سومین چشنواره تبلیغات ایران برگزارشد .

سومین جشنواره تبلیغات ایران  با حضور  سخن گوی دولت ،معاون امور مطبوعانی ،مدیر کل تبلیغات واطلاع رسانی  و رئیس جشنواره تبلیغات در روز  دوشنبه 14 اسفند ماه سال جاری در دانشکده خبر تربیت مدرس تهران برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات واطلاع رسانی، در این جشنواره معاون مطبوعاتی بر تشکیل اتحادیه منسجم صنوف تبلیغاتی تاکید کرد و انتقال واقعیت، پاسخگویی به نیاز مردم، استفاده از تکنولوژی های نوین و نقش پذیری کاربران در بستر یک ارتباط دوسویه را از جمله شروط رسانه ای شدن تبلیغات عنوان کرد.

محمد سلطانی‌فر در سومین جشنواره تبلیغات ایران ، تبلیغات را یک «رسانه» دانست و تصریح کرد: اگر رسانه را به عنوان یک واقعیت یا انتقال‌دهنده واقعیت در نظر بگیریم باید بپذیریم تبلیغات هم باید واقعیت را منتقل کند، در غیر این صورت آن رسانه، رسانه درستی نیست یا مسیر غلطی را می‌رود.

وی دومین شرط رسانه‌ای شدن تبلیغات را پاسخگویی به نیاز مردم دانست و بیان کرد: باید از طریق تبلیغات بتوانیم نیاز مردم را پوشش دهیم و به‌گونه‌ای در این فضا حرکت کنیم که بتوانیم از دل مردم سخن بگوییم نه اینکه صرفاً نگاه تولیدکنندگان کالا را یکطرفه بیان کنیم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسانه باید به ما کمک کند که هم افکار عمومی و هم مسئولین بتوانند به واسطه آنها پیام‌های خود را به عنوان یک پل منتقل کنند. همچنین اگر تبلیغات را به عنوان رسانه قبول کردیم باید از بستر تکنولوژی‌های نوین هم استفاده کنیم در غیر این صورت تبلیغات از رسانه‌ها عقب می‌ماند.

سلطانی‌فر ضمن اشاره به تعاملی بودن رسانه‌ها گفت: باید قبول کنیم مخاطب که اکنون کاربر شناخته می‌شود در بستر تبلیغات رسانه‌ای‌شده تکنولوژی‌های نوین باید نقش داشته باشد در غیر این صورت تبلیغات ما به سمت سنتی، کهنه‌شدن و ویرانه‌شدن می‌رود. این تکنولوژی یک تکنولوژی رسانه‌ای مبتنی بر تکنولوژی‌های نوین است و باید ابزار این نوین بودن تکنولوژی‌ها شامل تعاملی بودن، سرعت، صحت و روابط بی‌واسطه مخاطب با تولیدکنندگان را در تبلیغات خودمان شکل دهیم.

وی افزود: این تکنولوژی دیگر تکنولوژی درون‌مرزی نیست بلکه فرامرزی و جهانی است و باید به این باور برسیم که تبلیغات ما در آن واحد در دنیای 7 میلیاردی قابل مشاهده است پس باید نگاهمان را از نگاه محلی خارج کنیم و به فضای جهانی برسیم.

سلطانی‌فر ضرورت اساسی در حوزه تبلیغات را ایجاد اتحادیه منسجم صنوف تبلیغاتی دانست و گفت: ما یک اتحادیه منسجم صنوف تبلیغاتی نداریم. قطعا تا زمانی که باشم این نیاز را مرتفع خواهم کرد که این مساله ضرورت اساسی ماست. ما می‌خواهیم تمام اختیاراتمان را در حوزه تبلیغات به این صنوف واگذار کنیم. حتی در حد مجوز هم نمی‌خواهیم دخالت کنیم بلکه قصد داریم آن را به این اتحادیه واگذار کنیم.

  در ادامه محمد حیدری مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این جشنواره به خلاءهای موجود در عرصه تبلیغات اشاره و اظهار کرد: خلاء اول این است که جای یک همایش علمی که بتواند ادبیات تبلیغات را در کشور تبیین کند و گفتمان تبلیغات را در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و رسانه مورد بررسی، واکاوی و موشکافی قرار دهد، خالی است.


وی خلاء دوم را آموزش دانست و گفت: ما نیازمند آموزش‌های بسیار پیشرفته علمی و تکنیکی هستیم اما در نظام دانشگاهی از چنین موضوعی رنج می‌بریم که باید در قالب آموزش‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در سطوح مختلف آن را برطرف کنیم.

مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: آنچه در دنیا در حال اتفاق است نشان می‌دهد که ما در حوزه تبلیغات بسیار عقب هستیم. همچنین در بخش بین‌المللی تبلیغات و ارتباط با جهان و کشورهای صاحب سبک بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم.

حیدری خاطرنشان کرد: در حوزه تبلیغات کشور دارای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مختلفی هستیم که هرچقدر این هنر، علم و تکنیک، خلاقیت از درونش تراوش کند ممنوعیت‌ها اجازه نمی‌دهند تبلیغات ما تبلیغات خلاقانه و ابتکارآمیز باش

بال تجدیدنظر در قوانین کشور باشیم و این مشروط به همکاری جامعه تبلیغاتی کشور است. 

در پایان سخنگوی دولت   گفت: دولت آمادگی خودش را برای هرگونه تسهیل در امر تبلیغات و هر نوع مجوزی که مورد نیاز در این زمینه است، اعلام می‌کند.

 محمدباقر نوبخت در سومین جشنواره تبلیغات ایران  گفت: شاید انتظار بخش غیردولتی فعال در عرصه تبلیغات فراتر از مساعدت مالی است و دولت آمادگی خودش را برای هرگونه تسهیل در امر تبلیغ و هر نوع مجوزی که این امکان را فراهم می‌سازد، اعلام می‌کند.

وی افزود: دولت به تبلیغات از این منظر که می‌تواند ظرفیت مادی را برای توسعه بنمایاند، ارج می‌گذارد و گرامیداشت خود را با هر نوع عملی بیان می‌کند. امیدواریم بتوانیم در یک حرکت مشترک نسبت به معرفی ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد، موفق باشیم.

نوبخت توسعه‌یافتگی را یکی از شاخص‌های رتبه‌بندی کشورها دانست و گفت: امروز همه کشورها براساس یک مفهوم و شاخص تحت عنوان توسعه‌یافتگی در یک ترتیب قرار می‌گیرند. هر کشوری که از نظر توسعه‌یافتگی در مقام بالاتری است در جایگاه بالاتری هم قرار می‌گیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: ما در سند چشم‌انداز 20 ساله و در افق 1404 هدفی را تعیین کرده‌ایم که در جایگاه نخست اقتصادی، علم و فناوری منطقه قرار بگیریم و کشوری توسعه‌یافته باشیم. آنچه ما بیان کردیم نه به عنوان یک انتخاب برای هدف مناسب است بلکه با توجه به شایستگی‌های مردم و ظرفیتی که در کشور وجود دارد یک الزام است و ما باید در جایگاه و موقعیتی قرار بگیریم که حداقل در منطقه بعد از توسعه‌یافتگی بتوانیم از نظر اقتصادی و علم و فناوری در جایگاه نخست بمانیم.

سخنگوی دولت به ظرفیت کشور برای دستیابی به اهداف در نظر گرفته شده در سند چشم‌انداز 20 ساله اشاره کرد و افزود: ما اعتقاد داریم واقعا این ظرفیت هست اما متاسفانه در تبیین آن مشکل داریم. گاهی اوقات هم مساله تبلیغات در حد یک محصول از یک بنگاه خلاصه می‌شود. در حالی که نه تنها یک محصول از یک بنگاه بلکه ظرفیت آن بنگاه و همه بنگاه‌های کشور را نیز با تبلیغات تعریف می‌کنیم. بنابراین باید به ظرفیت ملی‌مان فکر کنیم و بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که این ظرفیت ملی مورد شناسایی و تبیین در جامعه قرار گیرد. از این جهت تبلیغات را به جای یک نگاه کاهش داده شده در حد معرفی یک کالا باید به مقامی فراتر تحت عنوان تبیین ظرفیت ملی و تبلیغات برسانیم.



چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶