واعظی اعلام کرد؛ تبلیغات صحیح محیطی، زمینه ساز ایجاد آرامش بصری و مصرف کالای ایرانی

منصور واعظی، دبیر شورای فرهنگ عمومی، بعد از ظهر امروز، در همایش کارشناسان تبلیغات سراسر کشور گفت: "تبلیغات محیطی باید در راستای تقویت زیر ساختهای فرهنگی،مصرف کالای ایرانی، حمایت از تولید ملی و ایجاد آرامش بصری و ترویج معنویت در سطح شهر باشد."
وی با اشاره به دستورالعمل های موجود در زمینه تبلیغات محیطی از ابتدای انقلاب تا کنون گفت: " دستورالعمل های موجود مربوط به تبلیغات، از ابتدای انقلاب تا کنون با توجه به نیاز متفاوت جامعه تبلیغاتی امروز و بهبود شرایط تبلیغات محیطی در حوزه تبلیغات باید مورد بازنگری قرار می گرفت."
واعظی ادامه داد:" از دو سال پیش شورای فرهنگ عمومی، متنی را در مورد تبلیغات محیطی تدوین کرده بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به بحث گذاشته و مصوب شد  و  در سال گذشته برای اجرا به شورای فرهنگ عمومی ابلاغ شد آیین نامه ای قرار است برای بحث تبلیغات شهری و محیطی تدوین شود، تحت عنوان "سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی" است که فقط به تبلیغات بازرگانی در محیط عمومی نمی پردازد بلکه شامل همه تبلیغات در فضای عمومی شهری، جاده ای، پایانه ها، فرودگاهها و هر جایی که با عنوان محیط عمومی تعریف می شود، است."
وی در مورد بخش های مختلف آیین نامه تصویب شده اخیر در این شورا گفت: آیین نامه تصویب شده اخیر در این شورا یک مقدمه و چهار بخش دارد: بخش اول به موضوع سیاستهای تبلیغات محیطی پرداخته است، بخش دوم، ضوابط تبلیغات محیطی را بیان می کند.
بخش سوم ساماندهی مدیریت تبلیغات محیطی را شامل می شود و بخش چهارم به موضوع نظارت و پیگیری می پردازد .
در بخش نظارت و پپگیری، تشکیل کارگروهی دائمی پیش بینی شده است که موظف است آیین نامه تبلیغات محیطی را تدوین کند و به تصویب شورای فرهنگ عمومی برساند و بر اساس این آیین نامه، تبلیغات محیطی کشور مدیریت خواهد شد.
واعظی گفت:" در سال 91 با توجه به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری کارگروه تصمصم گرفت آن بخش از آیین نامه را که به طور خاص به موضوع تبلیغات کالای خارجی می پردازد مورد توجه قرار دهد و آن بخش از کار که به تبلیغات بازرگانی کالاهای داخلی و خارجی و کالاهای مشترک و سر در مغازه ها مربوط است، مورد بررسی قرار داد سایر بخش های کار که  و به همه مباحث تبلیغات محیطی از جمله تبلیغات فرهنگی، اجتماعی، بازرگانی خواهد پرداخت و تبلیغــــات محیطی شهری ما با عنوان شهری اسلامی  را سامان خواهد داد،در مرحله بعدی مورد بررسی قرار می گیرد .
 دبیر شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد:"محوریت مصوبات این آِیین نامه ،محدودیت تبلیغات کالاهای خارجی و تشویق تبلیغات کالاو سرمایه ایرانی و تولید ملی است و نه به معنای ممنوعیت تبلیغات کالای خارجی. 
گفتنی است در انتهای این نشست مراسم پرسش و پاسخی پیرامون مصوبه تبلیغات محیطی بین کارشناسان تبلیغات سراسر کشور و دبیر شورای فرهنگ عمومی صورت گرفت و اشکالات وارده به بحث و بررسی گذاشته شد.


يكشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۱