مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ::مبارزه با قاچاق کالاهای ضدفرهنگی مهم تر از کالاهای مصرفی است

به نقل از ایرنا- مدیر کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اهمیت مبارزه با قاچاق کالاهای ضد فرهنگی مهم تر از همه عناصر و اجزایی است که در حوزه قاچاق و کالاهای مصرفی تعریف شده است.
مبارزه با قاچاق کالاهای ضدفرهنگی مهم تر از کالاهای مصرفی است
محمد حیدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اینکه مبارزه با حجم گسترده قاچاق کالاهای ضد فرهنگی در کشور به دلیل اهمیت آن، باید در اولویت قرار گیرد، افزود: تا زمانی که تمامی ظرایف فرهنگی دیده نشود، در سایر بخش ها هم ناموفق خواهیم بود.
وی ادامه داد: اثرگذاری کالاهای ضد فرهنگی بسیار بیشتر و بالاتر از کالاهای مصرفی است زیرا کالای مصرفی از بین می رود، اما کالاهای ضدفرهنگی ماندگاری و اثرگذاری طولانی مدت دارد و منجر به تغییر الگوهای رفتاری و سبک زندگی می شود.
مدیر کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه من آمار دقیق و قابل استنادی از میزان قاچاق کالاهای ضد فرهنگی در اختیار ندارم، افزود: تشخیص موضوعی و محتوایی این کالاها به دلیل پیچیدگی، به عزم ملی و هماهنگی میان تمامی ارگان های فرهنگی کشور نیاز دارد.
حیدری بیان کرد: همکاری مشترکی بین دستگاه های مختلف با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز آغاز شده تا ضمن پوشش بخش های مختلف اقتصادی، در حوزه کالاهای فرهنگی نیز برنامه ریزی و هدف گذاری انجام شود تا بتوان با قاچاق کالاهای ضد فرهنگی مبارزه کرد.
وی ادامه داد: تاکنون اقدامات مناسبی در حوزه بازی های رایانه ای و واردات قاچاق کالاهای ضد فرهنگی به کشور انجام شده است زیرا تنوع و اثرگذاری این نوع کالاها بیشتر از کالاهای قابل مصرف در چارچوب مناسبات خرید و مصرف است.
وی یادآور شد: کالاهای ضد فرهنگی که در آن سوی مرزهای ایران با هدف خاص و به منظور تحت تاثیر قراردادن نوجوانان، جوانان و حتی میانسال و کهنسالان تولید می شود، به تدریج ارزش های دینی و فرهنگی ما را تحت تاثیر قرار می دهد، به دلیل همین درجه از اهمیت، اولویت مبارزه با قاچاق کالای ضد فرهنگی است.
وی با بیان اینکه اکنون فیلم های ضد اخلاقی از مجاری غیرقانونی وارد کشور می شود که نمادهای ضد دینی، شیطان پرستی و انحرافات فکری و فرهنگی را ترویج می کند، گفت: وزارت ارشاد با دارا بودن سیستم دقیق نظارتی، تمامی تلاش خود را دارد که این فیلم ها، کتاب ها و مجلات ضد فرهنگی در دسترس عموم قرار نگیرد اما باید توجه داشت که یک شبکه مافیایی این بخش را مدیریت می کند و به دلیل حجم بالای گردش پولی، به ویژه در حوزه بازی های رایانه ای، مبارزه با آن کار دشواری است.
مدیر کل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه سیستم تبلیغاتی که از طریق کالاهای ضد فرهنگی وارد کشور می شود آثار تخریبی واگرایی فکری و فرهنگی بسیاری به همراه دارد، یادآورشد: دشمنان در تلاش هستند با وابسته کردن آحاد جامعه به ابزاری چون تلفن همراه و بازی های رایانه ای، سیستم فردیت را جایگزین جمعی کنند، که این مساله نقطه مقابل و مخالف عقاید ایدئولوژی ما است.

سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵