روز مباهله، روز لبخند خدا

«فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ» (آل‌عمران/۶۱)
«هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده (باز) کسانی با تو به محاجه و ستیز برخیزند به آن‌ها بگو: بیائید ما فرزندان خود را دعوت می‌کنیم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت می‌کنیم، شما زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت می‌کنیم، شما هم از نفوس خود. آنگاه مباهله می‌کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار می‌دهیم».
اینجا میعادگاه حقیقت است و خورشید به وقت صبح ایمان و یقین، طلوع کرده؛ خاک و افلاک در آرامش و طمأنینه غنوده و جز ترسائیان، نجرائیان و اهل صلیب کسی در تکاپو و خروش نیست...
سلاله اسماعیل علیه الرحمة، روانه قرارگاه بندگی و مطلع تسلیم‌اند و نشانه‌ها خبر از خشنودی و خرسندی پروردگار می‌دهند... گویی حادثه‌ای از جنس سلم و سعادت در شرف وقوع است و فرشته وحی در انتظار است تا نشانی تازه بر قلب قدسی حبیب خدا، حک کند.
اینک 24 ذیحجه سال دهم هجری قمری است و متانت و صداقتی الهی بر قدمگاه اهل کسا تجلی یافته است و 5 تن آل ابا دیگر به محل مباهله رسیده‌اند. حبیب خدا سرشار از مهر معشوق، دل به همراهان سپرده، زانوان مبارک خویش را بر زمین می‌نهد و در حالی که زهرای اطهر(س) پشت رسول خدا، امیرالمؤمنین(ع) و حسن بن علی(ع) کنار ایشان و حسین بن علی(ع) در آغوش پرمهر نبی مکرم اسلام(ص) قرار گرفته‌اند، دست به آسمان برمی‌دارد و در آستان پروردگار، بندگی را معنا می‌بخشد.
پریشانی نجرانیان هویداست. همهمه‌ای برپاست و کسی از میانشان اضطراب خود را بر زبان جاری می‌کند: "به خدا قسم، اگر دو فرزند آنها آمین بگویند، احدی از شما باقی نخواهد ماند..." حال دل دل می‌کنند تا خود را به جمع نورانی اهل کسا برسانند، احساس خود را بگویند و مباهله هر چه زودتر پایان یابد.
جبرائیل، گویی لبخند متقن پروردگار را بر قلب لطیف و لایق رسول خدا(ص) فرود آورده است. وجود رحمةللعالمین غرق در نور، شور و شادی شده؛ تجلی دوباره کرامت و هیبت اسلام، ارمغان تازه‌ای است که فرشته وحی به وجود عزیز پیامبر(ص) هبه کرده است.
مسجد «الاجابه» پس از مباهله بود که ساخته و برپا شد. یادگار رویارویی "یقین به عشق" در برابر "غرور آدمی"؛ جایی که برای همیشه، تجلی‌بخش حقیقت و حقانیت اسلام بزرگ است.
روز مباهله 'گرامی باد.
نویسنده : بنت الهدی صدر


چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۲