گزارش عملكرد اجراي قانون ممنوعيت بكارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه در تهران و شهرستان‌هاي تابعه

به دنبال ابلاغ قانون ممنوعيت بكارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه، اجراي آن در استان‌هاي مختلف كشور از سوي دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيگيري مي‌شود. در همين خصوص اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران گزارشي از روند اجرا و نظارت بر قانون مذكور را در شهرستان‌هاي زير مجموعه ارايه كرده است.

ساوجبلاغ
از زمان ابلاغ قانون ممنوعيت بكارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه از سوي اداره كل فرهنگ و ارشاد استان تهران به واحدهاي مربوطه در شهرستان ساوجبلاغ با هماهنگي مديريت اماكن نيروي انتظامي شهرستان‌هاي ساوجبلاغ و نظرآباد نسبت به پاكسازي و جمع‌آوري تابلوهاي واحدهاي صنفي و تبليغات محيطي كه در آنها از اسامي بيگانه استفاده شده بود اقدام شد.

اسلامشهر
به دنبال اجراي قانون ممنوعيت بكارگيري اسامي‌، عناوين و اصطلاحات بيگانه، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اسلامشهر با كمك نيروي انتظامي به بازبيني واحدهاي صنفي و تبليغات محيطي در سطح شهرستان اقدام كرد.
به گزارش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اسلامشهر،‌ در اين خصوص از 40 واحد صنفي بازديد اوليه به عمل آمد و به كليه واحدهاي متخلف مهلت 15 روزه جهت رفع موارد غيرقانوني داده شد.
همچنين از 8 واحد صنفي بازديد مجدد به عمل آمد كه به دليل رعايت كامل قانون پرونده آنها بسته شد.

كرج
به گزارش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان كرج، اين اداره با هماهنگي مديريت نظارت بر اماكن عمومي منطقه انتظامي كرج، نسبت به جمع‌آوري تابلوهايي كه در آنها اصطلاحات و عناوين بيگانه استفاده شده بود اقدام كرده است.
پيگيري در جهت اجراي كامل قانون به صورت مستمر از سوي اين اداره و با نظارت واحد كانون‌هاي آگهي و تبليغاتي و همراهي دستگاه‌هاي انتظامي ادامه دارد.

پاكدشت
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان پاكدشت ميزان تخلفات واحدهاي صنفي و تبليغاتي پاكدشت را از قانون ممنوعيت بكارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه بسيار محدود اعلام كرد.
در اين گزارش آمده است از زمان ابلاغ قانون مذكور ضمن هماهنگي‌هاي صورت گرفته با مديريت اماكن نيروي انتظامي و شهرداري،‌ نظارت كامل بر واحدهاي صنفي جهت اجراي قانون صورت گرفته است.
همچنين به مراكز تبليغاتي و مطبوعاتي شهرستان نيز جهت رعايت كامل مفاد قانون مزبور توصيه‌هاي لازم داده شده است.

شهريار
اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان شهريار فعاليت‌هاي خود را در زمينه اجراي قانون ممنوعيت بكارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه، تشريح كرد.
به گزارش اين اداره، جهت اجراي قانون مكاتباتي با فرمانداري شهرستان شهريار انجام شده و به پيوست آن دستورالعمل اجرايي قانون نيز به عوامل ذيربط داده شد.
هماهنگي و مكاتبه با شهرداري و اداره بازرگاني و اداره اماكن عمومي نيروي انتظامي شهرستان جهت اجراي قانون در واحدهاي صنفي جديدالتاسيس و شناسايي تعدادي از واحدهاي متخلف خاطي از قانون در سطح شهرستان از ديگر فعاليت‌هاي انجام شده در اين زمينه است.
شميرانات
به گزارش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شميرانات، جهت اجراي بهتر و سريعتر قانون ممنوعيت بكارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه جلسات هماهنگي با حضور نماينده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، رييس اداره بازرگاني و رييس مجمع صنفي شهرستان تشكيل و در اين جلسه راه‌هاي بهتر همكاري و اجراي بهينه قانون مذكور در كليه واحدهاي صنفي و تبليغات محيطي بررسي شد.

ورامين
در شهرستان ورامين هيچ‌گونه تخلف از قانون ممنوعيت بكارگيري اسامي،‌ عناوين و اصطلاحات بيگانه ديده نشد.
به گزارش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ورامين، طبق بازرسي‌هاي به عمل آمده از مراكز تحت پوشش اين اداره هيچ‌گونه عناوين و اصطلاحات بيگانه در واحد‌هاي صنفي و تبليغاتي ملاحظه نشد.

شهرري
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان ري طي گزارشي مجموعه فعاليت‌هاي خود در زمينه اجراي قانون ممنوعيت بكارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه را گزارش كرد.
به گزارش اين اداره، بخشي از فعاليت‌هاي انجام شده عبارت بودند از برگزاري جلسات توجيهي با حضور افراد و واحدهاي مجري اين قانون، تبادل نظر و مذاكرات حضوري با مسوولان دست‌اندركار، ارسال نسخه‌اي از قانون به نهادهاي مرتبط، برگزاري نخستين جلسه هماهنگي و توجيهي با حضور نمايندگان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان ري، اداره بازرگاني شهرستان،‌ شهرداري،‌ اماكن عمومي ناجا، نيروي انتظامي منطقه تهران بزرگ.
گفتني است در اين جلسه مقرر شد در راستاي شناسايي و طبقه‌بندي صنوفي كه بيشتر از اصطلاحات بيگانه استفاده مي‌كنند اقدام شود، همچنين جهت انجام دقيق و پيشبرد سريعتر موضوع در نظر گرفته شد اجراي قانون به صورت فصل به فصل و در فواصل زماني كوتاهتر پيگيري شود و در هنگام اجراي قانون و بر‌خورد با متخلفين حفظ شئونات و جايگاه ادرات و دواير ذيربط دولتي كاملا رعايت شود.

دماوند
15 واحد صنفي در شهرستان دماوند كه در تابلو‌هاي خود قانون ممنوعيت بكارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه را به طور دقيق رعايت نكرده‌اند، اخطار گرفتند.
به گزارش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان دماوند،‌ اين اداره پس از دريافت آيين‌نامه اجرايي قانون از سوي دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني، اقدام به شناسايي و ارسال نسخه‌اي از قانون به واحدها و نهادهاي مربوطه كرد كه در سطح شهر دماوند براي 15 واحد اخطار صادر شد و در بازرسي مجدد كليه واحدها اقدام به تعويض تابلوهاي خود كردند.
رودهن
دفتر فرهنگ و ارشاد اسلامي رودهن به 9 واحد صنفي متخلف كه از واژه‌هاي بيگانه در سردرب خود استفاده كرده‌اند، اخطار داد.
به گزارش دفتر فرهنگ و ارشاد اسلامي رودهن، پس از شناسايي واحدهاي متخلف در رودهن اخطار كتبي در دو نوبت به آنها داده شد و مراتب جهت اقدام به اداره اماكن نيروي انتظامي نيز گزارش شده كه در صورت اصلاح نشدن موارد غير قانوني، واحدهاي متخلف پلمپ خواهند شد.
رباط‌كريم
در شهرستان رباط‌كريم واحدهاي متخلف از قانون ممنوعيت بكارگيري اسامي، عناوين و اصلاحات بيگانه ديده نشد.
به گزارش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان رباط‌كريم، پس از بازرسي‌هاي تيم ويژه ناظر بر حسن اجراي قانون مزبور، در سطح شهرستان واحد متخلف مشاهده نشده و تنها در يك واحد تعطيل تخطي از قانون ديده شده كه آن‌هم به دليل تعطيل بودن امكان دادن اخطار نبوده است.


سه شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۸۴