کتاب «230 سال تبلیغات بازرگانی در رسانه‌های مکتوب فارسی زبان» منتشر می‌شود

مجموعه 6 جلدی «230 سال تبلیغات بازرگانی در رسانه‌های مکتوب فارسی زبان» در آذرماه سال جاری با حضور جمعی از فرهنگیان رونمایی می‌شود.
این کتاب، تاریخچه‌ای از تبلیغات را در رسانه‌های مکتوب فارسی زبان در یک دوره 230 ساله تا دهه 50 هجری شمسی ارائه می‌دهد. این اثر را محسن میرزایی با 55 سال سابقه فعالیت در حوزه تبلیغات و مطبوعات به نگارش درآورده و برای تألیف آن بیش از 8 سال تلاش کرده است. انتشارات سیته که در 4 سال پایانی نگارش این کتاب همکاری تنگاتنگی با مؤلف داشته است،‌ پایان پاییز سال جاری ‌از 3 جلد نخست این اثر رونمایی می‌کند.
کتاب «230 سال تبلیغات بازرگانی در رسانه‌های مکتوب فارسی زبان» در 6 مجلد منتشر شده است که یکی از این مجلدات، خود دارای 2 جلد است.
ترکمن، ‌مدیر عامل انتشارات سیته درباره کتاب یاد شده اظهار داشت:‌ «تحقیق و بررسی در این کتاب از توصیف نخستین روزنامه‌های فارسی زبان چاپ هندوستان و توصیف آگهی‌های بازرگانی در آن‌ها آغاز می‌شود، سپس به دوران ناصریه و مظفریه و مشروطه می‌پردازد و پس از بررسی اوضاع ایران در فاصله‌ی سال‌های جنگ‌ جهانی اول و دوم، نمونه‌هایی از ‌آگهی‌های تبلیغاتی مطبوعات را در دهه‌های 20 تا 50 هجری شمسی ارائه می‌دهد.»
وی در ادامه گفت: «نتیجه تحقیق و بررسی در این کتاب می‌تواند راه‌گشای بسیاری از تحقیقات و مطالعات تطبیقی در ادوار گوناگون و زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی باشد.»
این ناشر با اشاره به این که جلدهای 1 تا 3 کتاب "230 سال تبلیغات بازرگانی در مطبوعات فارسی زبان " در برگیرنده تاریخچه تبلیغات تا سال 1335 است، تصریح کرد: «این کتاب در نوع خود، یک تاریخ‌نگاری محسوب می‌شودکه در کنار  بررسی آگهی‌های تبلیغاتی، زمینه پژوهش در اوضاع اقتصادی و اجتماعی ادوار گوناگون و همچنین تطبیق شرایط اقتصادی، ‌اجتماعی و سیاسی  را برای پژوهشگران این حوزه فراهم می‌کند. »
وی در پایان با اشاره به متون و تصاویر مندرج در این اثر اظهار داشت: «این کتاب که در برگیرنده‌ی نمونه‌هایی از نامه‌های دولتی و رسمی در دوره‌های مختلف است، زمینه مناسبی برای بررسی و تحلیل سیر تحول ادبیات فارسی به شمار می‌رود. همچنین این کتاب با گردآوری عکس‌ها و تصاویر آگهی‌های بازرگانی می‌تواند نمایشگر تغییرات گرافیکی،‌کادربندی و کمپین‌های تبلیغاتی در 230 سال گذشته باشد.»


دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲