دستور العمل جدید نحوه انتشار آگهی نامه توسط کانون های آگهی و تبلیغاتی تصویب شد

دستور العمل جدید نحوه انتشار آگهی نامه توسط کانون های آگهی و تبلیغاتی تصویب شد
در شصت و چهارمین جلسه کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی کشور، در تاریخ 27/10/90 ، که باحضور محمد جعفر محمد زاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکترحمید انصاری،نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان الله حجتی، مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی و مسعود اسعدی، مسئول اداره کانون های آگهی و تبلیغات بازرگانی برگزار شد ، دستور العمل جدید نحوه انتشار آگهی نامه به تصویب  نهایی رسید که متن آن به شرح زیر است:

. دستورالعمل نحوه انتشار آگهی‌نامه توسط کانون‌های آگهی و تبلیغاتی

1- آگهی‌نامه عبارت است از هر نوع فرآورده‌ چاپی و محصول تبلیغاتی مجلد یا غیرمجلد یا لوح فشرده که با هدف تبلیغ کالا یاخدمات منتشر و در سطح شهری خاص توزیع می‌شود.
2- انتشار آگهی‌نامه‌ها تنها از سوی کانون‌های آگهی و تبلیغاتی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجاز می‌باشد.
3- آگهی‌نامه باید به طور رایگان عرضه شود.
4- مطالب مندرج در آگهی‌نامه‌ها منحصراً باید به آگهی‌های تبلیغاتی اختصاص یابد و چاپ هرگونه تصویر یا مطلب تحریری اعم از خبر، گزارش، مصاحبه، یادداشت و مقاله در آگهی‌نامه ممنوع است.
تبصره 1: درج پیام‌های عام‌المنفعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نظیر مسائل مربوط به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، رعایت صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، احترام به حقوق دیگران و اشاعه فرهنگ اسلامی و ملی مشروط بر آن که حجم هر پیام از 30 کلمه و مجموع پیام‌های آگهی‌نامه در هر بار انتشار از 300 کلمه تجاوز نکند، بلامانع است.
5- درج آگهی‌های احزاب و نهادهای سیاسی و آگهی نامزدهای انتخاباتی در آگهی‌نامه ممنوع است.
6-  جذب و درج آگهی‌های دولتی مانند مناقصه‌ها، مزایده‌ها، حصر وراثت و ثبت شرکت‌ها و مؤسسات در آگهی‌نامه‌ها ممنوع است مگر با تشخیص اداره آگهی‌‌های دولتی و یا مقامات قضایی.
7- نام کانون تبلیغاتی می‌بایست در بالاترین قسمت صفحه اول آگهی‌نامه، به طوری که حداقل نیمی از عرض آن را شامل شود درج و در جنب آن عبارت «آگهی‌نامه» به طور واضح قید شود. افزودن هرگونه اسم یا عنوان دیگر مانند ویژه‌نامه، پیش‌شماره، فوق‌العاده و عناوین مشابه ممنوع است.
8- کانون‌های آگهی و تبلیغاتی می‌توانند در آگهی‌نامه مربوطه؛ براساس نوبت انتشار، نام ماه، فصل و سال انتشار را بدون درج شماره ردیف یا مسلسل قید کنند.
9- قطع آگهی نامه نباید در اندازه قطع متعارف مطبوعات باشد و در صورت بروز اختلاف، مرجع تشخیص این موضوع کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور می باشد.
10- آگهی‌نامه باید دارای شناسنامه‌ای در ابعاد حداقل دو کادر در صفحه دوم باشد که در آن نام کانون آگهی و تبلیغاتی و شماره پروانه فعالیت آن، نام مدیر مسئول کانون، نشانی، شماره تلفن و حوزه فعالیت یا تحت پوشش و نام چاپخانه در آن درج شود.
11- کانون‌های آگهی و تبلیغاتی در درج آگهی‌ها موظف هستند علاوه بر رعایت مواد 11، 12، 13، 14، 15 و 17 آئین‌نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی، بندهای ماده 3 دستورالعمل اجرایی مصوب جلسه 11/2/79 کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور و سایر قوانین و مقررات موضوعه را نیز رعایت کنند.
12- کانون‌های آگهی و تبلیغاتی موظف هستند تعداد 5 نسخه از آگهی‌نامه‌ها را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان محل فعالیت خود تحویل دهند.
دستورالعمل انتشار آگهی‌نامه‌ها مصوب جلسه بیست و نهم کمیته مرکزی مورخ 12/5/1382سازمان‌های تبلیغاتی کشور در شصت و چهارمین جلسه کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور مورخ 27/10/1390 اصلاح و به تصویب رسید.

محمدجعفر محمدزاده
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی
     وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
      و رئیس کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور




شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰