محمدزاده : موزه ملی مطبوعات ایران چهارشنبه افتتاح می شود

موزه ملی مطبوعات ایران روز چهارشنبه اول مرداد، همزمان با سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) در محل دائمی موزه مطبوعات افتتاح شده و برای همیشه در تاریخ مطبوعات کشور ماندگار خواهد شد.
محمد جعفر محمدزاده، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری  که روز سه‌شنبه اول مردادماه، در محل معاونت مطبوعاتی با حضور روزنامه نگاران و اهالی رسانه برگزار شد، با بیان این مطلب، از افتتاح موزه ملی مطبوعات ایران در روز چهارشنبه هفته جاری و در یکی از اماکن تاریخی تهران واقع در چهارراه مولوی خبر داد.
وی در ابتدای این نشست، ضمن تبریک ماه مبارک رمضان به روزنامه نگاران و جامعه رسانه‌ای کشور گفت: "مطبوعات کشور دارای سابقه ای طولانی و بسیار پر فراز و نشیب است و آثار تاریخی مطبوعات سند ارزشمندی است که باید مورد توجه قرار گیرند. نسخ مطبوعاتی، اسناد و وسایل قدیمی مرتبط با فعالیت های مطبوعاتی، اسناد گرانبهایی هستند که باید در معرض مشاهده و مطالعه همگان باشد."
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی نگهداری اسناد مطبوعاتی در موزه را یکی از بهترین راه های حفظ و صیانت از تاریخ مطبوعات عنوان کرد و گفت: "اسنادی که در موزه در معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته شده است از روزنامه اطلاعات، مرکز اسناد، کتابخانه ملی، موسسه فرهنگی موزه ها، کتابخانه آستان قدس و گنجینه‌های شخصی افراد فراهم شده است. موزه مطبوعات، هدیه‌ای است که در راستای توسعه‌ی کیفی مطبوعات به جامعه عرضه شده است."
محمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود به برقراری رابطه تعاملی و تلاش برای رویکرد تعادلی به منظور حفظ حقوق و حدود رسانه ها اشاره کرد و افزود: "برای اینکه در فعالیت های مطبوعاتی به مرز تعادل برسیم باید حدود و حقوق مطبوعات را توامان با یکدیگر مورد توجه قرار داد. اگر بیش از حد بر حدود پافشاری شود ،فضای رسانه کشور به استبداد و خفقان منجر شده و در صورتیکه حقوق مطبوعات مقدم شمرده شود، ممکن است به نابسامانی مطبوعات و نظام اطلاع رسانی بینجامد."
محمدزاده در بحث بهینه سازی روش ها همچنین به روند ارائه مجوزها اشاره کرد و افزود: "سه سال پیش تعداد 4300 پرونده در نوبت دریافت مجوز بودند اما این روند با تعامل مثبت و خوبی که با هیئت نظارت برقرار شد به روز رسانی شد و امروز متقاضیان می توانند در کمترین زمان ممکن مجوزهای لازم را دریافت کنند. هم اکنون در چند بخش از جمله پرونده های استانی و همچنین نشریات تخصصی، تقاضای پاسخ داده نشده ای وجود ندارد و در بخش تقاضاهای عمومی به بیش از 2000 پرونده پاسخ داده شده است."


سه شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۲