در دومین جلسه "کمیته ملی مقابله با تبلیغات ماهواره‌ای" راهکارهای تقویت آگاه‌بخشی و اطلاع‌رسانی به مردم بررسی شد

بررسی راهکارهای مناسب تقویت برنامه های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به منظور ایجاد بی اعتمادی مخاطب به برنامه های شبکه های ماهواره ای

دومین جلسه مشترک مسئولان دستگاه های ذیربط از جمله دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی  انتظامی، صداو سیما، نظام پزشکی، تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، گمرک و وزارت صنعت و معدن، برای بررسی راهکارهای مناسب تقویت برنامه های اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به منظور ایجاد بی اعتمادی مخاطب به برنامه های شبکه های ماهواره ای برگزار شد.
این جلسه با هدف بحث و تبادل نظر پیرامون تبلیغات در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، با حضور نمایندگانی از سازمان های یاد شده  بعداز ظهر روز چهارشنبه مورخه 8/ 12/ 92  برگزار شد.
در این جلسه راهکارهای افزایش هماهنگی برای ایجاد وحدت رویه در برخورد با تبلیغات ماهواره ای از سوی دستگاه های ذیربط از جمله ناجا، نظام پزشکی و وزارت بهداشت بررسی شد و در این راستا معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت:" امیدواریم با ادامه روند منظم و منسجم برگزاری این جلسات شاهد تدوین روشی جامع در راستای مقابله با تبلیغات ماهواره ای باشیم و در همین زمینه با بهره گیری از نظرات صاحب نظران حوزه های مختلف ارتباطات و استفاده از ابزارهای مختلف برای اطلاع رسانی مناسب استفاده کنیم."

در ادامه، مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:"یکی از مهمترین اقداماتی که باید صورت گیرد، اعتمادسازی در مردم است و رویه ی تبلیغات در داخل کشور باید به نحوی باشد که مردم آن را بپذیرند."

وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه تبلیغات در ادامه گفت:" باید تلاش شود تا هزینه تبلیغات در داخل کشور به تعادل برسد تا صاحبان آگهی تمایل به سفارش در داخل پیدا کنند و همچنین در راستای اطلاع رسانی و آگاه سازی نسبت به کذب بودن ادعاهای مطرح شده در تبلیغات ماهواره ای باید از اطلاع رسانی در سایت ها و نشریات و صداو سیما بهره بگیریم."

حجتی با اشاره به نقش مهم و حیاتی اطلاع رسانی در مورد غیرواقعی بودن تبلیغات ماهواره ای به مردم و جامعه در ادامه گفت:" این دفتر با قرار دادن آیین نامه های وزارت بهداشت و همچنین کتاب قانون و مقررات روی پایگاه اطلاع رسانی دفتر تبلیغات، سعی در آگاه سازی اقشار مختلف دارد."
در همین ارتباط مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی نیزگفت:"یکی از مهمترین اقداماتی که دستگاههای ذیربط باید انجام دهند، سلب اعتماد مردم نسبت به ماهواره ها و برنامه های پخش شده از آن است. ارائه آمار تخلفات تبلیغات ماهواره ای در قالب برنامه هایی در رسانه ملی و همچنین ساخت برنامه هایی برای انتقال محتوای پیام هایی در این خصوص باید در دستور کار قرار گیرد." 
از موضوعات مهم دیگر مطرح شده در این جلسه، هماهنگی های جدی تر دستگاه های ذیربط از جمله ناجا، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت با موضوع جرائم پزشکی در تبلیغات ماهواره ای بود و نظر به اینکه سازمان  نظام پزشکی دارای دادگاه های ویژه ای برای برررسی جرائم مربوطه می باشد مقرر شد گزارش مربوط به تبلیغات پس از رصد و دسته بندی به این سازمان ارسال شود تا اقدامات قانونی لازم صورت گیرد."
در پایان این جلسه اعضا تصمیم گرفتند تا با هماهنگی های صورت گرفته فضای مناسبی برای اطلاع رسانی بهینه و به موقع در جهت آگاه سازی مخاطبان شبکه ها از تبلیغات اغواکننده و خلاف واقع تبلیغات ماهواره ای از طریق هماهنگی های بوجود آمده از طریق دستگاه های ذیربط به ویژه صدا و سیما صورت گیرد.



دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲