نخستين نمايشگاه عكسهاي تبليغاتي و صنعتي ايران افتتاح شد
نخستين نمايشگاه عكسهاي تبليغاتي و صنعتي ايران به همت دفتر تبليغات و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و انجمن عكاسان تبليغاتي و صنعتي ايران روز چهارشنبه 5 مردادماه در فرهنگسراي نياوران افتتاح شد. در مراسم افتتاح اين نمايشگاه علي رئيس شقاقي به نمايندگي از اعضاي هيات موسس، شكلگيري اين انجمن را به جامعه عكاسان تبليغاتي و صنعتي تبريك گفت و اعلام كرد: پاييز سال 1382 اولين جلسه انجمن با حضور مجتبي آقايي، مسعود معصومي، فرهود حقي، يدالله منادي زاده، محمد غفوري و چند نفر ديگر از عكاسان تشكيل شد و بعد از تدوين و تنظيم اساسنامه انجمن، آن را به ثبت رسانديم و طي فراخواني به عكاساني كه تقاضاي عضويت در اين انجمن را داشتهاند اعلام كرديم كه با ارسال حداقل ده عكس از آثار خود در زمينه تبليغات و صنعت ميتوانند به عضويت انجمن عكاسان تبليغاتي و صنعتي درآيند، كه با اعلام آمادگي 214 نفر از عكاسان براي عضويت، مقدمات برپايي اين انجمن فراهم شد سپس آثار رسيده از سوي هيأت انتخاب مورد بازبيني قرار گرفت و در نهايت 118 عكس از 79 عكاس براي شركت در نخستين نمايشگاه عكسهاي تبليغاتي و صنعتي ايران انتخاب شد . وي در ادامه هدف تاسيس اين انجمن را اينگونه بيان كرد: هدف ما ايجاد فرصت برابر براي عكاسان و همچنين صاحبان صنعت است تا بتوانند با ديد بازتر و دقت بيشتر كارها را مورد ارزشيابي قرار داده و با ايجاد فضاي رقابت سالم به صنعت كشور كمك شاياني شود. شقاقي در ادامه از تشكيل سايت اطلاعرساني اينترنتي انجمن خبر داد و افزود: به منظور اطلاعرساني عمومي و دسترسي راحتتر به اخبار انجمن عكاسان تبليغاتي و صنعتي، سايت اينترنتي اين انجمن به همت يدالله وليزاده و داريوش كياني راهاندازي شده كه در آن متن كامل اساسنامه هم موجود است. وي در پايان گفتههاي خود از همكاري دفتر تبليغات و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قدرداني كرد و اعلام نمود: از زماني كه اين انجمن فعاليت خود را به صورت عمومي آغاز كرده است آمادگي همكاري با تشكلهاي مرتبط را دارد و اميدواريم كه بتوانيم در آينده اداي ديني به صنعت كشور كرده باشيم. در ادامه اين نشست اصغر تركان رئيس هيأت مديره انجمن شركتهاي تبليغاتي به ايراد سخنراني پرداخت و متذكر شد: امروزه ما شاهد تحولات عظيم فناوري و اقتصاد در جهان هستيم و در اين ميان تكيه به دو اصل مهم، اقتصاد مبتني بر دانش و مديريت ارشد، كه نتيجه آن مديريت ارشد دانش است براي شركتها و سطوح بالاي اقتصادي كشور امري ضروري است تا بتوانند به رشد و توسعه صنعت كشور كمك كنند، زيرا بدون داشتن اطلاعات كافي در اين زمينه تحولات اقتصادي به سختي صورت ميگيرد و در اين بين يك حلقه گمشده وجود دارد كه آن هم تبليغات است. البته در سالهاي گذشته شاهد تحولات خوبي در اين زمينه بودهايم. وي در خصوص نقش دولت در صنعت و ايجاد تشكلهاي مدني گفت: يكي از مهمترين مشكلات صنعت اين است كه بخش خصوصي هنوز تعريف درستي در صنعت ندارد و همچنين فعاليتهاي بخش اطلاعرساني داراي انسجام مناسبي نيست، ولي تشكيل اينگونه انجمنها اگر به صورت تخصصي و حرفهاي صورت بگيرد، در بالا بردن سطح صنعت هم بسيار موثر خواهد بود. تركان در ادامه افزود: مشاركت مدني با خود امنيت شغلي، معيارسازي، كادرسازي و … را به ارمغان ميآورد. در پايان اين نشست آقايي ضمن ابراز خرسندي از تشكيل چنين انجمنهاي تخصصي گفت: بيش از 150 سال از تاريخ عكاسي اين كشور ميگذرد و با وجود استعدادهاي درخشان در اين زمينه، ولي كمتر حركت و تلاشي چشمگير را در تشكيل و تقويت و فعال كردن نهادها و تشكلهاي عكاسي شاهد بودهايم و آنچه نيز بوده يا در تداوم دچار آسيب شده و يا در حين شكلگيري بسترسازي جدي، جامع و حرفهاي براي آن نشده است و اگر در كنار اين مسايل حضور بالغ بر 15 هزار دانشآموخته رشته عكاسي در مقاطع مختلف را نيز لحاظ كنيم بر ابعاد قضيه افزوده ميشود. در حاليكه اين تعداد نيروي مستعد آماده به كار را تقريبا در كمتر كشوري ميتوان سراغ گرفت. وي در ادامه افزود: امروزه با رونق گرفتن صنعت و توليد، بازار تبليغات بازرگاني نيز پررونق است. همچنين نه تنها در ايران بلكه در همه كشورها وجه غالب تبليغات بازرگاني و آگهيها و شقوق گوناگون آن مبتني بر تصوير و بخش مكتوب آن بر محور تصوير ميچرخد. محتواي آگهيها را بيشتر تصاوير و عكسها شكل ميدهند. با وجود چنين ارتباط تنگاتنگ و وابستگي و با وجود اينكه بيش از دو هزار كانون و شركت تبليغاتي مجاز در كشور فعاليت ميكنند هنوز ارتباط ارگانيك و معنيداري از نقطهنظر تشكيلاتي و صنفي بين عكاسان از يك سو و صاحبان آگهي و تبليغات و مديران دستاندركار توليد پيامها و آگهيها يا همان كانونها و شركتهاي تبليغاتي وجود ندارد و به ناچار در چنين فضايي، بازار كار محدود به عكاساني است كه توانستهاند با زحمات و تلاشهاي فردي و ارتباط دوستانه و سنتي دوام و بقاي خود را حفظ كنند. آقايي همچنين اشاره كرد: همواره نقطه ضعف اصلي، نبود تشكل و نهادي قانوني و تخصصي در حوزه تبليغات بوده تا بتواند تبليغات بازرگاني را ساماندهي كند و از طريق فعاليتهاي تخصصي فرصتي برابر براي عكاسان پيشكسوت و صاحبنام و جوانان مستعد اين عرصه فراهم كند. با شكلگيري انجمن عكاسان تبليغاتي و صنعتي اميد است كه اولا نهاد و مركزي تخصصي در عرصه عكاسي صنعتي، تبليغاتي و معماري كشور ايجاد شده و علاقمندان اين شاخه از عكاسي را متمركز كند. دوما بانك اطلاعاتي و مرجعي براي رجوع به متخصصان و صاحبنظران فن ايجاد شود و سوم اينكه اين امكان را به صاحبان كالا و خدمات از يك سو و توليد كننده پيام و آگهي از سوي ديگر ميدهد كه مبتني بر نياز و سليقه خود عكاس متخصصتر را با شناخت و آگاهي و در فضايي مقايسهاي گزينش و دعوت به كار كند. وي در خصوص لزوم شكلگيري اين انجمن گفت: در عكاسي تبليغاتي گرايشهاي تخصصي، ويژه و متنوعي وجود دارد كه بالطبع يك نفر نميتواند در همه آن عرصهها به يك ميزان و با كارآمدي بالا فعاليت كند. چنين تنوع و گستره تخصصي و نياز كانونهاي تبليغاتي و ضرورت ارتقاي نظام تبليغات بازرگاني كشور ادله محكمي بر ضرورت شكلگيري و حمايت از تشكلها و نهادهاي تخصصي و صنفي وابسته به تبليغات است. بويژه آنكه تبليغات نه صرفا يك رشته بلكه از پديدههاي بين رشتهاي و چند وجهي است كه ميبايست حرفهها و تخصصهاي زيادي در آن ساماندهي شده و ارتباطي ارگانيك داشته باشند. مدير كل دفتر تبليغات و اطلاعرساني افزود: عزم و اراده و رويكرد دولت نيز بر تقويت نهادهاي مدني و عدم تصديگري و واگذاري امور اجرايي به نهادهاي تخصصي و صنفي است، لذا در چنين فضا و رويكردي انجمنها و تشكلهاي صنفي ميتوانند نقشي فراتر از عرصه تخصصي خود به عهده گيرند و فعاليت و برنامههاي دولت و آنچه در برنامه سوم و چهارم توسعه پيشبيني شده است خود گوياي اين مهم است. آقايي در ادامه ابراز اميدواري كرد كه شكلگيري انجمن عكاسان صنعتي و تبليغاتي كه نخستين نمايشگاه انديشمند آن پتانسيل و ظرفيتهاي ارزشمند اين عرصه را گواهي ميدهد با جديت و پشتكار كارش را ادامه دهد و سرفصل جديدي در اين عرصه بگشايد. وي در خاتمه اشاره كرد: شكلگيري يك انجمن مهم است اما اين مقصد نيست بلكه قرار گرفتن در خط آغازين فعاليت و تلاش به شمار ميآيد. رمز موفقيت يك تشكل و انجمن در مرحله اول اين است كه اعضايي فعال و قائل به كار جمعي و احترام گذاشتن به قاعدههاي رفتار جمعي داشته باشد و در مرحله بعد هيأت رئيسه يا مديرهاي قوي نيازمند است كه اگر با انگيزه و فعال و با پشتوانه اعضايي متعصب و در فضايي توام با تعامل و همدلي فعاليت كند ميتوان گفت بزرگترين سرمايه را در اختيار دارد. همچنين چشم داشتن به كمكهاي دولتي و وابستگي كامل به آن آفتي است كه استمرار و دوام و قوام هر انجمني را نه تنها بيمه نميكند بلكه در معرض خطر قرار ميدهد.
سه شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۸۴