محمدزاده در همایش ملی روابط‌عمومی الکترونیک:

محمدجعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین افتتاحیه هشتمین «همایش ملی روابط‌عمومی الکترونیک» که با حضور جمعی از اهالی رسانه و متخصصان روابط عمومی کشور در محل هتل المپیک تهران برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت.
محمدزاده در این همایش با اشاره به رویکرد مشترک روابط عمومی و رسانه در اطلاع رسانی و ارتقای آگاهی های عمومی اظهار داشت: "بی تردید، درک مشترک انتظارات و محدودیت‌های رسانه و روابط عمومی و حرکت این هر دو نهاد ارتباطی بر محور اعتمادسازی، می تواند چالش های احتمالی را به همگرایی و هم افزایی تبدیل کند؛ رویکردی که نتیجه آن جریان آزاد خبر و دسترسی مردم به اطلاعاتی است که خود در حقیقت مالک، و رسانه ها و روابط عمومی ها امانتداران آنند."
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: "کارآمدی روابط عمومی این نیست که با صدور جوابیه ها و تکذیبیه های پی در پی، جامعه رسانه ای را جوساز و غرض ورز خطاب کند؛ بلکه کارآمدی به آن است که با مشاهده هر خبر یا گزارش نادرست، به جای توجه به معلول، در پی یافتن علت برآید و چه بسا علت اصلی را در نحوه ارتباط خود با رسانه ها بجوید؛ ارتباطی که با اصلاح و تقویت آن می توان از بروز شایعات و اخبار نادرست پیشگیری کرد. تردیدی نیست که وظیفه ذاتی روابط عمومی، حفظ منافع سازمان است. هنر روابط عمومی این است که مصالح دراز مدت سازمان را بر منافع کوتاه مدت و زودگذر ترجیح دهد و مدیران را نیز نسبت به ضرورت تعامل و جلب اعتماد جامعه رسانه ای توجیه کند. رابطه روابط عمومی و رسانه، رابطه ای تعاملی است، نه تقابلی. از این رو روابط عمومی باید انتقاد پذیر بوده و فرهنگ نقدپذیری را در سطوح مدیریتی سازمان نیز نهادینه سازد."
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها گفت: "از رسانه ها انتظار می رود با استناد به منابع معلوم و مشخص در تولید خبر، از ضریب خطای اطلاع رسانی و احتمال انتشار اخبار ناصحیح بکاهند. وفور انتشار تصحیح ها، پوزش ها و تکذیبیه ها برای یک رسانه ، شاخصی منفی به شمار می رود. انتشار خبری نادرست، اما جذاب هر چند ممکن است در کوتاه مدت به شمار مخاطبان رسانه بیفزاید؛ اما در میان مدت، اعتماد زدایی و ریزش همان مخاطبان را در پی خواهد داشت."
محمد زاده افزود: "اگر تقوا به معنای خویشتنداری است؛ تجلی تقوا در رسانه آن است که بتوان در مقابل شایعات، گمانه ها و اخبار فاقد منبع و احتمالی، صبر و خویشتنداری کرد و با همه  جذابیت این گونه گفته ها و شنیده ها، تا قبل از اطمینان از صحت، به انتشار آنها نیندیشید. تلاش رسانه  برای احترام به حقوق و حریم سازمان ها نه تنها از لوازم اخلاق عمومی و حرفه ای، بلکه از شروط کیفیت گرایی رسانه است؛ زیرا ادبیات ارتباطی، اساسا ادبیاتی مبتنی بر اخلاق و منتهی به اعتماد مخاطب است."
وی در پایان دوران کنونی را عصر فشردگی زمان و مکان دانست و گفت: "این دوران انقلاب فاصله ها و گردش آزاد اطلاعات است و طرح ها و برنامه های ما به میزانی تحقق می یابند که علاوه بر اجرا در محیط فیزیکی، در فضای رسانه ای نیز انعکاس یافته باشند؛ زیرا آنچه در جهان عینی به وقوع پیوندد، اما در جهان رسانه ای بازتاب نیابد، از منظر ارتباطاتی، هنوز در مرحله ذهنیت باقی مانده و عینیت نیافته است.با درک چنین شرایط و اقتضائاتی است که روابط عمومی ها و رسانه ها می توانند با همکاری و تعامل دایمی، به مهندسی تفاهم و هم گرایی دست زنند و با جلب اعتماد عمومی در فضایی شفاف و اطمینان بخش به مشارکت مردم در مدیریت کشور و تحقق گفتمان پیشرفت و عدالت یاری رسانند."
شایان ذکر است، «همایش ملی روابط‌عمومی الکترونیک» صبح روز شنبه، 28 اردیبهشت 92 و با حضور جمعی از اهالی رسانه و متخصصان روابط عمومی کشور برگزار شد.


دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲