احسان‌اله حجتی اعلام کرد: محدودیت‌های تبلیغات محیطی کالاهای خارجی

در پی خبر منتشر شده روزنامه همشهری صبح روز سه‌شنبه مورخ 12/2/91 از قول مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مبنی بر ممنوعیت تبلیغ کالاهای خارجی در بزرگراه‌های تهران، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر کارگروه تدوین آئین‌نامه‌ مربوط به مصوبه ساماندهی تبلیغات محیطی اعلام کرد: «همانگونه که پیشتر و در مصاحبه‌های قبلی اعلام داشتم، با عنایت به وضعیت ناهنجار تبلیغات محیطی در سطح شهرها و بالاخص تهران و ضرورت ساماندهی و نظارت دقیق‌تر بر بحث تبلیغات، برابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور ساماندهی تبلیغات محیطی، کارگروهی با عضویت سازمان‌های ذیربط از جمله وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، صنعت و معدن و تجارت و سازمان زیباسازی شهرداری تهران و ... و به ریاست دبیر شورای فرهنگ عمومی تشکیل شده است که جلسات متعددی را در پایان سال گذشته و در سال جدید داشته و در این زمینه پیش‌نویس آئین‌نامه مربوطه تهیه و در جلسات کارگروه به بحث گذاشته شده است.» 
حجتی در ادامه افزود: «در سال جدید و با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری و به منظور حمایت از تولیدات داخلی مقرر شد دستورالعمل مناسب تبلیغات محیطی برای حمایت از تولیدات داخلی و محدودسازی تبلیغات خارجی آماده شود که این امر در آخرین جلسه کارگروه (دوشنبه، 11/2/91) مطرح و جوانب و موارد مختلف آن مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد پس از طرح و تصویب در شورای فرهنگ عمومی به تمامی سازمان‌های ذیربط برای اجرا ابلاغ شود.»
مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی اضافه کرد: «در این دستورالعمل تبلیغ کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، ممنوع است و تبلیغ کالاها و خدمات داخلی با سرمایه‌گذاری خارجی باید با قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه و آئین‌نامه اجرایی آن منطبق باشد و نیز تبلیغ کالاها و خدمات داخلی با نام خارجی نیز ممـنوع است. همچنین تبلیغ کالاها و خدمـات خـارجی فاقد مشابه داخلی نیز در صورتی امکان‌پذیر است که از حداکثر 20 تا 30 درصد کل ظرفیت تبلیغات محیطی استفاده شود.»
وی گفت: «از دیگر موارد این دستورالعمل می‌توان به ممنوعیت تبلیغ کالاها و خدمات خارجی در بزرگراه‌ها، معابر و میادین اصلی شهر، تابلوهای بزرگ شهری، بین‌شهری، پل‌های عابر پیاده، تابلوهای مستقر در مبادی ورودی شهرها اشاره کرد. علاوه بر آن مقرر شد تابلوهای سردر واحدهای صنفی نیز در همین راستا ساماندهی شوند.»
مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان افزود: «این پیش‌نویس پس از طرح و تصویب در شورای فرهنگ عمومی، ابلاغ و تمامی سازمان‌های ذیربط در تبلیغات محیطی از جمله سازمان زیباسازی شهرداری تهران به عنوان متولی تبلیغات محیطی شهر تهران، سایر شهرداری‌های کشور، دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تأییدکننده محتوای تبلیغات در تهران و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور ملزم به رعایت و اجرای دقیق آن خواهند بود.»


سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱