نمایشگاه هجدهم آینه زیبایی، عظمت و شکوه مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور است

محمدزاده:

نمایشگاه هجدهم آینه زیبایی، عظمت و شکوه مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور است

آئین افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاریها صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، اساتید حوزه و دانشگاه و اصحاب رسانه های داخلی و خارجی شرکت کننده در نمایشگاه، در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.
به گزارش کمیته اطلاع‌رسانی نمایشگاه هجدهم، در ابتدای این مراسم که با حضور چشمگیر علاقمندان همراه بود، جناب آقای محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر ارشاد، ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان، به ایراد سخنانی پرداختند که به شرح ذیل می‌باشد:

دفتر هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور، پیش روی اصحاب گرانقدر اطلاع‌رسانی، مسوولان محترم و مخاطبان ارجمند رسانه گشوده است؛ نمایشگاهی که آینه عزت و اعتبار رسانه‌ای کشور است و اگر رونقی در آن است، از قلم و قدم شماست.
مولانا در دفتر اول مثنوی حکایت کرده است که روزی کسی به میهمانی حضرت یوسف علیه السلام رفت و یوسف علیه السلام ارمغانی از او طلب کرد. میهمان با خود اندیشید که چه درخور یوسف است و سرانجام آینه‌ای برگزید تا جمال آن حضرت را به راستی و درستی به خود وی نشان دهد.
گفت یوسف هین بیاور ارمغان
او زشرم این تقاضا زد فغان
حبه‌ای را جانب کان چون برم؟
قطره‌ای را سوی عمان چون برم؟
زیره را من سوی کرمان آورم؛
گر به پیش تو دل و جان آورم
لایق آن دیدم که من آیینه‌ای
پیش تو آرم چو نور سینه‌ای
تا ببینی روی خوب خود در آن
ای تو چون خورشید، شمع آسمان
آینه آوردمت ای روشنی!
تا چو بینی روی خود، یادم کنی
نمایشگاه هجدهم آینه‌ای است که مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور زیبایی، عظمت و فر و شکوه خود را در آن می‌نگرند و نقش ما همچون میهمانی که به ضیافت این یوسف دانایی و دانش افزایی است.

نمایشگاه هجدهم را در شرایطی برگزار می کنیم که فضای رسانه‌ای کشور، فضای آرامش و عقلانیت و گفت‌وگوی تفاهم‌آمیز برای دستیابی به راه‌حل‌های مشترک است. تحقق چنین فضایی جز به همت ‍ژرف‌اندیشی روزنامه‌نگاران گرانقدر و مدیران محترم رسانه ممکن نمی‌بود و از این بابت لازم می‌دانم مراتب سپاس و حق‌گزاری صمیمانه و بی‌تکلف خود را به همه شما عزیزان تقدیم کنم.
بی‌شک نمایشگاه در فضایی چنین شفاف، آینه‌ای اگر نه «تمام‌‌نما‍« دست‌کم «بی‌غبار» و «بی‌زنگار» فرا روی رسانه‌های ایران اسلامی است.

در این مدت که توفیق خدمت به جامعة رسانه‌ای کشور دست داده، سیاست کیفی‌سازی و تهذیب رسانه از یک‌سو و کاهش سیطرة سیاست‌زدگی بر رسانه‌ها، از دیگر سو راهبرد اصلی معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی بوده است.

به سهم خود کوشیده‌ایم تا سطح گفت‌وگوی حاکمیت با جامعه اطلاعاتی کشور افزایش یابد و از رخنة اغراض جناحی به مطبوعات که در سال‌های گذشته به ادبیات رسانه‌ای کشور آسیب‌های جدی‌زده بود، جلوگیری شود. یکی از مظاهر این رویکرد که دستیابی رسانه‌ها به شأن و جایگاه مطلوب و حرفه‌ای است، در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به ظهور می‌رسد.

بنابر وعده و میثاق خویش با شما اهالی ارجمند رسانه امسال در ساختار نمایشگاه تجدیدنظر کرده و کوشیده‌ایم تا نمایشگاه مطبوعات علاوه بر فرصت دیدارها و گفت‌وگوها، زمینه بروز قابلیت‌ها و ظرفیت‌های رسانه‌ای کشور باشد.

از جمله این ظرفیت‌ها، شناسایی و شناساندن توان رسانه‌ها در تبیین اهداف و راهبردهای اصلی و محوری نظام اسلامی است.

به همین انگیزه در سال جهاد اقتصادی و در نمایشگاه مطبوعات، نشستهایی تخصصی با موضوع این جهاد مقدس و راهبرد رسانه‌ای آن پیش‌بینی شده است تا رسالت اصحاب خبر و قلم رادر تبدیل این آرمان ملی به مطالبه عمومی بازکاوی کند و از این رهگذر، چالش‌ها و دغدغه‌های اقتصاد رسانه را نیز بررسی نماید.
نمایش درونمایه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در قالب‌هایی همچون گالری‌های عکس، کاریکاتور، نمایشگاه پیشکسوتان و موزه مطبوعات در سرای روزنامه‌نگاران ایران و نیز برگزاری نشست‌های گوناگون با حضور نامها و چهره‌های رسانه‌ای در این سرا از اقدامات صورت یافته برای بازنمایی بضاعت حقیقی رسانه‌هاست. راه‌اندازی مرکز فروش کتاب‌های رسانه در نمایشگاه و انتخاب کتاب سال رسانه برای نخستین بار در کنار جلسات متعدد هم‌اندیشی با استادان علوم ارتباطات، همه و همه در خدمت تعمیق، معناشناسی و محتواگرایی نمایشگاه به مثابه بزرگترین و فراگیرترین رویداد ارتباطاتی سال است.

همچنین امسال برای نخستین‌بار بن خرید و اشتراک مطبوعات در بین بازدیدکنندگان توزیع می‌شود که تخفیفی 80 درصدی برای مخاطبان علاقمند به‌ویژه طلاب، دانشجویان و روزنامه‌نگاران در بردارد.

هدف از توزیع این بن، توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه مطبوعات و افزایش فرصت مخاطب‌شناسی و مخاطب‌سازی نشریات است.

از دیگر رویدادهایی که برای نخستین‌بار در این نمایشگاه تحقق می‌یابد، تشکیل اتحادیه مطبوعات جهان اسلام با حضور 35 کشور، برگزاری جایزه بین‌المللی هنر در رسانه، برپایی دومین جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها و نیز تجلیل از پیشکسوتان عرصة مطبوعات است.

در نمایشگاه امسال، برای نخستین‌بار سالن ویژه کودک و نوجوان به همت روزنامه نگاران این حوزه تأسیس شده است تا نشریات کودک و نوجوان را به خانواده مطبوعات کشور نزدیکتر کند و فراتر از آن، فرهنگ مطالعه مطبوعات را از سنین کودکی و نوجوانی درجامعه اسلامی‌مان رواج دهد.

در نمایشگاه امسال بیش از 600 رسانه داخلی و 50 رسانه خارجی حضور دارند که این حضور چمشگیر، نشان از اهتمام اهالی رسانه به رسالت عظیم و ارزشمند اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی دارد. دیگر آنکه فضای فیزیکی نمایشگاه حاضر و چیدمان غرفه‌های آن نیز به برکت این حضور شکوهمند، سراسر مرغوب و پررونق است و از آغاز تا انتها محل نامرغوب و نامطلوبی در آن دیده نمی‌شود. سراسر این فضا از ابتدا تا انتها متن است و بحمدالله حاشیه دور از دسترس و ناسودمندی ندارد.

در این لحظات گرامی که طلیعه همراهی و همسخنی ما در نوروز مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور است؛ نام و یاد شهدای گرانقدر رسانه، این حق جویان و حق گویان جاودان را که در نگارش خبر از خون خویش مایه گذاشتند و به سطر سطر و واژه واژه رسانه‌های ما عزت و آبرو بخشیدند، بلند و ارجمند می‌داریم.

امید داریم که نمایشگاه امسال، اگر نه بوستانی پر برگ و بار، دست کم برگی از بهار مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور باشد و آینده شکوهمند و پررونق رسانه‌ای ایران اسلامی را در افق بلند 1404 هجری شمسی نوید بخشد.منبع خبر: معاونت مطبوعاتی


چهارشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۰