وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: نمایشگاه بین‌المللی کتاب از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی پس از انقلاب است

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین گشایش سی امین نمایشگاه بین المللی نمایشگاه کتاب تهران که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی در شهر آفتاب برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: آقای لاریجانی به دو دلیل در این مراسم حضور یافته اند. دلیل اصلی آن شخصیت فرهنگی ایشان است که روزی سکاندار دستگاه بزرگ فرهنگی کشور بودند و دیگر جایگاه حقوقی وی به عنوان ریاست قوه مقننه است.

وی افزود: تقارن افتتاح این نمایشگاه با روز معلم و در آستانه نیمه شعبان بسیار مبارک است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امسال سی امین سال نمایشگاه است. نمایشگاه بین‌المللی کتاب یکی از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی پس از انقلاب اسلامی است. می‌توانیم ادعا کنیم محصول انقلاب اسلامی است.

وی گفت: در اندیشه امام (ره) و مقام معظم رهبری کتاب جایگاه مهمی در تحول و توسعه فرهنگ دارد و حفظ نقش آن، وظیفه همه علاقه مندان به نظام جمهوری اسلامی ایران است.

صالحی امیری افزود: باید از بنیان گذاران نمایشگاه کتاب تقدیرکنیم که در روزهایی که کشور در یکی از سخت ترین دوران‌های خود به سر می‌بُرد، اولویت فرهنگ را فراموش نکردند. وقتی در کشوری جنگ در می‌گیرد، همه اولویت‌ها تغییر می‌کند و معطوف به جنگ می‌شود، اما در جمهوری اسلامی ایران درست در سخت‌ترین سال‌های جنگ یعنی پاییز سال ١٣٦٦ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور ناشرانی از ٣٢ کشور جهان برگزار می‌شود و هیچ حادثه‌ای نتوانسته است آن را به تعطیلی بکشاند. برگزاری نمایشگاه در آن روزها و استمرار آن خودش بهترین گواه بر اهمیت کتاب در نظام ماست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ٣٠سالگی بهترین سن برای کارکردن است. هم انرژی جوانی هست و هم تجربه میانسالی. در ٣٠ سالگی نمایشگاه اتفاق مهمی رخ داده است و آن هم واگذاری کامل امور اجرایی نمایشگاه به تشکل‌های صنفی است. ما در ٣٠ سالگی می‌توانیم افق پیش روی سال‌های بعد را نیز مشخص کنیم .افق پیش روی نمایشگاه کتاب نمایشگاه بین اللمللی تهران در سی امین سال از نظر اجرایی به صنوف واگذارشده است. ما آمادگی داریم کلید نمایشگاه را به صنوف تحویل بدهیم و به عنوان دولت وظیفه سیاست گذاری، نظارت و حمایت را داشته باشیم.

وی در عین حال تصریح کرد: برای اینکه به چنین جایگاهی برسیم نیازمند نگاه به آینده ایم. باید آینده را رصد کنیم. ببینیم آینده کتاب به کجا می‌رود؟ در آینده جمعیت کتابخوان ما کجا قرار دارند؟ اقتصاد نشر در چه وضعیتی قرار می گیرد. تکنولوژی مطالعه و سرانه مطالعه در چه وضعیتی است و افق آینده ما این است که کلید آن را به صنوف و تشکل ها واگذار کنیم.

وی افزود: در عصر دیجیتال و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی آمارها نشان می دهد تحول در حوزه کتاب و کتابخوانی وجود دارد.

صالحی امیری در عین حال تصریح کرد: در سال ٩١ در ایران ٦٤ هزار و ١٥١ عنوان کتاب، در سال ٩٢، ٦٦ هزار و ٥١٤ عنوان، در سال ٩٣، ٧٣ هزار و ٨١٢ عنوان کتاب، در سال ٩٤، ٨١ هزار و ٣٢٧ عنوان و طی سال گذشته در جمهوری اسلامی ایران ٨٨ هزار و ٥٠٤ عنوان کتاب منتشر شده است. این روند بیانگر تحول کیفیت و کمیت در نشر ایران است.

وی گفت: امسال علاوه بر حضور ناشران داخلی فرصت های اقتصادی برای تحول نشر وجود دارد. آینده نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه ابتکارات، وظرفیت‌های همه ارکان و کنشگران صنعت نشر کشور اعم از پدیدآورندگان،ناشران، توزیع‌کنندگان، ترویج کنندگان و کتاب‌فروشان است.تقویت حضور صنعت نشر ایران در مبادلات بین‌المللی محور اصلی دیپلماسی فرهنگی بین المللی است.

وی افزود: در گذشته به دلیل تحریم و مسایلی از این دست ناشران خارجی به طور مستقیم در نمایشگاه کمتر شرکت می‌کردند ولی پس از برجام نقش بین‌المللی نمایشگاه پر رنگ شد و سال گذشته روسیه و پیش از آن عمان به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه شرکت کردند.

صالحی امیری ادامه داد: امسال ایتالیا به عنوان مهمان ویژه حضور فعال و پررنگی دارد. ناشران و نویسندگان و اصحاب نشر ایتالیا حضور خوبی دارند. این حضور محدود به روزهای نمایشگاه نیست و پیش از آن شروع و پس از آن ادامه خواهد داشت.

وی گفت: امسال شهرِ میهمان داریم و استانبول به عنوان شهر میهمان در نمایشگاه شرکت می‌کند.وجه بین‌المللی نمایشگاه تقویت شده است و در منطقه کم نظیر است. ما می توانیم دیپلماسی فرهنگی خود را در تبادل با کشورها گسترش دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کتابخوانی در ایرانیان تاریخ و تبار طولانی دارد و در متن زندگی مردم است و امیدوارم سی امین دوره آن پر شور تر از سال های گذشته برگزار شود.

چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶