صالحی: توجه به فرهنگ و هنر قومیت های مختلف از رویکردهای مهم دولت است



وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه به فرهنگ، هنر و ادبیات قومیت های مختلف از جمله مردم آذربایجان یکی از رویکردهای مهم دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی دوشنبه شب در نشست با هنرمندان و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه آذربایجان شرقی با تاکید بر این مطلب افزود: از طرح ها و ایده هایی که منجر به تقویت فرهنگ و هنر آذربایجان می شود حمایت می کنیم. در سفر روز رییس جمهور به این استان هم از کتاب «چگونه ترکی آذربایجانی را درست بنویسیم» رونمایی می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اکران فیلم به زبان ترکی گفت: اکران فیلم های سینمایی به زبان ترکی در سینماها منعی ندارد و این وزارتخانه همکاری های لازم برای درخواست صدور مجوز در این زمینه را انجام می دهد.

صالحی با تاکید بر نقش آذربایجان در استحکام بخشی ایران زمین در طول تاریخ، یادآور شد: ایران همواره وام دار آذربایجان و استقلال ایرانیان مرهون مردم این خطه است که همچون دژ مستحکم در برابر تجاوز به ایران ایستادگی کرده اند و امروز مدیون پایداری و همت مردم آذربایجان و تبریز هستیم.

وی ادامه داد: نقش آذربایجان در گسترش، توسعه و ماندگاری فرهنگ دینی و تشیع در ایران و حتی خارج از مرزها بی بدیل بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آذربایجان شرقی سرشار از فرصت ها و ظرفیت های متنوع در حوزه های فرهنگ و هنر است، بر ضرورت بهره مندی و استفاده از این فرصت ها برای ارتقای فرهنگ، هنر و ادب کشور تاکید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسعه فضاها و زیرساخت های فرهنگی و هنری را از جمله رویکردهای مهم این وزارتخانه بیان کرد وگفت : توسعه سالن های سینما را از سال گذشته در دستور کار قرار داده ایم و تعداد ١٠٠ سالن در این بازه زمانی افتتاح شده است.

صالحی ادامه داد: همین رویکرد در سال جاری نیز تداوم می یابد و تلاش می کنیم ١٠٠ سالن سینما نیز طی امسال به بهره برداری برسد چون این اقدامات بهترین فرصت برای تولید و فروش صنعت سینمای کشور است.

وی با ارایه آماری از وضعیت سینمای ایران طی فروردین ماه امسال، گفت: در این مدت میزان فروش فیلم های سینمایی بیش از ٤٥٠ میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ٥٢ درصد رشد داشته است.

صالحی اضافه کرد: به لحاظ تعدا تماشاگر نیز سینمای ایران در همین مدت با چهار میلیون و ٦٨٤ هزار نفر شاهد رشد ٤٦ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بوده است که این آمارها نشان دهنده نتیجه بخش بودن رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توجه به توسعه فضاهای فرهنگی است.

وی ایجاد خیابان های فرهنگ و هنر را از دیگر اقدامات مهم در این حوزه برشمرد که نخستین گام آن در شهر یزد با همکاری شهرداری این شهر به انجام رسید و تلاش می شود همین روند در سایر شهرها نیز ادامه بیابد تا محلی برای برگزاری جشنواره های مختلف با حضور شهروندان باشد.

صالحی حمایت از فعالان فرهنگی و هنری را از دیگر رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد و ادامه داد: در این زمینه نیز گام های خوبی در دو سال اخیر برداشته شده است و افزایش فعالان فرهنگی و هنری بیمه شده از ١٨ هزار و ٢٠٠ نفر به بیش از ٢٩ هزار نفر از آن جمله است.

وی افزود: بیمه تکمیلی هنرمندان و خبرنگاران عضو صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران نیز در دستور کار قرار دارد و به درخواست ها در این حوزه ظرف حداکثر دو ماه رسیدگی می شود.

 صالحی تصریح کرد: طرح تکریم هنرمندان تا سقف ٨٠٠ هزار تومان و چهار برابر افزایش داده می شود و طرح مستمری هم به ٢٥٠ هزار تومان ارتقا می یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عدالت استانی در توزیع بودجه های فرهنگی و هنری را از دیگر رویکردهای مهم این وزارتخانه برشمرد و با اشاره به اینکه ایران فقط تهران نیست، تصریح کرد: ما تلاش می کنیم امکانات به کل کشور تسری یابد و در این راستا از سال گذشته امضای تفاهم نامه با استان های مختلف برای اجرای طرح های فرهنگی و هنری را در دستور کار قرار داده ایم.

صالحی اظهار کرد: به همین منظور با تفاهم نامه ای که با آذربایجان شرقی منعقد شده است، اعتباری افزون بر ٢٨٠ میلیارد ریال برای ساخت و تجهیز تالار مرکزی تبریز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص می یابد که دو سالن ١١٠٠ و ٩٠٠ نفری برای موسیقی و تئاتر در آن ساخته شود

سه شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷