محمد زاده در اجلاس وزرای فرهنگ و اطلاع رسانی آسیا و اقیانوسیه دربنگلادش : همة فرهنگ ها ی راستین روبه سوی توحید وعدالت دارند

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای شرکت در اجلاس وزرای فرهنگ و اطلاع رسانی آسیا و اقیانوسیه با موضوع " تنوع فرهنگی " در بنگلادش به سر می برد ، چهارشنبه گذشته در این اجلاس به ایراد سخنرانی پرداخت . متن سخنرانی وی با عنوان " تنوع فرهنگی جهان اسلام به وحدت در عین کثرت " به شرح ذیل است :
بسم الله الرحمن الرحیم

امروز اهالی فرهنگ گرد هم آمده اند تا در هیاهوی رنگ ها و درنگ ها از همدلی سخن بگویند که همدلی از همزبانی خوشتر است.
انسان هویتی فردی دارد و جامعه هویت جمعی است. منش و کنش انسان در برابر موقعیت های اجتماعی هویت فردی او را بنیان می نهد و آداب و اصول و رسوم که همانا فرهنگ است هویت جمعی جامعه را شکل می بخشد.
انسان ها با ایده ها، تفکرات و باورهای گونه گونه در کنار هم زندگی می کنند تا معنا یابند و این حقیقت بزرگی است که حضرت حق جلّ و علا به صراحت در قرآن کریم می فرماید:
ما شما را از یک مرد و زن خلق نمودیم و شما را به صورت گروه و قبیله قرار دادیم تا شناخته شوید.
                                                        سوره حجرات، آیه 13    
انسان ها گروه گروه در کنار هم مهربانانه زندگی را تجربه می کنند و این تنوع زیستی نشانه ای از تنوع فرهنگی است.
انسان ها با آداب و رسوم و ایده ها و اندیشه های متنوع و متکثر حقانیت الهی را به اثبات  می رسانند، حقانیتی که برگرفته از نگاه تنوع گرای فرهنگ اسلامی است.
رسول مهربانی و عدالت، حضرت محمد مصطفی (ص) با رفتار و کردارهای پر جاذبه اسلامی خود همه گروه ها و اقلیت ها و خرده فرهنگ ها را در زیر پرچم وحدت بخش اسلام گرد آورد تا ما بدانیم که برای رسیدن به یگانگی و یکتایی خدای بزرگ گزیر و گریزی جز این نیست که به همة انسان ها با هر رنگ و نژادی احترام بگذاریم.
در نگاه، الهی و اسلامی همه فرهنگ ها به رغم گونه گونی قابل احترامند، و این گونه است که در ایران اسلامی همه ادیان و  گروه ها اعم از مسیحی، کلیمی و زرتشتی در کنار هم مهربانانه زندگی می کنند و هر یک آداب خاصه خود را برای رسیدن به یگانگی حضرت حق ادا می کنند.
در نگاه الهی و انسانی، همه انسان ها با یکدیگر برابرند و هیچ کس بر دیگری برتری ندارد. آن گاه که مسلمانان جهان با رنگ ها و نژادها و قوم و قبیله های گوناگون در حج الهی گرد هم می آیند می توانیم به شکل بارزی تجلی کثرت را برای رسیدن به وحدت مشاهده کنیم.
 در جامعه اسلامی برای رسیدن به صلح و آرامش و دوستی همة فرهنگ ها به چشم می آیند و فرهنگ ایران بر مبنای تنوع و تکثر فرهنگ ها و احترام متقابل به همة گونه های فرهنگی بر آن است تا نظامی شکوفا بر پایه عدل الهی و صلح جهانی شکل دهد.
جامعه ای که بر مبنای قبول تنوع فرهنگی شکل می گیرد جامعه ای است عدالت محور که انسان ها در آن در کنار هم عادلانه و شرافتمندانه زندگی می کنند. تبادل فرهنگی، تعامل فرهنگی و قبول فرهنگ ها جزء میراث معنوی ایران اسلامی است.
خانم ها و آقایان
تنوع فرهنگ ها موجبات اتحاد را فراهم می آورد؛ اتحادی که بر پایه و مایه توحید و ایمان به وحدانیت الهی است.
در نگاه الهی برقراری صلح و عدالت مقصد و آرمان و آرزوی انسانها است، از این رو باید به وحدت در عین کثرت اندیشید و برای همه فرهنگ های منبعت از فطرت های پاک انسانی ارزش و اعتبار قائل شد.
آرمان جامعه اسلامی نیز بر مبنای قبول فرهنگ های متنوع بنیان نهاده شده است. گرچه خرده فرهنگ ها وجوه افتراق نیز دارند اما با تکیه بر وجوه اشتراک و تأکید بر فطرت الهی می توان زمینه های وفاق و یکدلی جامعه جهانی را فراهم آورد.
این گونه است که مسلمانان جهان به زبان های مختلف سخن می گویند اما به یگانگی می اندیشند. این کثرت رهنمونی به سوی وحدت است، و این حقیقتی یگانه است که انسان ها با زبان ها، نژادها و قبیله های مختلف در جهانی مشترک زندگی می کنند. این تنوع فرهنگی نه تنها موجب فراق نیست که وصال را نیز در پی می آورد و بر مبنای این تنوع است که غیر مسلمانان در جامعه اسلامیِ عدالت محور با صلح و آرامش زندگی می کنند و از حقوق طبیعی بهره مند می شوند.
حضار محترم/خانم ها و آقایان
بی تردید توسعه فرهنگی در کنار قبول تنوع فرهنگی معنا می یابد. فرهنگ اسلامی زمینه پذیرش همه فرهنگ هایی را دارد که بر مبنای یگانگی و یکدلی شکل گرفته است. فرهنگ اسلامی با اعتقاد و احترام به تنوع فرهنگی به همه فرهنگ هایی که به عدالت، صلح، انسان دوستی و مهربانی می اندیشند دست دوستی می دهد.


دوستان اهل فرهنگ
تنوع فرهنگی نقطه مقابل انحصار فرهنگی است. فرهنگ انحصارگرا بر آن است تا با حذف و نفی دیگری به اثبات خود بپردازد. جامعه ای که بر مبنای تنوع فرهنگ ها بنا نهاده شده است، هیچ نسبت و سنخیتی با انحصار گرایی فرهنگی ندارد.
جامعه ای که به تنوع فرهنگ اهمیت ندهد، در صدد شکل دهی انحصار فرهنگی است تا با دیدی مطلق گرایانه بر همة فرهنگ های بشری مسلط شود و منویات مادی خویش را جامة عمل بپوشاند.
جامعه ای که به صلح و آزادی و نور و عدالت الهی می اندیشد برای همه فرهنگ ها احترام قائل است و هیچ گاه در صدد یکسان سازی فرهنگ ها و سنتها، آداب و رسوم بر نمی آید.
خانم ها و آقایان
بی شک نظام تنوع گرای فرهنگی بر مبنای آگاهی الهی و انسانی شکل می گیرد تا حقوق همة انسان ها در همه جوامع بشری به یکسان رعایت شود.
فرهنگ های پیشرو در عصر جهانی شدن اندیشه انتظار موعود به اشتراکاتی می اندیشند که زمینه های همدلی را فراهم می آورد.
تنوع و تفاوت های فرهنگی همه جوامع به ویژه در جامعه اسلامی از موجبات نشاط و شادمانی اجتماعی است. جامعه زنده و پویا جامعه ای است که بر مبنای این تفاوت ها حرکت می کند.
دین اسلام از آن رو دین رحمت و گشایش است که هیچ گاه در صدد حذف و یکسان سازی فرهنگی بر نیامده است، بلکه هدف اصلی آن تعامل و تبادل فرهنگ ها برای رسیدن به جهانی بر پایه صلح‘ عدالت ‘ انسانیت وتوحید است.
ما به همة فرهنگ ها احترام می گذاریم و گونه گونی را راه رسیدن به یگانگی می دانیم. این نوعی وحدت، عین کثرت است که در عین تنوع به یگانگی و وحدانیت می اندیشیم. رسیدن از کثرت به وحدت راهی است. برای دستیابی به صلح و عدالت و مهر ورزی.
در پایان امیدوارم  در عصر انتظار برای حاکمیت انسان صالح هدایت‌گر همه امتها، با احترام به همة فرهنگ ها به  همدلی و یگانگی و یکتایی بیندیشیم که راه رستگاری همه انسانها فراهم گردد.
                         والسلام علیکم و رحمت ا... و برکاته


يكشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱