگزار شد.
علیرضا کریمی، مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این همایش را بزرگترین رویداد عرصه تبلیغات کشور دانست و هدف از برگزاری آن را پیوند حوزه های علمی کشور با دست اندرکاران صنعت تبلیغات برای بهینه سازی مطلوب در جهت ارتقا سطح علمی کشور، بررسی چالش ها و آسیب های حوزه تبلیغات و ورود رشته تبلیغات به عنوان رشته ای مجزا در حوزه علوم انسانی اعلام کرد.
رییس ستاد برگزاری همایش، شناسایی نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت ها را امری ضروری و اجتناب ناپذیر برای برنامه ریزی فرهنگی و تصمیم گیری برای دستیابی به اهداف در حوزه های مختلف برشمرد  و گفت" مقالات رسیده به دبیرخانه همایش نیز با این دید انتخاب شده اند و دو محور کاربردی و پژوهشی بودن در آنها رعایت شده است."
مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر دو جنبه پژوهشی بودن و کاربردی بودن مقالات ارائه شده،  گفت:" در این مقالات محور هایی مانند نقش تبلیغات در بازار، جایگاه اخلاق حرفه ای در صنعت تبلیغات و نقش تبلیغات در حوزه صنعت تبلیغات بررسی شده است.
کریمی تعداد مقالات ارئه شده به دبیرخانه همایش را 31 مورد عنوان کرد که از این بین 7 مقاله به عنوان مقالات برتر انتخاب شده اند. وی افزود:" برای استفاده همه علاقمندان از مباحث مفید و کاربردی این مقالات، این مجموعه مقالات تحت عنوان کتابی در اختیار مراکز پژهشی و علمی قرار خواهد گرفت."
'محمدجعفر محمدزاده'، معاون امور مطبوعاتی واطلاع رسانی نیز با شرکت در این مراسم خطاب به دست اندرکاران تبلیغات کشور گفت:" دست اندرکاران و مسولان باید برای افزایش اعتبار و جلب اعتماد مخاطبان از هیچ تلاشی دریغ نکنند. "          
وی در ادامه توجه به گستردگی جوامع ، پیچیدگی روابط ، وجود تنوع اندیشه و ارائه محصول از طریق تبلیغات را به عنوان یک ضرورت اجتماعی دانست و بیان داشت : " دنیای پر از رقابت های سهمگین امروز در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و ... فعالان این حوزه‌ها را از تبلیغات ناگزیر کرده است و  هرچند تبلیغات تلاشی هدفمند برای جلب هوادار یا مشتری و فروش یا خرید یا آراسته کردن خدمات است، ولی گاه تبلیغات را مترادف با خبر می‌دانند که البته خالی از اشکال نیست."
محمد زاده ادامه داد:" نکته دیگری که در تبلیغ نباید از آن غافل بود، عنصر شباهت است چرا که هر چه بین مخاطبان و کارگزاران تبلیغ، شباهت بیشتری وجود داشته باشد، احتمال اثرگذاری آن بیشتر خواهد بود."
وی توجه به شرایط عرفی و باورهای مخاطبان، آداب و عادات، سنت ها، شرایط اطلاعاتی و شعور اجتماعی را از مهمترین عوامل اثرگذاری تبلیغ دانست .                                                     
در پایان این همایش از هفت نفر از برگزیدگان همایش با اهدای لوح یادبودی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی شد.

تهیه و تنظیم خبر: معصومه رحیمی


چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰