دکتر اسماعیلی در همایش کارشناسان تبلیغات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور: تبلیغ یک اصل کلی و دائمی اسلامی است

دکتر اسماعیلی؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل دفتر وزارتی که در هشتمین همایش کارشناسان تبلیغات ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور در تهران سخن می گفت با اشاره به نقش ویژه تبلیغ در دین مبین اسلام گفت: دین اسلام یک دین صد در صد تبلیغی است و در آیات و روایات متعددی بر این نکته تاکید ویژه ای شده است. تبلیغ یک اصل کلی و دائمی اسلامی است و به فرمایش حضرت امام (ره) ازسلاح جنگی هم قدرتمندتر است. به  طور کلی تبلیغ در اسلام با هویت دین، ارتباط  تنگاتنگی دارد .
وی افزود: در تعریف تبلیغ از معانی مختلفی استفاده شده است که از آن جمله  رساندن پیام، کشاندن فرد به مسیری خاص، پخش کردن و توزیع کردن و از همه مهم تر شناساندن چیزی به دیگران است. در مفهوم سیاسی آن نیز از تبلیغ برای تاثیر گذاری بر دیگران استفاده می شود.
دکتر اسماعیلی ادامه داد: تبلیغات در واقع یک تلاش سازمان یافته و آگاهانه به منظور تغییر نگرش افراد نسبت به یک پدیده است . این تغییر نگرش سبب تغییر در رفتار شده و در نهایت به تغییر در قضاوت منجر می شود. به عبارت دیگر تبلیغات روندی است که در نهایت منجر به هدایت افراد به مسیری می شود که مد نظر مبلغ یا مبلغین  بوده است .
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره  به پیشرفتهای فن آوری افزود: هر چه ابزارها پیشرفته تر شوند طبیعتا مقوله تبلیغات نیز دچار پیچیدگی هایی می شود که در صورت عدم  درک صحیح می تواند منجر به بروز یک تهدید شود.از این رو در این شرایط لازم است که نظارت از جانب دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی و ادارات کل استانها جدی تر شود. تبلیغ پدیده ایست که در عین حالیکه می تواند عامل وحدت در جامعه باشد، می تواند عامل تشتت فرهنگی در جامعه نیز باشد و در صورت عدم برنامه ریزی مناسب می تواند تهدیدی برای جامعه باشد علاوه بر این ضروری است که در تبلیغات، جنبه های روان شناسی و جامعه شناسی به درستی رعایت شود چرا که این دو پیش نیاز یک تبلیغات موفق و تاثیر گذار است.البته انتقال ارزش های دینی در این مقوله از مسائل اساسی است که باید به صورت ویژ ه ای مورد توجه قرار گیرد .
مدیر کل دفتر وزارتی،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد؛کارشناسان استان وظیفه دارند که در جلسات متعددی با مسئولین کانون ها، سیاست های وزارتخانه را به آنها منتقل کنند و آنها را با مدیریت صحیح به مسیر درست هدایت کنند.برای این کار لازم است که کارشناسان بر  قوانین و سیاست ها اشراف کامل داشته باشند.
اسماعیلی خاطر نشان کرد: برای صدور پروانه ی کانون های تبلیغاتی لازم است که سه نکته در نظر گرفته شود.اول اینکه مبلغ کیست و کار تبلیغ را چه کسی می خواهد انجام دهد، دوم اینکه مبلغ قصد دارد چه محتوایی را تبلیغ کند و نکته سوم اینکه مخاطبان چه کسانی هستند.علاوه بر اینها تبلیغات باید آگاهی های عمومی را بالا ببرد و لازم است که اصالت زبان فارسی نیز در این حوزه حفظ شود و با احیاء اصطلاحات اصیل فارسی از بکارگیری واژه های بیگانه در تبلیغات جلوگیری شود.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری تاکید کرد: با توجه به نامگذاری امسال به نام سال تولید ملی،حمایت از کار و سرمایه ایرانی، سیاست های کلی دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی قطعا باید به سمت ترویج این مهم باشد و با عنایت  به سه وظیفه حمایتی، هدایتی و نظارتی خود در جهت  تبیین این موضوع حرکت کند. 


يكشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۱