نشست مطبوعاتي نخستين نمايشگاه‌ عكس‌هاي تبليغاتي و صنعتي ايران

نشست مطبوعاتي نخستين نمايشگاه عكس‌هاي تبليغاتي و صنعتي ايران روز سه‌شنبه 4 مرداد با حضور مجتبي آقايي (مدير كل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و عضو هيأت موسس اين انجمن)، يداله ولي‌زاده و هومن صدر از عكاسان حوزه تبليغات و عضو هيأت مديره انجمن عكاسان صنعتي و تبليغاتي ايران و جمعي از خبرنگاران در محل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
در ابتداي اين نشست مجتبي آقايي به وظايف دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني در زمينه تبليغات اشاره كرد و گفت: به طور كلي سه حوزه تبليغاتي شامل بر تبليغات سياسي، تبليغات فرهنگي يا عامه‌‌المنفعه و تبليغات بازرگاني كه در حقيقت همان تبليغ كالا و خدمات براي ارتقاي فروش است را دربرمي‌گيرد.
ما در حال حاضر از نظر تبليغات بازرگاني بعد از فراز و نشيب‌هايي كه در دوران جنگ و انقلاب پشت سرگذاشتيم، روند رو به رشدي را در پيش گرفته‌ايم و اين امر نه تنها در رسانه‌ها بلكه در تبليغات محيطي هم ديده مي‌شود و اين روند رو به رشد باعث شده مسئوليت دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد در قبال مردم كه بيشترين مصرف كننده و همچنين بيشترين آسيب‌پذيري را از اين تبليغات دارند بيشتر شود زيرا مردم بر حسب اعتمادي كه به مطبوعات دارند بيشترين استفاده تبليغات را از مطبوعات مي‌كنند و اعتمادي كه به مطبوعات دارند خيلي بيشتر از بيلبوردها و تبليغات محيطي است.
ما در همين راستا طرحي را با همكاري شهرداري و نيروي انتظامي به انجام رسانديم كه در آن بيش از 15 هزار تابلو تبليغاتي و سپس ماهنامه‌ها را از نظر چاپ آگهي‌هاي تبليغاتي مورد بررسي قرار داده و اول با تذكر كتبي و بعد ارجاء به هيأت نظارت از تخلفات صورت گرفته جلوگيري كنيم و خوشبختانه طي اين مدت موردي گزارش نشده است كه منجر به تعطيلي نشريه خاصي باشد و حتي ارجاع به هيأت نظارت هم نداشتيم. اين امر نشان دهنده رابطه دو سويه و صحيح بين ارگان‌هاي دولتي و رسانه‌ها است.
وي در ادامه از تدوين نسخه جديد آيين‌نامه قوانين و مقررات بازرگاني خبر داد و افزود: بعد از پيروزي انقلاب آيين‌نامه بازرگاني تهيه و تدوين شد كه پس از گذشت سال‌ها اين آيين‌نامه نيازمند تجديدنظر و بازنويسي شده كه نسخه جديد آن براي وزير بازرگاني ارسال شده تا ايشان پس از تأييد آن را به واحدهاي مربوطه ابلاغ كنند.
آقايي همچنين به پتانسيل‌هاي موجود در كشور در زمينه تبليغات اشاره كرد و گفت: در كشور ما بيش از 15 هزار نفر فارغ‌التحصيل رشته عكاسي در مقاطع مختلف فوق‌ديپلم، ليسانس، فوق‌ليسانس وجود دارد كه اين افراد مي‌توانند با تخصص خود سطح تبليغات بازرگاني كشور را ارتقا بخشند. در همين راستا دولت سعي كرده است با حمايت از انجمن‌هاي تخصصي استفاده مفيدتري از اين پتانسيل‌ها بكند و حتي ديده شده است كه اين انجمن‌ها موفق به تشكيل اتحاديه‌هاي صنفي هم شده‌اند.
مدير كل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد: هيأت موسس انجمن عكاسان صنعتي و تبليغاتي ايران از برگزاري اين نمايشگاه 3 هدف را دنبال مي‌كند، اول اينكه فارغ‌التحصيلان اين رشته شناسايي و با ارايه عكس‌هاي خود معرفي شوند، هدف دوم اين است كه صاحبان كالا و توليدات صنعتي با بازديد از اين آثار و نمونه عكس‌هاي اين عكاسان ديگر احتياجي به قرارداد بستن با عكاس خارجي نداشته باشند و هدف آخر ايجاد همكاري هر چه بيشتر بين عكاسان تبليغاتي و صنعتگران است.
در ادامه اين نشست هومن صدر يكي ديگر از اعضاي انجمن عكاسان صنعتي و تبليغاتي گفت: از زمان وزارت آقاي مهاجراني صحبت‌هايي براي تشكيل انجمن عكاسان تبليغاتي و صنعتي ايران صورت گرفت اما متأسفانه به دلايلي، در آن دوره نتوانستيم انجمن را به صورت قانوني به ثبت برسانيم البته به ياري آقاي آقايي مدير كل دفتر تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بعد از طي كردن مراحل قانوني و به ثبت رساندن اساسنامه، اين انجمن شكل گرفت و در حال حاضر حدود 120 عكس را از 70 عكاس عضو انجمن در زمينه‌هاي مختلف معماري، صنعتي و بازرگاني كشور در نمايشگاهي كه به اين منظور شكل گرفته است به نمايش گذاشته‌ايم.
وي همچنين از زحمات هيأت موسس انجمن عكاسان صنعتي و تبليغاتي ايران قدرداني كرد و اظهار داشت: اعضاي هيأت موسس اين انجمن را آقايان آقايي، فرهود حقي، ناصر ابراهيمي، ابراهيم خادم بيات، علي رئيس شقاقي، محمد مهدي رحيميان، عباس نصرا… قرابي، هومن صدر، محمد غفوري، داريوش كيهان، فرزاد هاشمي، مسعود معصومي، بهنام منادي زاده، يدا… ولي‌زاده و رضا نوربختيار تشكيل مي‌دهند.
در پايان مراسم آقايي اشاره كرد: از بين 214 نفر متقاضي براي عضويت در اين انجمن، پذيرش 79 عكاس قطعي شده است و در نمايشگاه عكس‌هاي تبليغاتي و صنعتي 118 عكس را به نمايش گذاشته‌ايم.
آقايي در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران درباره نحوه عضويت در انجمن گفت: شرايط عضويت در اين انجمن صرف‌نظر از تحصيلات تخصصي اين رشته كه البته در جاي خود حائز اهميت است داشتن سابقه كاري عكاسان در زمينه عكاسي صنعتي و تبليغاتي و ارسال نمونه آثار به دبيرخانه انجمن است.


سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۴