صالحی در بازدید از جشنواره بین المللی فیلم فجر: جشنواره بین المللی فیلم فجر فرصت جهانی برای ایران است


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره بین المللی فیلم فجر فرصت مناسبی در تمامی زمینه های فرهنگی، هنری، گردشگری، اقتصادی و ... برای ایران در جامعه بین المللی است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب درباره برپایی جشنواره فیلم فجر در قالب دو فستیوال اظهار داشت: فلسفه جداسازی جشنواره بین المللی فیلم فجر از جشنواره داخلی به خاطر یک سری از مسائل رخ داده است.

وی ادامه داد: هیجان جشنواره سینمای داخلی که فضای قابل توجهی را در سال های گذشته ایجاد کرده است باعث شده فیلم های داخلی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به نوعی جشنواره جهانی تحت الشعاع جشنواره داخلی قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این در حالی است که جشنواره بین المللی کارکردهای متنوعی دارد که با کمرنگ شدن بخش خارجی عملا رشد و توسعه لازم را پیدا نمی کرد، این مساله و یکی دو استدلال دیگر باعث شد که جشنواره بین الملی از جشنواره داخلی فیلم فجر جدا شود و به نظر می آید که این روند روبه توسعه بوده است.

صالحی در مورد اینکه چرا جشنواره جهانی فیلم فجر در ایامی غیر از فجر برگزار می شود اما نام آن همچنان فجر است گفت: عنوان فجر به منظور نسبتی است که این رویداد می تواند با ایران و نظام جمهوری اسلامی پیدا کند و این نسبت در سینمای ایران همواره بوده و خواهد بود.

وی در مورد تعامل با جشنواره های خارجی  و حضور نمایندگان ایران در آن ها تصریح کرد: طبعا  نگاه تعامل حداکثری با سینمای جهانی مورد نظر است و حضور در جشنواره های جهانی هم در همین راستا است، با همین رویکرد ما نگاه جهانی خود را تنظیم و ترسیم کرده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: طبعا پاره ای از قوانین و قواعد مورد نظر هم وجود دارد که باید  رعایت شود.

صالحی درباره همکاری وزارت امورخارجه و دستگاه های امنیتی برای برپایی جشنواره جهانی فجر نیز افزود: به نظر می آید نگاهی که ما بتوانیم به سوی تعامل حداکثری حرکت کنیم  بین حوزه فرهنگی و حوزه امنیتی باید به شکل قوی تری دنبال شود و جشنواره جهانی فیلم فجر می تواند فرصت خوبی برای سینما و فرهنگ ایران باشد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در طول سه سال گذشته این فضا و نگاهی که مورد نظر حوزه فرهنگ و امنیت بوده است قوی تر و عمیق تر شده و سال به سال ما به مشترکات بیشتری رسیده ایم، به هر میزان ارتباطات ما با سینمای جهانی قوی تر شود به نفع ایران و فرهنگ و هنر ما است و امسال هم تعاملات و ارتباطات نسبت به سال های گذشته خیلی بهتر بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص همکاری سایر دستگاه ها برای ارتقاء این جشنواره بیان کرد:   این احساس که سینمای ایران نه تنها یک فرصت برای بخش فرهنگ بلکه برای بخش های اقتصاد، صنعت، کشاورزی، گردشگری و همه بخش های حوزه عمومی کشور هم هست باید پدید بیاید. سینمای ایران یک فرصت ملی است و اگر از این فرصت ملی استفاده حداکثری شود نه تنها به نفع فرهنگ و هنر و سینما بلکه به نفع ایران است.

صالحی عنوان کرد: دستگاه های دولتی و عمومی کشور هر مقدار به سینما به خصوص سینمایی که همچون جشنواره جهانی فیلم فجر دریچه ای به خارج گشوده نزدیک تر شوند علاوه بر فرهنگ و هنر به نفع بخش های آنها هم خواهدبود.

يكشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷