عطر عصمت می‌وزد از شرق ایران باز...

چه سری‌ست که ماه "شوال" به سان برق می‌گذرد تا سال به روزهای پرنور و رحمت ذیقعده برسد؟ گویی می‌داند که قرار است شمیم خاندان آل طهارت این بار از مدینه تا خراسان پاینده و برقرار، مشام عاشقان و علویون را پر کند و عطر خوش عصمت از چشمه خاک خراسان بجوشد و شیعه نوازی کند. چه سری است که رضایتمندی و آرامش، حال و هوای هر مسافر خسته را که جان خویش به خاک پاک مشهدالرضا سپرده، در بر می‌گیرد؟
روایت نامگذاری هشتمین چراغ روشنگر حق و حقیقت، به نقل از فرزند بزرگوارشان، حضرت امام جواد(ع) اینگونه است: "خداوند او را رضا لقب نهاد زیرا خداوند در آسمان و رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) در زمین از او خشنود بوده‌اند و ایشان را برای امامت پسندیده‌اند و همینطور به خاطر خلق و خوی نیکوی امام(ع)، هم دوستان و نزدیکان و هم دشمنان از ایشان راضی و خشنود بود‌ند."
نام مبارکشان «علی» و کنیه‌شان «ابوالحسن» است. آستان علی بن موسی الرضا(ع)، ردپایی از نور و نوازش خداست در ایران... تنها سهم ایرانیان از نابترین گنجینه معصومیت، امامت و طهارت، که دستان نیازمند زائران غریبه و آشنا، بر پنجره فولاد حریم امن آستانش، سبز شده و سبز مانده.
از القاب برجسته و مشهور امام هشتم(ع) می‌توان به "عالم آل محمد" اشاره کرد که نشانگر ظهور علم و دانش ایشان است. مناظره‌های متعددی که امام(ع) با دانشمندان بزرگ عصر خویش، به ویژه علمای ادیان مختلف انجام داد و در همه آنها با سربلندی تمام بیرون آمد دلیل متقنی است بر چرایی شهرت بی‌مثال ایشان به این لقب که البته پر واضح، دلیلی بر امامت و شأن یگانه ایشان.
از دیگر القاب آن امام همام می‌توان به شمس الشموس، معین الضعفاء و الفقراء، غریب الغربا، سراج الله، نورالهدی، قرة عین المؤمنین، رب السریر، شمس توس، خورشید ولایت، ضامن آهو و امام الرئوف اشاره کرد؛ که معانی زیبای این القاب در سیره و سخنان روشنگر ثامن الحجج هویداست و در آثار به جا مانده از ایشان می‌توان تمام نور و بزرگی این القاب را جست و در کلام جا داد. خوش به اندیشه‌‎ای که در هوای ناب کلام آن بی‌نظیر ِ معصوم بال و پر گیرد. خوش به کسی که دل را در هوای مشهد شریف از باب‌الرضا(ع) تا باب الجواد(ع) بال و پر می‌دهد و مصمم و امیدوار، گشایش گره کار و فکر خویش را، میان السلام علیک‌‎های زائران مشهد خراسان می‌جویند.
امروز دل شکسته می‌خرند و کبوتران آستان مقدس امام هشتم(ع) دل‌های زخم خورده را به شوق ترمیم و طراوت تا خدا و خانه امن توسل بالا می‌برند. اکنون زمان عاشقی است،  میهمان جشن زاد روز ِ پر نورثامن‌الائمه‌ایم؛ کافی است از کلاممان جا نیفتد که بگوئیم "السلام علیک یا ثامن الحجج(ع)".
تهیه و تنظیم: بنت الهدی صدر


دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲