تعرفه گذاری در حوزه تبلیغات متولی ندارد:مدیر کل تبلیغات و اطلاع رسانی گفت: ممنوعیت های تبلیغاتی ، ضعیف بودن ساختار قانون فعلی، شکل گیری تخلفات آژانس های تبلیغاتی و اینکه تعرفه گذاری در حوزه تبلیغات متولی ندارد از تفاوتهای بین لایحه جدید و قانون تبلیغات است.


برنامه ” گفت و گوی فرهنگی” رادیو گفت و گو با موضوع بررسی آژانس های تبلیغاتی در ایران و مشکلات موجود تبلیغات در ایران و راهکارها و با حضور دکتر محمد حیدری مدیر کل دفتر تبلیغات معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی آنتن رفت.

حیدری در آغاز مطلب و در رابطه با تاریخچه نحوه روبرویی مجرای قانونی با کانون فعالیت های تبلیغاتی آژانس های تبلیغاتی اظهار داشت: اگر ما واژه تبلیغات را کالبد شکافی کنیم ریشه آن در تبلیغ است و تبلیغ هم به مبلغ نیاز دارد و ابزار انتقال پیام هم انجام تبلیغات است.

مدیر کل دفتر تبلیغات معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تبلیغات در گذر زمان تکامل یافته و ما وارث موضوع استراتژیک در دنیا به نام تبلیغات می شویم.

حیدری خاطرنشان کرد: تبلیغ یک واژه عام است اما وقتی به حوزه های تخصصی مانند سیاسی و فرهنگی و بازرگانی ورود می کند واژه تخصصی محسوب می شود و قاعده های خاص خود را دارد.

این مقام مسئول تبلیغات را به معنای انتقال پیام دانست و عنوان کرد: پیامی که موجب ایجاد تغییر در نگرش و رفتار فرد و جامعه و سازمان و یا باعث ایجاد نیاز در آنها شود تبلیغات است. در حقیقت تبلیغات انتظارات جدیدی را تولید کرده و به نیازها پاسخ می دهد.

مدیر کل دفتر تبلیغات معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بنابراین تبلیغات در ایران متناسب با این تعریف را باید دارای پیشینه تاریخی قدرتمندی بدانیم.

حیدری مطرح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ابتدا قانونی به نام تاسیس کانون های تبلیغاتی کشور نوشته شد و تا الان هم مبنای سیاست گذاری، هدایت و نظارت بر آژانس های تبلیغاتی بوده است.

وی یادآور شد: دولت با همفکری دانشگاهیان و پیشکسوتان لایحه تبلیغات بازرگانی را مطرح کرده و امیدوارم آن قانون به مجلس ارجاع شود و متناسب با شرایط روز دنیا و نیاز اقتصادی ما به تبلیغات قانون کارآمدی داشته باشیم.

حیدری در رابطه با تفاوت لایحه جدید تبلیغات با قانون سال ۱۳۵۸ تبلیغات گفت: قانون سال ۵۸ قانون مترقی بود و کماکان هم خصوصیات خود را حفظ کرده است. اما ۵ تفاوت اساسی میان آن دو وجود دارد.

مدیر کل دفتر تبلیغات معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از جمله تفاوت های این دو می توان به شمولیت تاریخی، ممنوعیت های تبلیغاتی ، ضعیف بودن ساختار قانون فعلی، شکل گیری تخلفات آژانس های تبلیغاتی و اینکه تعرفه گذاری در حوزه تبلیغات متولی ندارد اشاره کرد.


سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶