مقولههایی چون تکریم واقعی ارباب رجوع، مبارزه با فساد، شفافیت در اطلاعرسانی، نه با شعار که با رفتار الکترونیک محقق میشود.
حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز چهارشنبه، 20 خرداد در همایش کارشناسان مطبوعات و تبلیغات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای کشور، با اعلام این مطلب، به تشریح و آسیبشناسی فضای کلی حاکم بر تبلیغات بهویژه در استانهای کشور پرداخت و در خصوص سیاستهای اصلی این معاونت نظیر الکترونیکی کردن امور، شفافیت و روزآمدسازی قوانین و مقررات سخن گفت.
به گفته انتظامی یکی از برنامههای راهبردی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهطور خاص معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی بر آن تأکید دارد، بحث استقرار دولت الکترونیک است.
تکریم واقعی ارباب رجوع با رفتار الکترونیک محقق میشود
وی با بیان اینکه یکی از اصلیترین پیامدهای الکترونیکی کردن امور، تکریم ارباب رجوع و شفافسازی فعالیت است، خاطرنشان کرد: "مقولههایی چون تکریم واقعی ارباب رجوع، مبارزه با فساد، شفافیت در اطلاعرسانی و بسیاری از مقولههای دیگر، نه با شعار که با رفتار الکترونیک محقق میشود."
انتظامی تسریع در انجام امور را یکی دیگر از نتایج عملی دولت الکترونیک دانست و اضافه کرد: "یکی از دلایلی که روند بررسی درخواستها و صدور مجوز نشریات هم اکنون از 5 سال به چند ماه رسیده، این است که امروز انجام امور در معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی مبتنی بر رفتار الکترونیک است."
انتظامی با بیان اینکه «همه این موارد در نهایت به اعتماد مردم به حاکمیت منجر میشود» به تشریح بحث سرمایه اجتماعی پرداخت و تصریح کرد: "سرمایه اجتماعی دارای 3 رکن اعتماد حاکمیت به مردم، اعتماد مردم به حاکمیت و اعتماد مردم به مردم است. بنابراین وقتی همه چیز شفاف باشد، اعتماد افراد به سیستم و دولت افزایش پیدا میکند."
رفتار الکترونیک، نظارتپذیری در امور را افزایش میدهند
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شفافیت را یکی دیگر از سیاستهای اصلی دولت یازدهم عنوان کرد و با بیان اینکه شفافسازی در راستای رفتار الکترونیک، نمود بیشتری پیدا میکند، افزود: "شفافیت و رفتار الکترونیک، نظارتپذیری در امور را افزایش میدهند. در صورتی که کار گزارشگیری از عملکردها با بهکارگیری ابزارهای الکترونیکی و فنآوریهای نوین امکانپذیر باشد، رفتارها عیانتر شده و نظارتپذیری امور بالاتر میرود."
قانون تبلیغات به زودی به مجلس میرود
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت روزآمدی قوانین و مقررات اشاره و تصریح کرد: "مبنای کار ما قوانین، آییننامهها و دستورالعملهاست. اما بسیاری از این قوانین مربوط به سالهای گذشته است لذا باید قوانین مرور شده و در صورت نیاز برای اصلاح اقدام شود. در همین راستا قانون جدید تبلیغات هماکنون تدوین و به دولت ارایه شده و در آینده نزدیک تقدیم مجلس میشود."
وی با تأکید براینکه ظرفیت آگهیها باید به سمت نشریات محلی هدایت شود و ویژهنامههای روزنامههای سراسری نباید بیش از 30 درصد صفحات خود را به انتشار آگهینامه اختصاص دهند، گفت: "حذف اعطای آگهیهای دولتی استانی به روزنامههای سراسری یکی از اقداماتی است که میتواند در جهت حمایت از نشریات محلی انجام شود."
قانون ممنوعیت بهکارگیری الفاظ بیگانه باید به نحو مطلوبتری اجرا شود
انتظامی در بخش دیگری از سخنانش، صیانت از زبان و ادبیات فارسی را به عنوان یک عنصر هویتبخش و امنیتآفرین، مورد تأکید قرار داد و افزود: "قانون ممنوعیت بهکارگیری اصطلاحات و عناوین بیگانه که در سالهای گذشته به تصویب رسیده است، باید به نحو مطلوبتری اجرا شود که این نیازمند همکاری بیشتر مجموعه نهادهای متولی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداریها و دیگر مراکز مرتبط است."
همایش کارشناسان مطبوعات و تبلیغات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای کشور که هم اکنون در تهران در حال برگزاری است، بر اساس رویکردهای جدید معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی برای استفاده کارشناسان استانی از فناوریهای نوین و کاربرد آن در حوزههای تخصصی برپا شده است و تا پنجشنبه 21 خردادماه نیز ادامه دارد.
چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴