محمدزاده در نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر معاونت مطبوعاتی: رسانه ها، منادی «معروف» و منافی«منکر» باشند

     نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، روز چهارشنبه  مورخ 14/10/90  با حضور کارکنان ادارات کل این معاونت درمحل نمازخانه آن برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدجعفر محمدزاده؛ معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر ارشاد با اشاره به آیه 110 سوره آل عمران « کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ»  گفت:" خداوند در این آیه می فرماید: شما مسلمانان بهترین امت هستید. اطلاق لفظ بهترین امت حتماً دلیلی دارد که در ادامه همین آیه آمده است، آنجا که خداوند خطاب به مسلمانان می فرماید اگر می خواهید بهترین بمانید باید: تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ. یعنی امر به معروف و نهی از منکر کنید و به خداوند ایمان داشته باشید. در واقع شرط بهتر ماندن تداوم این سه موضوع عنوان شده است.
وی با اشاره به وظیفه امر به معروف که در این آیه بر عهده مسلمانان گذاشته شده تا بهترین امت باشند، افزود:" این فریضه، وظیفه عمومی همه مسلمانان است و لازم است که همه به آن ایمان قلبی داشته باشیم و این ایمان را بر زبان بیاوریم. امر به معروف و نهی از منکر از جلوه های ایمان به خداست و قرار گرفتن آن در کنار ایمان به خدا در این آیه شریفه نیز حاکی از آن است که همچون ایمان علاوه بر باور قلبی باید بر زبان ها نیز جاری شود. "
محمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: "هدف از امر به معروف و نهی از منکر تلاش برای کاشتن بذر خوبی ها و وجین کردن علف های هرز در جامعه است و اگر قرار باشد به بهانه این کار مقدس منکراتی صورت پذیرد، قطعاً نتیجه عکس خواهد داشت. اگر امر به معروف و نهی از منکری نتواند تأثیرگذار باشد،  ترکش اولی تر است، زیرا ممکن است در جامعه تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال نباید به بهانه امر به معروف و نهی از منکر در احوال دیگران تجسس کرد  یا مرتکب غیبت و تهمت شد یا به اخبار غیرمستند تکیه کرد که اینها همه از آموزه های قرآن است. "
وی سپس به نقش امر به معروف و نهی از منکر در فضای رسانه و مطبوعات کشور اشاره کرده و افزود:" امر به معروف در فضای رسانه ای به معنای توجه به آموزه های قرآن است و به عنوان مثال نهی خداوند از تجسس و ورود به حریم شخصی افراد شامل همه افراد جامعه می شود؛ همچنان که جامعه مطبوعات هم از این امر مستثنی نیست. "
محمدزاده با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص جریان داشتن احکام تهمت و غیبت در رسانه ها تصریح کرد: " همانگونه که مقام معظم رهبری چندی پیش در درس خارج خود فرمودند احکام غیبت و تهمت و افترا نه تنها برای تک تک افراد جامعه که برای رسانه ها، سایت ها و وبلاگ ها هم جاری است و باید از اثرات مخرب آن که به مراتب بیشتر از غیبت و تهمت یک فرد از فرد دیگر است، دوری جست. "
محمدزاده در پایان ترویج آموزه های قرآنی در فضای رسانه ای کشور را ضروری دانست و تأکید کرد:" باید روزنامه نگاری اسلامی را ترویج داده و آموزه های قرآنی را در فضای رسانه ای کشور آموزش دهیم. برای این منظور لازم است که سیره ائمه معصومین(ع) را در پیش بگیریم و نسبت به بروز بدی ها در جامعه و واکنش نشان دهیم و درصدد اصلاح نابسامانی های اخلاقی که گاهی وارد جامعه به ویژه فضای رسانه ای می شود، باشیم. "
منبع: معاونت مطبوعاتی   





دوشنبه ۱۹ دى ۱۳۹۰